×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۳ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها جمع‌آوری می‌شوند

اقتصادتهران: مدیرعامل بانک ملی ایران از جمع آوری صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها همزمان با کاهش تدریجی نرخ سود بانک خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر عبدالناصر همتی با بیان آن که شرایط برای تحقق بیش‌تر نرخ سود بانک در آینده‌ای نزدیک فراهم خواهد شد، گفت: از آنجا اعطای مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اختیار بانک‌ مرکزی نیست اما طبق توافق‌های صورت گرفته و به دلیل همخوانی سیاست‌های کاهش نرخ سود بانکی مقرر شده تا این صندوق‌ها که به پرداخت سود بالای بانکی اقدام می‌کنند نیز در آینده‌ای نزدیک جمع‌آوری شوند تا این سیاست همزمان و همگام پیش برود.

وی همچنین از بدهی ۱۰۰ هزار میلیاردی دولت به بانک ملی خبر داد و گفت امیدواریم در این بودجه این مشکل حل شود.

مدیرعامل بانک ملی از مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش ۵٠ هزار میلیارد تومانی سرمایه بانک‌ها و همچنین بدهی دولت به بانک‌ها و پیمانکاران در جریان بررسی لایحه بودجه سال ٩۵ خبر داد و گفت: بند اول مربوط به افزایش سرمایه بانک‌ها به میزان ۵٠ هزار میلیارد تومان از محل تسعیر نرخ ارز بود.

همتی در ادامه به کاهش نرخ سود بانکی در سال جاری به عنوان مهم‌ترین اتفاقات شبکه بانکی اشاره کرد و گفت: به هرحال با توافقات انجام شده و به نفع تولید نرخ سود در سال جاری دوبار کاهش و به ۱۸ درصد در سپرده و ۲۲ درصد در تسهیلات رسید. این در حالی است که ما فکر می‌کنیم با توجه به نرخ تورم موجود و همچنین شرایط اقتصادی باید نرخ سود در اوایل سال آینده به ۱۶ درصد نیز کاهش پیدا کند.

مدیر عامل بانک ملی به برخی استدلال‌ها مبنی بر این‌که چرا نرخ سود را دستوری کاهش می‌دهید اشاره کرد و افزود: نرخ سود با فراهم شدن برخی زمینه‌های لازم اخیرا کاهش یافت، اما باید این را هم مورد اشاره قرار داد که برخی از این استدلال‌ها درست نیست، چرا که نمی‌توانیم اجازه دهیم با نرخ‌های بالای موجود شبکه بانکی رو به نابودی برود. برخی دوست دارند نرخ‌های سود بالا باشد تا سودهای بالاتری را دریافت کنند، ولی این به نفع بانک‌ها نیست.

وی در ادامه در رابطه با جریان باز یا بسته بودن سوئیفت و گشایش ال سی اینگونه توضیح داد که در حال حاضر مقاومتی در مقابل سوئیفت وجود نداشته و این شبکه کاملا باز است. اگر کسی بگوید در این رابطه مشکلی وجود دارد به دلیل بی‌اطلاعی است.

همتی این را هم گفت که ال سی دلاری فعلا با کمی مشکل مواجه است که آن قبل از تحریم نیز وجود داشته و باید از طریق موسسه OFAC مساله‌ی آن برطرف شود.

مدیر عامل بانک ملی همچنین مروری بر عملکرد این بانک در سال جاری داشت و گفت: بانک ملی در اوایل دهه ۹۰ به شدت با مشکل در ساختار مالی و نیروی انسانی مواجه بود که به تدریج در حال حل و فصل بوده و جایگاه خوبی پیدا کرده است، ولی در حدود دو سال گذشته به شدت روزهای سختی پشت سر گذاشت تا بتواند به بانکی نفوذناپذیر و به ساختار مالی اصلاح شده تبدیل شود.

وی از کاهش معوقات بانک ملی به ۸ درصد در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: معوقات بانکی ما در سال ۱۳۹۰، ۲۳ درصد بوده که اکنون به هشت درصد کاهش یافته است که البته این معوقات عمدتا ناشی از مشکلات ایجاد شده در تولید و برخی تخلفات بوده است.

همتی تسهیلات پرداختی بانک ملی در سال جاری را ۴۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: ما برای امسال ۱۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخته‌ایم.

مدیر عامل بانک ملی با بیان این‌که برای بهبود شرایط ما به افزایش سرمایه و دریافت طلب خود از دولت نیاز داریم، یادآور شد: دولت حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک ملی بدهکار است که امیدواریم تسویه شود، اما با رد پیشنهادات در لایحه بودجه برای افزایش سرمایه بانک‌ها و پرداخت بدهی‌ها این موضوع تا حدی با مشکل مواجه خواهد شد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches