×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
سهم سرمایه‌گذاری در کشاورزی فقط ۴درصد

اقتصادتهران: رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه مساله کاهش جمعیت شاغل کشاورز تبدیل به چالش جهانی شده و باید مورد توجه قرار گیرد،از سهم ناچیز ۴درصدی سرمایه گذاری در این بخش خبر داد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، زند در افتتاحیه اولین نشست مشترک روسای موسسه‌ها، پژوهشکده‌ها و مراکز ملی تحقیقاتی در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، گفت: در حال حاضر در دنیا، نهادهایی تحت عنوان سازمان کشاورزان آینده با هدف ترغیب جوانان برای ورود به بخش کشاورزی در حال فعالیت هستند که ضروری است ما نیز در این مساله با جدیت ورود کرده و با تعریف سازو کارهای مدون در زمینه نیازسنجی آموزشی و تربیت تکنسین‌های ماهر بخش با دانشکده‌های کشاورزی همکاری کنیم.

وی برپایی گردهمایی روسای دانشکده‌های کشاورزی و روسای موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی را در ایجاد فصل جدیدی از همکاری‌های مشترک بین سازمان تحقیقات و دانشکده‌های کشاورزی مهم دانست و گفت:اکنون مساله کاهش جمعیت شاغلان بخش کشاورزی تبدیل به یک چالش جهانی شده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی، با تاکید بر این که علم و فناوری باید نیروی محرکه و در خدمت رفع مشکلات بخش کشاورزی باشد، افزود: باید کیفیت‌محوری به جای کمیت‌گرایی، توجه به پس از تولید به جای تولید محوری، تصدی‌گری به جای حاکمیت محوری از اصول کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین توجه به کشاورزان و تربیت کشاورزان آینده، حرکت به سوی کشاورزی آب مبنا، به جای زمین مبنا و هوشمندسازی کشاورزی از دیگر رویکردهای وزرات جهاد کشاورزی است و در راستای افزایش ظرفیت‌های تولید در بخش کشاورزی به شمار می‌آید.

این مسوول تصریح کرد: تولید در کشاورزی بر مبنای عوامل محدود کننده‌ای همچون آب، خاک، هوا و ذخایر ژنتیکی است در صورتی که اگر به ظرفیت‌هایی همچون بازار، نیروی ماهر، سرمایه و تکنولوژی توجه جدی شود نه تنها کشور، ظرفیت تامین غذای جمعیت فعلی را دارد بلکه به جرات می‌توان گفت کشور توان تامین نیاز غذایی چندین برابر آمار فعلی را نیز دارد.

وی ادامه داد: تا زمانی که سهم سرمایه‌گذاری در کشاورزی تنها ۴ درصد است کشاورزی در تنگنا قرار گرفته و تبعاتی همچون کشاورزی هراسی و فشار بر منابع پایه را به دنبال خواهد داشت.

زند با تاکید بر این که اکنون در وزارت جهادکشاورزی رویکردهای نوین در راستای ظرفیت‌سازی در بخش کشاورزی شکل گرفته است، بیان داشت: دولت یازدهم به منظور رفع کمبودهای بخش کشاورزی در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی گام مهمی برداشته است که از آن جمله می‌توان به افزایش چشمگیر سرمایه‌گذاری در بخش آب و خاک اشاره کرد که سبب ایجاد تحول شگرفی در اصلاح زیرساخت‌های تولید در بخش کشاورزی شده است.

وی همچنین ترویج کشاورزی دانش‌بنیان را تنها راه برون‌رفت برای غلبه بر محدویت‌های عوامل پایه تولید در بخش کشاورزی دانست و بیان داشت: کشاورزی دانش بنیان، افزایش درآمد کشاورزان و ارتقای امنیت غذایی را ضمن حفظ پایداری اکوسیستم دنبال می‌کند و از ملزومات تحقق آن، ورود تکنولوژی به بخش کشاورزی است که می توان با وجود محدودیت های نگران کننده در زمینه آب و خاک به ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد برای کشاورز امیدوار باشیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches