×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true

شاید بیشتر کسانی که می خوهند زمین مسکونی خود را بسازند و چند واحد آپارتمان بنا کنند یا همه انبوه سازانی که شغلشان ساخت واحدهای مسکونی است و حتی خریدارانی که پس از گذشت سال ها کار و پس انداز حالا می خواهند برای خود و خانواده شان یک واحد مسکونی خریداری کنند و پس از سال ها از اجاره نشینی خلاص شوند مسئله وام مسکن و این کلمه برایشان مهمترین واژه ای باشد که در این گیر و دار وجود دارد.

حدود سال های ۸۵- ۸۶ که میزان وام مسکن حدود ۱۸ میلیون تومان بود وتقریبا به طور متوسط هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی کمتر از ۳۰۰ هزار تومان بود با این رقم می شد یک واحد ۶۰ متری را احداث کرد و اگر قیمت هر متر مربع آپارتمان را در جنوب تهران در آن سال ها ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم یک واحد ۶۰ متری چیزی حدود ۴۲ میلیون تومان قیمت دا‌شت که وام ۱۸ میلیونی تقریبا ۴۰ درصد مبلغ خرید یک واحد مسکونی ( حداقل در جنوب تهران) را تامین می کرد اما امروزه با افزایش قیمت واحدهای مسکونی و با توجه به اینکه وام ساخت و همچنین وام خرید افزایش چندانی نداشته حالا دیگر وام مسکن آن اهمیت و جایگاه قبلی را ندارد و دیگر نمی توان روی آن به عنوان یک اهرم کمکی قدرتمند حساب باز کرد.

شرایط دریافت وام ساخت مسکن به نام مالک است و مالکان می توانند پس از دریافت این وام به سازنده وکا‌لت دهند و خانه خود را به صورت مشارکتی بسازند.۳۰ میلیون تومان از این وام از طریق سپرده گذاری صورت می گیرد به این صورت که اگر شخصی توان احداث چند واحد را داشته باشد می تواند به ازای هر واحد یک حساب باز کند و محدودیتی برای پرداخت تسهیلات به یک نفر وجود ندارد. برای استفاده از این تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی باید مبلغ ۱۵ میلیون تومان را به مدت یکسال سپرده گذاری کرد البته در صورت سپرده گذاری با مبلغ ۴ میلیون تومان مدت انتظار به ۴۲ ماه افزایش می یابد. ضمن اینکه در اواخر دولت دهم مقرر شد از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن تا سقف ۲۰ میلیون تومان دیگر هم به سازندگان واحدهای مسکونی تعلق بگیرد که مجموع این رقم به ۵۰ میلیون تومان می رسید که ۴۰ میلیون تومان از این وام در زمان فروش واحدها به خریدار منتقل میشد.

ضمن اینکه این وام برعکس وام مسکن مهر فقط بر عهده یک بانک – بانک مسکن- گذاشته نشده بلکه مسئولیت تامین و پرداخت آن برعهده مجموعه بانک های دولتی قرار گرفته بود. ضمن اینکه پس از رسیدن کار به حداقل ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد از رقم وام پرداخت می شود و با حداقل ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به بعد ۵۰ درصد مابقی رقم وام به اعضا پرداخت می شود.

چه کسی جلوی افزایش تسهیلات مسکن را گرفت؟

۳۰ اردیبهشت سال جاری متن موافقت هیات دولت با افزایش ۶۶ درصدی سقف تسهیلات ساخت مسکن از رقم کنونی ۳۰ میلیون تومان به دسطح جدید ۵۰ میلیون تومانی توسط محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور به بانک مرکزی ابلاغ شد. در حالی که در پاراف بهمنی در قسمت بالای تصویب نامه خطاب به معاون اقتصادی بانک مرکزی جمله مبنی بر انجام اقدام لازم دیده می شد اما تاکنون شواهدی از ابلاغ یا پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیونی در بازار ساخت وساز مشاهده نشده است. در این زمینه مسئولان دولت جدید در حوزه وزارت مسکن می گویند: دولت یازدهم در این زمینه قصوری انجام نداده است و در هفته های آخر عمر کاری دولت دهم به دلیل محدودیت منابع بانکی، این مصوبه از مرحله ابلاغ به بانک مرکزی فراتر نرفت و در همان دولت متوقف شد و در واقع نبود منابع برای به روز رسانی وام ساخت مهمترین دلیل لغو این مصوبه است. کما اینکه طبق قانون مصوبه های هیات دولت به صورت صد در صدی برای دولت های بعدی لازم الاجرا نیست و در دولت جدید می تواند درآن تجدید‌‌ نظر کرد. با این اوصاف کارشناسان حوزه مسکن عموما به افزایش وام ساخت مسکن برای رونق ساخت وساز و متعاقبا وام خرید مسکن برای خارج شدن بازار مسکن از رکود معتقدند البته اکثر این کارشناسان معتقدند که ‌این افزایش باید آرام و تدریجی باشد تا اثر کمکی وام تبدیل به اثر تحریکی نشود و رقم افزایشی را خنثی نکند.

به گزارش تراز، ضمن اینکه در حال حاضر برای وام ۲۰ یا ۲۵ میلیونی خرید مسکن چیزی در حدود ۳۰۰ هزار تومان در ماه باید قسط پرداخت کرد که با افزایش وام ساخت مسکن به رقم ۵۰ میلیون تومان و تایید آن توسط دولت جدید طبق قانون ۴۰ میلیون تومان از این رقم به عنوان وام خرید واحد نوساز به خریدار پرداخت می شود که احتمالا اگر مدت زمانی باز پرداخت این وام افزایش پیدا نکند شاهد اقساط ماهیانه بیش از ۵۰۰ هزار تومان خواهیم بود که قطعا رقم سنگینی برای اقشار کارگر و کارمند جامعه محسوب می شود. امید است در آینده نزدیک با تخصیص اعتبار لازم به این مصوبه شرایط افزایش وام مسکن و ابلاغ آن به بانک ها مهیا شود.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches