true
با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان مسئولیت ساخت آزادراه تهران – شمال را برعهده دارد با ریاست محمد سعیدیکیا – وزیر پرسابقه اقتصادی کشور- در بنیاد، سرنوشت ساخت آزادراه 40 ساله تهران – شمال به وی واگذار میشود؛ شاید کور گره این پروژه پیر باز شود.
نام سعیدیکیا در کنار بیژن زنگنه در اکثر قریب به اتفاق کابینههای بعد از انقلاب به چشم میخورد، وزیر راه و ترابری در دولتهای میرحسین موسوی و اکبر هاشمی، وزیر جهاد سازندگی در دولت خاتمی و وزیر مسکن و شهرسازی در دولت محمود احمدینژاد نشان دهنده این است که وی پیش از گرایشهای سیاسی، به عنوان یک مدیر اقتصادی شناخته شده و مورد توجه تمام دولتها بوده است.
سعیدیکیا در خرداد 92 حتی برای انتخابات ریاست جمهوری هم ثبت نام کرد؛ هر چند با تایید نشدن نامش خیلی زود از چرخه رسانه کنار رفت و ریاست هلدینگ توسعه ساختمان تدبیر را بر عهده گرفت تا در روز پایانی نخستین ماه تابستان از سوی رهبر معظم انقلاب به ریاست بنیاد مستضعفان برگزیده شود.
جدای از تاثیرات سیاسی، بنیاد مستضعفان در عرصه اقتصاد فعالیتهایی دارد که شاید یکی از اصلیترین آنها مشارکت در ساخت آزادراه تهران – شمال است.
قرارداد ساخت این آزادراه در دولت هاشمی با بنیاد مستضعفان بسته شد و در مرحله اجرا ساخت قطعه اول آن به بنیاد رسید.
طبق برنامهریزیهای انجام شده ساخت 50 درصد از این طرح بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه تقسیم شد و 50 درصد مابقی نیز از طریق قرارداد فاینانس به یک طرف چینی واگذار شد.
اما کار ساخت پروژه در مرحه اجرا با دشواریهایی روبرو شد که دوره ساخت این راه 18 ساله را با تاخیری بیشتر همراه کرد.
به گفته مسئولان شرکت آزادراه تهران – شمال با بالا گرفتن تحریمها و محدود شدن فضای مالی کشور طرف چینی در تامین اعتبارات با مشکلات بسیاری مواجه شد و این مساله پیشروی کار را تا حد زیادی کند کرده است.
در کنار آن محدودیتهای بودجهای دولت نیز باعث شده وزارت راه نتواند اعتبارات لازم را به این پروژه تزریق کند و علیرغم عملکرد قابل دفاع بنیاد در این حوزه، ساخت قطعه اول آزادراه برای مدت بیشتری در اغما بماند.
در این بین گمانهزنیهای مختلفی برای جایگزینی قرارگاه خاتم الانبیا در ساخت آزادراه تهران – شمال نیز با وجود ابراز تمایل تلویحی دولت دهم نهایی نشد و نهایتا همچنان بنیاد مستضعفان با پیمانکاری چینیها ساخت آزدراه تهران – شمال را بر مشارکت 25 درصدی وزارت راه بر عهده دارد.
حال با تغییر رییس بنیاد مستضعفان باید دید آیا اختلاف نظرهای موجود برطرف خواهد شد و آیا پیمانکار چینی ساخت این پروژه را ادامه می دهد؟ و آیا وزیر پرسابقه کابینههای مختلف کشور میتواند گره کور این آزادراه را بگشاید یا همچنان افتتاح این پروژه 121 کیلومتری رویا می ماند؟
لازم به ذكر است مسیر آزادراه از محل تقاطع غیر همسطح بابزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد درهکن پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دوآب شهرستانک قرار می گیرد.
از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۳۵۰ متر شده و در پل زنگوله خارج می شود،سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی نوشهر – چالوس -تنکابن متصل می گردد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=9485
false
true