×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
شکوفایی جلبکی آب‌های کشور پایش می‌شود

اقتصاد تهران: رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی گفت: شکوفایی جلبکی تاثیرات منفی بر محیط‌های آبی دارد از این رو پایش شکوفایی جلبکی در آب‌های شمال و جنوب را در دستور کار قرار داده‌ایم.به گزارش اقتصاد تهران به نقل از ایرنا، بهروز ابطحی امروز در نشست آنلاین “شکوفایی ماکروجلبکی و بررسی بلوم ماکروجلبک ها در سواحل دریای خزر” که به مناسبت ۲۱ مرداد روز ملی دریای خزر برگزار شد، افزود: این روز ملی یادآور توافق کشورهای حاشیه دریای خزر در سال ۱۳۸۵ برای حفاظت از محیط زیست خزر است.

وی به بروز پدیده شکوفایی جلبکی در آب‌های کشور از جمله دریای خزر اشاره کرد و گفت: شکوفایی یا بلوم جلبکی یکی از موضوعات مطرح در حوزه اقیانوس شناسی است که با تغییر اقلیم مرتبط است،  این موضوع به اندازه‌ای مهم است که در زمره پروژه‌های معدودی است که در قالب برنامه‌های بین المللی کشورها در یک شبکه با یکدیگر همکاری دارند.

ابطحی ادامه داد: از این رو پیش بینی شکوفایی جلبکی و ماکرو جلبک‌ها حائز اهمیت جهانی است چرا که شکوفایی جلبکی به طور مستقیم و غیر مستقیم بر زندگی انسان‌ها اثر گذار است و این تاثیر دارای جنبه‌های اقتصادی، بهداشتی و اقتصادی و معیشتی است.

وی با تاکید بر اینکه بلوم جلبکی از قبل از انقلاب صنعتی وجود داشته است، خاطرنشان کرد: اما در دهه اخیر آنچه که شکوفایی جلبکی را مهم کرده، افزایش تعداد و تنوع و گستردگی این شکوفایی است که بخشی از آن ناشی از شرایط تغییر اقلیم و افزایش دمای جهانی آب و هوا است.

رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی، ورود مواد مغذی به محیط دریایی را از دیگر عوامل بروز شکوفایی جلبکی عنوان کرد و گفت: این شکوفایی تاثیرات منفی بر محیط‌های آبی دارد به طوری که برخی از تغییرات ایجاد شده ناشی از بلوم جلبکی برگشت ناپذیر است از این رو این پدیده موضوع مهم در دنیا تلقی می‌شود.

وی اظهار داشت: امسال در دهه جهانی “علوم اقیانوس شناسی برای توسعه پایدار” قرار داریم که از سوی یونسکو نامگذاری شده است، در این دهه همه مجامع علمی دنیا باید نهایت تلاش خود را برای حفاظت از محیط‌های دریایی داشته باشند

ابطحی افزایش سواد اقیانوسی را از دیگر تلاش‌های جهانی در این دهه عنوان کرد و گفت: یکی از مفاهیم علوم دریایی، “سواد اقیانوسی” است به این معنا که اقدام به توسعه دانش عمومی درباره منابع دریایی، حفاظت از محیط زیست دریا و نقش دریا در زندگی مردم خواهد شد و توسعه سواد اقیانوسی از جمله وظایف پژوهشگاه اقیانوس شناسی به شمار می‌رود.

وی افزود: در حالی که دانش اقیانوس شناسی در دنیا در حال افزایش است، اما شناخت ما از دریا بسیار کم است به گونه‌ای که طبق آمار بخش اقیانوس شناسی یونسکو،  شناخت بشر از بستر اقیانوس ۵ درصد است چرا که انسان بستر دریا را به صورت عینی بسیار بسیار محدود دیده است.

رییس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه داد: علاوه بر آن از یک میلیون تا ۷ میلیون گونه آبزی در دریا وجود دارد که ناشناخته باقی مانده اند از این رو جای کار و تحقیق بسیار دارد.

کنوانسیون منطقه حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به «کنوانسیون تهران» در ۲۱ مرداد ۱۳۸۲ ( ۲۰۰۳) با حمایت برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد با هدف حفاظت از محیط زیست دریای خزر به امضای پنج کشور جمهوری آذربایجان، ایران، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان رسید و از آن زمان این روز به عنوان روز ملی – منطقه ای دریای خزر نامگذاری شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches