true
اقتصادتهران: بخشهای مختلف اقتصادی به ویژه حوزه صنعت و معدن در سال هایی که گذشت با بالندگی و شکوفایی قابل توجهی همراه بود و در این میان بخش خودرو یکی از حوزه های فعال در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بود.
در شرایطی که در پایان دولت دهم خودروسازان داخلی بحران سختی به دلیل تحریم ها تحمل می کردند ورود حسن روحانی و دولت تدبیر و امید به کارزار سیاست کشورمان و مذاکرات ارزشمند و هدفمند برجام ورق را برگرداند و خودروسازان ایران که تا دیروز برای تامین یک یا چند قطعه درگیر چالش بودند، برای تولید خودروهای جدید با مشارکت غول های خودروسازی جهان از یکدیگر سبقت گرفتند. تنها در همین یک ساله پایانی دولت یازدهم بیش از ۶ قرارداد تولید خودرو با مشارکت شرکتهای بزرگی چون پژو، سیتروئن،رنو،ولکس واگن و … توسط تولیدکنندگان داخلی با نظارت وزارت صنعت،معدن و تجارت امضا شد که حکایت از بهاری دوباره در صنعت خودرو سازی ایران داشت.
با وجود این منتقدان معتقدند که وضعیت تولید خودرو از یک سو و خدمات پس از فروش از سوی دیگر حال و روز خوبی ندارد. هرچند تولیدکنندگان ایرانی خودرو اصلا با این نظریه موافق نبوده و بارها خدمات پس از فروش خود را یکی از مطلوب ترین خدمات پس از فروش دانستهاند.
در تازه ترین اظهار نظر معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا به خبرنگار ما گفت: بر اساس گزارشهای شرکت بازرسی استاندارد و کیفیت ایران (ISQI) شاخص کل رضایت مشتریان از فرایندهای فروش گروه سایپا، با رشد چشمگیری روبه رو بوده است.
رضا تقی زاده افزود:میزان شاخص کل رضایت مشتریان از فرایندهای فروش در سال ۹۵ با ۱۴% رشد نسبت به سال ۹۴ به عدد ۶۵۲ رسیده است که این میزان؛ بیشترین رشد در بین شرکتهای خودرو ساز است.
وی افزود: گروه سایپا در شاخصهای برخورد و پاسخگویی کارکنان نمایندگی، سهولت در روش های خرید خودرو، سهولت دسترسی به شبکه نمایندگیهای فروش و محل تحویل خودرو، مطابقت خودرو تحویلی با مشخصات تعیین شده در زمان ثبت نام، مدت زمان صرف شده جهت طی مراحل اداری ثبت نام و تحویل خودرو در زمان مقرر طبق قرارداد خرید، امتیازهای بالای ۷۰۰ را کسب کرده است که در نوع خود منحصر به فرد است.
با وجود این اظهار نظر و اظهار نظر مشابه مسوولان ایران خودرو اما کارشناسان هنوز در زمینه مطلوب بودن خدمات پس از فروش درباره خودروهای داخلی قانع نشده اند.یکی از بخشهای با اهمیت در خدمات پس از فروش موضوع تامین قطعات یدکی خودروهاست. مسالهای که به گفته برخی فعالان حوزه قطعه سازی در سالهای گذشته به دلیل ورود قطعات نامرغوب و تقلبی به یک بحران تبدیل شده بود.
قطعات غیر استانداردی که رییس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی آن را قاچاق توصیف میکند.
منیع: دیوان اقتصاد
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=75493
false
true