×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
صادرات نفت ایران به چین ۲۴ درصد افزایش یافت

صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴ درصد افزایش یافت.

به گزارش رویترز، آمار رسمی گمرک چین امروز دوشنبه نشان داد: صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر با ۲۴ درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به ۴۷۵ هزار و ۵۲۱ بشکه در روز رسید.

صادرات نفت ایران به چین در ماه سپتامبر همچنین نسبت به ماه اوت که ۴۳۶ هزار و ۳۰۰ بشکه در روز بود ۹ درصد افزایش یافته و متوسط واردات چین از ایران در سال جاری تاکنون بالاتر از رقم هدفگذاری غیررسمی برای سال ۲۰۱۳ قرار گرفت.

چین و دیگر وارد‌کنندگان آسیایی نفت ایران برای معافیت از تحریمهای مالی آمریکا باید به صورت دائم واردات خود از ایران را کاهش دهند.

معافیت شش ماهه چین، هند و کره جنوبی از تحریم‌های مالی آمریکا در اوایل دسامبر تمدید خواهد شد، اگرچه مشخص نیست که بهبود احتمالی روابط ایران و آمریکا روی تمدید این معافیت‌ها چه تاثیری خواهد داشت. ژاپن در اوایل سپتامبر برای شش ماه دیگر از این تحریم‌ها معاف شد.

چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران در ۹ ماه اول امسال ۱۶ میلیون و ۱۰ هزار تن(۴۲۸ هزار و ۱۶۰ بشکه در روز) نفت از ایران وارد کرده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱٫۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این رقم بالاتر از سقف حداکثری غیررسمی ۴۱۶ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز برای سال ۲۰۱۳ است.

مقامات چینی اواخر سال گذشته تخمین زدند که پالایشگاه‌های این کشور واردات نفت از ایران را در سال جاری پنج تا ۱۰ درصد کاهش خواهند داد. متوسط واردات نفت چین از ایران در سال ۲۰۱۲، ۴۳۸ هزار و ۴۵۰ بشکه در روز بود.

براین اساس، متوسط واردات نفت چین از ایران برای سال ۲۰۱۳ باید بین محدوده‌ ۳۹۴ هزار و ۶۰۰ تا ۴۱۶ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز باشد تا این هدف‌گذاری محقق شود.

دولت اوباما اعلام کرده به رقم امیدواری‌ها برای روابط بهتر بین تهران و واشنگتن مدتی زمان می‌برد تا هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه صادرات نفتی و نظام بانکی ایران صورت بگیرد.

ایران در ماه سپتامبر در مجموع ۷٫۶ درصد نفت مورد نیاز چین را که به رکورد جدید شش میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز رسید، تامین کرده است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که چین با پیشی‌ گرفتن از آمریکا لقب بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان را به خود اختصاص داده است.

واردات نفت چین از ایران در سال ۲۰۱۱ با ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل به ۵۵۵ هزار و ۲۰۰ بشکه در روز رسید که ۱۱ درصد نفت وارداتی این کشور را تشکیل داد.

با توجه به اینکه قرار است چین واردات نفت از منابع جایگزین نظیر عراق و روسیه را افزایش دهد، انتظار می‌رود که واردات این کشور از ایران کاهش بیشتری پیدا کند.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches