×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
صف خرید نفت خام ایران طولانی‌تر شد

اقتصادتهران: مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران از امضا پیش سندی برای فروش نفت ایران به آفریقای جنوبی خبر داد و گفت: تمامی کشورهایی که برای مذاکره به ایران وارد شده اند برای خرید نفت و میعانات گازی ایران ابراز تمایل کرده اند.

سیدمحسن قمصری با اشاره به این که مذاکرات با کشورهای اروپایی پس از توافق هسته ای به صورت کلی است و نمی شود اعداد و ارقام دقیقی را در ارتباط با افزایش تقاضای بازارهای اروپا اعلام کرد، گفت: اکثر کشورهایی که پیشتر، قرارداد خرید نفت از ایران داشته اند، خواستار از سر گیری قراردادهای پیشین هستند و بعضی از شرکتهای جدید نیز آماده انعقاد قرارداد خرید نفت، پس از اجرای رفع تحریم‌ها هستند.

وی با بیان این که شرایط بازار اروپا نسبت به سه سال قبل تغییرات زیادی داشته است، اظهار کرد: در این مدت برخی پالایشگران از دور خارج شده اند و سرمایه گذاران جدیدی به جمع پالایشگران پیوسته اند، اما مدیران این شرکتها برای خرید مقادیر پیشین نفت پیش قدم شده‌اند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در ارتباط با فروش میعانات گازی گفت: اگر تحریم‌ها رفع شود، می توانیم به یکی از عرضه کنندگان اصلی میعانات گازی تبدیل شویم زیرا مشتریان خوبی برای میعانات وجود دارد.

قمصری افزود: این تغییر بازار به دلیل آن است که اسپلیترهای جدیدی در صنایع اروپا و آسیا مورد استفاده قرار گرفته است که خوراک آنها میعانات گازی است و این مسئله می تواند به مشتریان سنتی میعانات گازی ما، مشتریان جدید که بیشتر کشورهای خاور دور هستند را نیز اضافه کند.

تحریم‌های بیمه ای پابرجاست

وی با اشاره به این که شرایط تحریمهای بیمه ای و بانکی برای فروش نفت ایران هنوز تغییری نداشته است، گفت: حتی کشوری همچون سوییس که تحریم‌های نفتی علیه ایران را در مجلس خود لغو کرد، همچنان تحریم‌ها را در حالت اجرایی نگه داشته است.

سید محسن قمصری در مورد بدهی‌های نفتی کشورهای اروپایی گفت: همه طرف‌های اروپایی از جمله یونان، ایتالیا و به ویژه شرکت رویال داچ شل برای پرداخت بدهیهای خود اعلام آمادگی کرده اند و با توجه به این که بر سر این مبالغ اختلافی وجود ندارد، به محض اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران و غرب، این بدهی‌ها پرداخت می شود.

قرارداداهای فروش نفت در پساتحریم تغییر نمی کند

قمصری با اشاره به مذاکراتی که برای فروش نفت با هیئتهای خارجی صورت گرفته است، گفت: همراه هیئت‌های خارجی که برای مذاکره به ایران می آیند مسئولان شرکتهای نفتی و نیز پالایشگران که عمده خریداران نفت هستند نیز حضور دارند.

وی افزود: در بین همه کشورهایی که برای خرید نفت وارد مذاکره با ایران شدند آفریقای جنوبی از همه جلوتر است، و پیش سندی نیز برای خرید نفت ایران به امضای دو طرف رسید.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: با وجود پیش سند امضا شده، با توجه به این که پایانه های وارداتی نفت خام آفریقای جنوبی متعلق به شرکت‌های بین المللی همچون شل است، فعلا به دلیل مسائل تحریمی امکان صادرات نفت به آنجا وجود ندارد و با رفع تحریمها به احتمال زیاد اولین کشوری که به غیر از مشتریان سنتی اقدام به خرید نفت ایران خواهد کرد، آفریقای جنوبی است.

وی در مورد مشتریان سنتی نفت ایران گفت: مشتریان سنتی ما از جمله ترکیه، ژاپن، کره جنوبی، چین و اندونزی همچنان عمده خریداران نفت ایران هستند، با این وجود در مذاکره های جدید با هیئت‌های این کشورها، پالایشگران جدید نیز برای خرید نفت ایران تمایل نشان داده اند.

قمصری با اشاره به این که قراردادهای فروش نفت ایران برای مشتریان جدید با قبل از دوران تحریم‌ها تغییری ندارد، گفت: قراردادهایی که پس از اجرای توافق هسته ای برای فروش نفت منعقد می شود همچون گذشته به صورت قراردادهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

فروش سالانه ملاک فروش نفت

قمصری با اشاره به این که بازارهای آسیا مشتریان سنتی ما هستند و به لحاظ مسافتی صرفه فروش بیشتری دارند، گفت: اولویت فروش نفت ما همچنان بازارهای آسیا است و همچنان قانون ۶٠ درصد فروش به بازارهای آسیا و ۴٠ درصد بازارهای اروپا را حفظ خواهیم کرد.

وی با اشاره به کاهش فروش نفت در ماه سپتامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته گفت: فروش نفت در مقایسه نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته کاهش داشته است و دلیل آن انباشت محصولات پالایشی است که تقاضای پالایشگاه ها را کاهش داده است اما فروش سالیانه نفت با توجه به افزایش فروش در ماههای گذشته تغییری نداشته و همین فروش سالیانه ملاک فروش است.

ناگزیریم بنزین وارد کنیم

مدیرامور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به صحبتهایی که در ارتباط با افزایش واردات بنزین مطرح می شود، گفت: در رسانه ها این روزها صحبت‌هایی مبنی بر این که تولید بنزین را برای افزایش واردات کاهش داده اند مطرح می شود، که این صحبت‌ها به دور از واقعیت است.

وی افزود: با توجه به این که کشور در فصل سفرهای تابستانی به سر می برد و همچنین به دلیل افزایش مصرف در پایان مهلت مصرف بنزین باقیمانده در کارتهای سوخت، تولید بنزین داخلی جوابگوی نیاز مردم نیست و ما ناگزیر از افزایش واردات بنزین هستیم و به هیچ وجه پالایشگاهی را ملزم به کاهش تولید بنزین نکرده ایم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches