×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
شورای عالی سلامت شاخص‌های عدالت در سلامت را تصویب کرد

اقتصادتهران: سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: شورای عالی سلامت در جلسه اخیر که با حضور رئیس جمهوری تشکیل شد ۶۹ شاخص عدالت در سلامت را تصویب کرد.

 به گزارش ایرنا ایرج حریرچی روز دوشنبه در نشست خبری وزارت بهداشت افزود: این شاخص ها مسائل مختلف مرتبط با حوزه سلامت را مانند مرگ و میر نوزادان, کودکان, مادران باردار, شیوع فشارخون، دیابت و برخی بیماری های غیر واگیر, حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی, شیوع کم وزنی و سوء تغذیه، پوسیدگی دندان و پیشنهادهای و نرخ ناباوری را شامل می‌شود.

وی گفت: برخی شاخص های مرتبط با سلامت که مسئولیت آن با دستگاه‌هایی غیر از وزارت بهداشت است نیز در این شاخص‌ها مورد توجه قرار گرفته که از جمله آنها می توان به دسترسی مردم به آب و هوای سالم، خط فقر، پوشش سازمان‌های بیمه، دسترسی مردم به سرویس‌های بهداشتی یا دفع مناسب فاضلاب یا میزان جذب خالص دانش آموزان در سال اول ابتدایی اشاره کرد.

حریرچی ادامه داد: بر اساس این مصوبه آیین نامه اجرایی انتشار این شاخصهای ظرف سه ماه در سازمان برنامه و بودجه تدوین و ابلاغ می‌شود و مطابق همه دستگاه‌های مرتبط مانند وزارت بهداشت، موسسه تحقیقات سلامت، سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار و سایر دستگاه‌های مرتبط موظف می‌شوند که بر اساس قانون انتشار و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات این شاخصها را به صورت دوره ای به مردم گزارش کنند.

حریرچی افزود: بر اساس مصوبه دیگر شورای عالی سلامت، وزارت بهداشت، مکلف شد، آیین نامه مجمع سلامت را در سطوح ملی، استانی و شهرستانی تدوین و اجرایی کند، ایران جزو محدود کشورهایی است که مجمع سلامت دارد، هدف از تاسیس مجمع سلامت در سطوح مختلف هماهنگی بین بخشی برای حفظ و ارتقای سلامت مردم است زیرا ۷۵ درصد عوامل مرتبط با سلامت خارج از وزارت بهداشت است.

وی گفت: بر اساس این آیین نامه مجمع سلامت که به زودی تدوین می شود، سلامت محوری در برنامه و اقدامات مسئولان دستگاه‌های مختلف از جمله استانداران، فرمانداران و بخشداران رصد می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت افزود: مصوبه دیگر شورای عالی سلامت این است که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موظف شدند برای ارتقای فرهنگ اطلاع رسانی و ارتقای کیفیت انواع کالاهای مرتبط با سلامت، علاوه بر طبقه مندی مستمر این کالاها و خدمات، اطلاعات لازم درباره کیفیت و مرغوبیت این نوع کالاها و خدمات به مردم اعلام کند.

حریرجی گفت: اجرای طرح راهبردی ارتقای کیفیت هشت محصول کشاورزی از نظر ساماندهی سموم نیز از دیگر مصوبات جلسه اخیر شورای عالی سلامت بود و وزارت کشاورزی که اخیرا اقدامات خوبی برای استاندارد سازی سموم و مراکز توزیع سم و برخورد با مراکز غیر مجاز توزیع سم انجام داده است، موظف شد طرح راهبردی ارتقای کیفیت هشت محصول کشاورزی را اجرا کند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی سایت حقوق شهروندی مردم در حوزه سلامت که هفته آینده رونمایی می شود گفت: وزارت بهداشت اولین وزارتخانه ای است که حق دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با حقوق سلامت را فراهم می کند و حتما با فعال شدن این سایت ارزیابی و صیایت از حقوق سلامت مردم با جدیت بهتری دنبال خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه حقوق شهروندی در حوزه سلامت که شامل مواردی مانند احترام به بیماران و عدالت در سلامت است، تا چه اندازه ضمانت اجرایی دارد و اگر در یک مرکز درمانی با مردم و بیماران بداخلاقی شد، چه برخوردی صورت می گیرد، توضیح داد: اصل حمایت از حقوق مردم است اما این کار نیازمند آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ عمومی است تا همه خود را موظف به رعایت حقوق شهروندی بدانند.

وی گفت: اجرای حقوق شهروندی در حوزه سلامت با دستورالعمل و ابلاغیه محقق نمی شود، تا زماتنی که یک پزشک، پرستار یا حتی یک مهندس و همه مردم به حقوق و تکالیف خود آگاهی نداشته باشند و از طرفی مشکلات مختلف داشته باشند، مطالبه حقوق شهروندی مردم که یک مطالبه عمومی به درستی تحقق پیدا نمی کند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches