×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
شورای رقابت یا شورای رفاقت؟!

در حالی که ۵ روز از اعلام قیمت ها جدید خودروها از سوی شورای رقابت می گذرد اظهار نظرهای گوناگونی در این خصوص از سوی دولتمردان و نیز بخش خصوصی ارایه شده است.

مهم ترین این عقاید در خصوص چرایی افزایش قیمت خودرو از سوی این شوراست که داد مجلسیان را در آورد و نیز در تازه ترین موضع گیری نیز محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت از مکدر شدن رییس جمهوری به محض استماع نظر شورای رقابت سخن گفته است به طوری که به گفته وی، روحانی دستور بازنگری در قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت را داده است.

در حالی که به گفته شورای رقابت قیمت خودروها حداکثر ۶٫۹ درصد افزایش یافته، خبرها از افزایش ۶ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار حکایت دارد که بسیار بیش تر از سقف مجوز افزایش قیمت توسط شورای رقابت است.

حال باید دید در این شرایط که نرخ رشد تورم رو به کاهش است، قیمت دلار نیز سامان گرفته و مذاکرات هسته ای به خوبی در حال پیشرفت است چرا افزایشی باید در قیمت خودروها حاصل شود؟

پیش تر خودروسازان نوسانات نرخ دلار، بی ثباتی اقتصادی و افزایش قیمت واردات مواد اولیه را بهانه ای برای افزایش خودرو عنوان کرده بودند که حال به حالت ثبات رسیدن این موارد دیگر بهانه ای برای افزایش قیمت نباید داشته باشند.

نکته دیگر آن که بازار خودرو در حال حاضر به صورت انحصاری در اختیار دو خودروساز داخلی است که جدای افزایش کیفیت تنها در اندیشه افزایش قیمت خودروها بدون در نظر گرفتن آسایش و ایمنی مشتریان هستند و افزودن چند آپشن که باید الزامی باشد را از مهم ترین اقدامات خود برای رفاه حال مردم قلمداد می کنند!

این در حالی است که با فشارهای مختلفی که بدنه دولت وارد می کنند از واردات خودرو هراس داشته و مردم را مجبور به خرید تولیدات خود با هزینه های گزاف می کنند.

به راستی اگر توان خودروسازان ما بالاست چرا از آزادسازی قیمت خودرو ها و تعیین قیمت توسط بازار می هراسند؟ مگر نه این است که به گفته آن ها توان تولید و میزان کیفیت در آن ها به قدری بالاست که حتی مبادرت به صادرات کرده و محصولاتشان در کشورهای دیگر با استقبال مواجه شده است؟ (البته با قیمت هایی بسیار پایین تر از داخل!)

نکته قابل تامل دیگر آن است که در حالی که شخص رییس جمهوری به صراحت مخالفت خود را از این افزایش اعلام کرده، مجلسیان نیز با فراخواندن مسوولان شورای رقابت منتظر شنیدن استدلال های آن ها برای چرایی افزایش قیمت هستند و مردم نیز که به طور حتم با این فشار قیمت ها از افزایش بهای خودرو ناراضی اند، شورای رقابت چطور نسبت به این مساله پافشاری کرده و استدلال خودروسازان را پذیرفته است؟

به نظر می رسد شاید منافع عده که بسیار قلیل هستند بر منافع ملی ارجحیت داشته که شورای رقابت را مجاب به افزایش قیمت کرده است!

در دوره گذشته،این شورا با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالفت خود را اعلام کرده بود و حال این شورا به راحتی و بدون در نظر گرفتن نظر نمایندگان ناظر و نیز دولت و از همه مهم تر مردم، استدلال های بی پشتوانه خودروسازان را بدون الزام آن ها به رعایت نکات ایمنی در خوروها پذیرفته و تنها شروطی را برای آن ها تعیین کرده و در واقع کمال رفاقت را در حق خودروسازان تمام کرده به طوری که شاید بهتر است نام این شورا را از این پس شورای رفاقت گذاشت و نه رقابت!

مهرداد عسگری

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches