×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
صادرات میعانات گازی ایران ۲۶۰درصد کاهش یافت

صادرات میعانات گازی ایران در ماه اوت با ۲۶۰ درصد کاهش نسبت به ماه ژوئیه به ۲۰۵ هزار بشکه در روز رسید.

آمار ماهانه گمرک ایران نشان می‌دهد ایران در ماه ژوئیه یک میلیون و ۹۶۵ هزار تن میعانات گازی صادر کرده اما این آمار در ماه گذشته به ۷۵۹ هزار تن تنزل کرده است.

ایران میعانات گازی را به عنوان کالاهای غیرنفتی طبقه بندی می‌کند که ۲۹٫۸۲ درصد صادرات غیرنفتی ایران به لحاظ ارزش را شامل می‌شود، اما اگر میعانات گازی به عنوان نفت فوق سبک حساب شود آنگاه حدود یک سوم صادرات نفتی ایران را تشکیل می‌دهد.

قبل از اعمال تحریمهای غرب علیه ایران در اواسط ۲۰۱۲ صادرات میعانات گازی ایران روزانه ۲۶۵ هزار بشکه بود اما یک سال بعد به طور متوسط به ۱۹۵ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

این درحالی است که پس از توافق هسته‌ای موقت بین ایران و شش قدرت جهانی در سال گذشته صادرات میعانات ایران به سرعت افزایش یافت.

ایران در پنج ماه نخست سال مالی جاری هشت میلیون و ۸۰۵ هزار بشکه میعانات گازی (۴۷۷ هزار بشکه در روز) به ارزش پنج میلیارد و ۸۷۵ میلیون دلار صادر کرد.

ارزش صادرات میعانات ایران در ماه گذشته به پایین‌ترین سطح از اواخر ۲۰۱۳ رسید.

همچنین در پنج ماه اول سال مالی جاری صادرات نفت فوق سبک ایران ۱۰۶٫۳ درصد به لحاظ مقدار و ۶۰٫۵ درصد به لحاظ پولی افزایش یافت.

در حالیکه قیمت سبد نفتی اوپک کمی بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافته، دلیل اختلاف زیاد بین ارزش و مقدار رشد صادرات میعانات ایران مشخص نیست.

همچنین براساس آمار گمرک ایران این کشور هر بشکه میعانات را ۸۲ دلار در هر بشکه می‌فروشد درحالیکه این رقم در پنج ماه نخست سال مالی گذشته حدود ۱۰۵ دلار بوده است.

ایران همچنین ۵٫۷ میلیارد دلار فرآورده‌های پتروشیمی در پنج ماه گذشته صادر کرده که نشان‌دهنده یک افزایش ۲۹ درصدی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل است.

صادرات ال پی جی (بوتان و پروپان) ایران نیز در این دوره به یک میلیون و ۶۰۹ هزار تن رسیده که یک افزایش ۲۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches