true
دبیر انجمن خودروسازان از توافق جدید خودروسازان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر سر عرضه خودروهای با استاندارد یورو ۴ از تیر ۹۳ و همچنین شرط جدید پلیس برای شمارهگذاری خودروهای با مدل ۹۳ خبر داد.
احمد نعمتبخش در گفت و گو با فارس، اظهار داشت: پلیس امسال برای خودروسازان شرطی گذاشته که بر اساس آن، تنها خودروهای با استاندارد یورو ۴ امکان عرضه با مدل ۹۳ را دارند.
وی با اشاره به مشکلاتی که در زمینه توزیع بنزین یورو ۴ در کشور وجود دارد، تصریح کرد: در حال رایزنی با پلیس هستیم تا شرط شمارهگذاری خودروها با مدل ۹۳ برطرف شود.
وی اظهار داشت: طبق اعلام پلیس، خودروهایی که از اول بهمن ماه با استاندارد یورو ۴ عرضه شوند، میتوانند دارای مدل ۹۳ باشند.
نعمتبخش با بیان اینکه در حال حاضر بنزین یورو ۴ در همه جایگاههای سوخت تهران توزیع نمیشود، افزود: هم اکنون ۱۰ تا ۱۲ نوع خودروی داخلی با استاندارد یورو ۴ تولید میشود که از آن جمله میتوان به پژو ۲۰۶، تندر ۹۰، مگان، تیبا، تیانا و خودروهای تولیدی بر روی پلتفرم ایکس ۱۰۰ اشاره کرد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بخشی از تولیدات سمند و پژو پارس نیز با استاندارد یورو ۴ عرضه میشوند، گفت: تمام محصولات کرمان موتور، مدیران خودرو، بم خودرو و راین خودرو نیز با استاندارد یورو ۴ تولید و عرضه میشوند.
* توافق محیط زیست با مهلت جدید خودروسازان
وی از توافق جدید خودروسازان با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد عرضه خودروهای با استاندارد یورو ۴ خبر داد و گفت: طبق این توافق، همه خودروها از ابتدای تیر ۹۳ با استاندارد یورو ۴ تولید و عرضه خواهند شد.
به گفته وی، تولید خودروهای با استاندارد یورو ۴ با وابستگی به کشورهای دیگر همراه است و تغییرات لازم برای اعمال استاندارد یورو ۴ زمانبر است و اجرای این کار نیازمند تأمین قطعات و تغییرات عمده در تولید است.
دبیر انجمن خودروسازان تأکید کرد: طبق مصوبه دولت، ۶ ماه قبل از عرضه خودرو با استاندارد یورو ۴ باید سوخت با این استاندارد در کشور توزیع سراسری شود.
* کارشکنی دولتی، مانع تولید و صادرات تندر شد
وی در ادامه در خصوص موضوع مطرح شده از سوی رئیس جمهور مبنی بر واگذاری مالکیت شرکتهای خودروساز ایرانی به طرفهای خارجی نیز گفت: این واگذاری میتواند اثر مثبتی بر صنعت خودرو داشته باشد، همانطور که حضور رنو در ایران و مشارکت آن با خودروسازان ایرانی باعث ارتقای صنعت قطعهسازی و افزایش کیفیت خودروها شد.
نعمتبخش با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت، افزایش ساخت داخل خودروها است، گفت: خودروسازان خارجی برای حفظ منافع خود باید میزان ساخت داخل خودروها را افزایش دهند چرا که با رشد ساخت داخل، تعرفه واردات قطعات نیز کاهش خواهد یافت و با رقابتی شدن کیفیت خودروها، امکان رشد صادرات خودرو نیز فراهم میشود.
وی در واکنش به این موضوع که صادرات تندر ۹۰ عملی نشد، گفت: دلیل این مسأله، کارشکنی برخی افراد در دولت قبل بود که باعث کاهش تولید و عدم صادرات تندر شد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=6883
false
true