×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
شاخص بورس با رشد ۸۸۳ واحدی دوباره مثبت شد

اقتصادتهران: شاخص بورس امروز (سه شنبه) با رشد ۸۸۳ واحدی نسبت به دیروز به جایگاه ۱۶۲ هزار و ۸۰۵ پله ای صعود کرد.

به گزارش ایرنا، در معاملات امروز ۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش پنج هزار و ۴۴۱ میلیارد ریال در ۱۳۹ هزار نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۲۵۶ رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۶۸ واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۸۸ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور یک هزار و ۲۲۲ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۷۶۵ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز یک هزار و ۲۱۰ واحد افزایش یافت.

در معاملات امروز نمادهای رمپنا (مپنا)، وتجارت (بانک تجارت)، فخوز (فولاد خوزستان)، حکشتی (کشتیرانی) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین تاثیر مثبت را داشته و شاخص را بالا بردند، در مقابل، فارس(هلدینگ خلیج فارس) و شاراک (پتروشیمی اراک) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

 ادامه صدرنشینی بانک ها

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۵۸۶ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه خودرو به ارزش ۶۷۹ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۵۱۰ میلیارد ریال، جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت.

گروه فرآورده های نفتی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۷۰ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

 صعود فرابورس

معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۹ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۸۰ واحدی قرار گرفت. در این بازار بیش از ۵۹۷ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از پنج هزار و ۷۰۲ میلیارد ریال دادوستد شد.

همچنین در معاملات امروز نمادهای میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و مارون (پتروشیمی مارون) بیشترین تاثیر مثبت و دماوند (تولید برق دماوند) و هرمز (فولاد هرمزگان جنوب) بالاترین تاثیر منفی را بر جا گذاشتند.

 عوامل موثر در نوسان شاخص

ایمان مقدسیان کارشناس بازار سرمایه امروز (سه شنبه) به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: در چرایی نوسان شاخص عوامل مختلفی دخالت دارند که از جمله آنها کاهش اثرگذاری نرخ ارز است.

افزود: شاخص بورس از تیرماه امسال با افزایش نرخ ارز یک انگیزه و محرک قوی برای رشد پیدا کرد که رشد شاخص تا سقف ۱۹۵ هزار واحد را نیز به دنبال داشت اما با توقف رشد نرخ ارز، محرک قوی برای تقویت شاخص بورس از بین رفت و معاملات افت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: شاخص بورس پس از اصلاح، حدود ۲۰ درصد از سقف خود را تا اوایل دی ماه از دست داد و تا رقم ۱۵۴ هزار واحد افت کرد اما از اوایل دی، شاخص بورس با شیبی ملایم توانست بخشی از افت قیمت‌ها را جبران کند.

وی گفت: بورس پس از افت چند ماهه توانست در دی ماه امسال رشد کند، اما نحوه رشد آن تفاوت هایی با رشد شتابان فصل تابستان داشت.

مقدسیان افزود: نقدینگی و حجم معاملات در بورس در دی به شدت افت کرده بود، در حالی که در معاملات فصل تابستان نقدینگی بالایی وجود داشت.

وی اضافه کرد: همچنین باید توجه داشت که در معاملات فصل تابستان، شرکت های صادرات محور نقش اصلی و مهم را در رشد شاخص داشتند اما در رشد دی ماه بانک ها پیشتاز بودند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بانک ها تحت تاثیر ادعاهای مربوط به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و همچنین امکان تسعیر ارز بر اساس نرخ سامانه نیما با اقبال فعالان بازار سرمایه مواجه شدند و رشد کردند.

مقدسیان یادآوری کرد: در گزارش های ۹ ماهه بانک ها که بتازگی منتشر شده است، مشخص شد این انتظارات در گزارش ها لحاظ نشده و از افزایش سرمایه خبری نبود و همچنین نرخ تسعیر ارز در آنها همچنان بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی خواهد بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches