×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
صنعتگران برای به کار بردن سیستم های مدیریت کیفیت رغبت ندارند

به گزارش روابط عمومی انجمن مدیریت کیفیت ایران؛ سیدسعید امامی، دبیر انجمن مدیریت کیفیت یکی از علل ریشه‌ای موانع و مشکلات مزمن فرآروی صنعت کشور را عدم حمایت عملی خود تولیدکنندگان از تولیدات‌شان دانست و گفت: علاوه بر مشکلاتی که پیش‌روی بخش تولید قرار دارد از مدیریت‌های ضعیف گرفته تا عدم حمایت جدی بانک‌ها و تسهیلات مالی، قوانین ناکارآمد، تخصیص نیافتن صحیح یارانه‌ها به تولید و مشکلات ناشی از تحریم‌ها، تولید را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، این در حالی است که از سویی دیگر تولیدکنندگان به فکر ایجاد فرصت رقابتی در محصولات خود هستند و برای تحکیم جایگاه خود در فضای کسب‌و‌کار تلاش می‌کنند.

سید‌سعید امامی افزود: رقابت‌پذیری تولیدات و خدمات با استقرار سیستم‌های مدیریت کیفیت یعنی اتخاذ روش‌ها و اعمال شیوه‌های مدیریتی که باعث کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش کیفیت و سرعت بخشیدن به انجام فرآیندها می‌شود، به‌دست خواهد آمد.

وی با بیان این‌که با رقابت‌پذیر شدن محصولات به‌طور قطع با افزایش فروش و کسب بازار مناسب مواجه خواهیم شد که این امر به افزایش نقدینگی و گردش مالی مناسب‌تر سازمان کمک می‌کند، تصریح کرد: در حال حاضر صنعتگران و صاحبان صنایع در به کار بردن سیستم‌های مدیریت کیفیت رغبت چندانی به خرج نمی‌دهند و حاضر نیستند با استفاده از این روش‌ها برای بهبود کیفیت و بهره‌وری ساختن عوامل سازمان خود اقدام کنند، در‌حالی که با اجرای سیستم‌های مدیریت کیفیت حدود ۳۰ درصد به رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی اضافه خواهد شد.

به گفته امامی، تقویت چرخه تولید به معنای دقت در تدوین مناسب و قوی تک تک فرآیندهای تولیدی با هدف افزایش بهره‌وری و افزایش سطح کیفی محصولات جهت ایجاد مزیت رقابتی بازار است.

دبیر انجمن مدیریت کیفیت با اشاره به عدم توجه به نظرات و پیشنهادات تشکل‌ها گفت: این انجمن با وجود این‌که از مشکلات تولید و صنعت با خبر است و می‌داند که با استفاده از سیستم‌های مدیریت کیفیت، مشکلات واحدهای تولیدی تا حدود زیادی برطرف خواهد شد اما پیشنهادهایش به‌دلیل عدم توجه به تشکل‌ها در چند سال گذشته، هیچ وقت به واحدهای تولیدی ارائه نشده است، این امر شرایطی را به‌وجود آورده است که صنعتگران مطرح می‌کنند که حاکمیت، امکانات مناسبی برای ورود آنان به این فضای رقابتی و امکان رشد یافتگی را فراهم نکرده است در حالیکه دولت وظیفه‌ای در این خصوص ندارد و این امر بر عهده خود تولیدکننده است.

وی ادامه داد: وظیفه دولت، پشتیبانی از تولیدات صنعتی است و برنامه‌ریزی برای تلاش جهت اجرای مناسب ارتقای دانش فنی، بهره‌ور ساختن و مقرون به صرفه کردن محصولات وظیفه تولیدکنندگان است. وی تصریح کرد: در نظر داریم سامانه‌ای طراحی کنیم که مسائل مرتبط با اقتصاد و تولید همراه با پیشنهادات و اظهارنظرها در آن ثبت شده باشد تا مرجعی برای واحدهای تولیدی باشد.

دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران در‌خصوص وضعیت واحدهای دارای ایزو نیز گفت: در حال حاضر از هفت هزار سازمان دارای استاندارد مدیریت کیفیت، فقط ۲۰۰ سازمان به درستی از این استاندارد استفاده می‌کنند و به طور واقعی دارای شرایط دریافت این استاندارد هستند.

امامی افزود:در دهه ۸۰ شاهد رشد بی‌سابقه آمارها بودیم که این امر باعث شد تا بسیاری از تولیدکنندگان تنها به دنبال کسب گواهینامه باشند و از سوی دیگر کیفیت‌ها کاهش یابد اما هم‌اکنون وضعیت تا حدی بهتر شده و در حال حرکت به سمت کیفی شدن هستیم.

 

 

 

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches