×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
سهم ۵٫۵ درصدی کشورهای اسلامی از تجارت جهانی

رییس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه ۲۳ درصد جمعیت جهان متعلق به کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی است ، سهم این کشورها از تولید و تجارت جهانی را به ترتیب ۹ درصد و ۵٫۵ درصد اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، ˈ محمد نهاوندیان ˈ در مراسم آغاز به کار چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی ، پانزدهمین نشست بخش خصوصی برای گسترش تجارت و سرمایه گذاری مشترک و هفتمین مجمع زنان بازرگان کشورهای اسلامی گفت : ۷۰ درصد منابع جهان از آن کشورهای عضو همکاری های اسلامی بوده و وظیفه بخش خصوصی بکارگیری این منابع است .

نهاوندیان بابیان این که اقتصاد جهانی اقتصادی رقابتی است،گفت:افزایش بهره وری، ارتباط با دانشگاه ها ، مراکز علمی و شکل گیری ارتباط علمی از وظایف بخش خصوصی میان کشورهای اسلامی است .

به اعتقاد رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران پیوند دولت و بخش خصوصی در بسیاری از کشورهای اسلامی قوی، عمیق و دو سویه نیست .

وی دراین مراسم که با حضور معاون اول رییس جمهوری ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت و چند تن از وزرای اقتصادی و بازرگانی کشورهای اسلامی و نمایندگان بیش از ۳۰ کشور اسلامی برگزار شد ، افزود: هنوز کشورهای اسلامی در زمینه صدور روادید فیمابین، زمینه تسهیل سفر را برای اتباع خود فراهم نکرده اند .

رییس اتاق ایران افزود: هنوز نتوانسته ایم ویزای اسلامی را برقرار کنیم ، ارتباط مستقیم بانکی میان کشورهای اسلامی وجود ندارد و از سویی حتی ارز مورد قبول همه نیز نداریم .

نهاوندیان سپس به نقش بخش خصوصی در میان کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت : اگر برخی کشورها به دنبال ایجاد خلل در مبادلات ما باشند ، می توان در تعامل میان دولت و بخش های خصوصی راه حل های رفع مسائل را پیدا کرد ، این امر نیاز به عزم و برنامه ریزی دارد.

نهاوندیان می گوید در صورت تعریف پروژه های سرمایه گذاری مشترک میان کشورهای اسلامی زمینه تبادل تجربیات و انتقال فناوری فراهم می شود و در واقع نوع جدیدی از رقابت با رفاقت شکل می گیرد.

رییس اتاق ایران با بیان این که باید سهم دولت ها و بخش خصوصی در توسعه اقتصادی میان کشورهای اسلامی مشخص شود ، گفت : اتخاذ سیاست های توسعه پایدار ، تسهیل مقررات و ایجاد فضای سیاسی مناسب برای نشاط اقتصادی از وظایف دولت ها است.

وی ایجاد زمینه تفاهم و تعامل با دیگر کشورها و دیپلماسی فعال را یادآور شد و گفت: خواسته بخش خصوصی کشورها این است که دولت های آنها فضا را برای تعامل و همکاری اقتصادی فراهم کرده و هر روز بهبود بخشند .

نهاوندیان معتقد است تجهیز و مدیریت منابع جزو وظایف بخش خصوصی است و برای اینکه دولت ها و بخش خصوصی وظایف خود را به خوبی انجام دهند ، باید اتاق ها به ویژه اتاق اسلامی ، ملی و محلی به عنوان نقطه پیوند و ربط فعال تر شود.

وی افزود: تا زمانی که اتاق ها توانمند نشود نمی توان خلاء میان بخش های خصوصی را رفع و به تقویت روابط آنها با سازمان های بین المللی اقدام کرد .

وی در ادامه بر ضرورت تقویت و توانمندسازی حضور بانوان بازرگان مسلمان در میان کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: حضور این بانوان در صحنه تولید، تجارت ملی و بین المللی بسیار مهم است و باید مورد حمایت قرار گیرد .

رییس اتاق ایران از شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی به عنوان یکی از ابتکارات ارزنده مجلس شورای اسلامی ایران نام برد و پیشنهاد راه اندازی چنین شورای مشابهی را به کشورهای اسلامی ارایه داد .

نهاوندیان گفت شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی درایران هر دو هفته یکبار به صورت مرتب و با حضور بیش از هشت وزیر اقتصادی و جمعی از مسئولان و بخش خصوصی برگزار می شود .

چهاردهمین نمایشگاه تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی با حضور ۵۵۵ شرکت داخلی و خارجی از بیش از۳۰ کشور اسلامی تا دهم آبان ماه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی جمهوری اسلامی دایر است .

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches