×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
سامانه معاملاتی “نامک” در بازار سرمایه راه‌اندازی شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت : اگر امروز سیستم های IT موجود دارای امکانات فعلی نبودند، بازار سرمایه قدرت پاسخگویی به این حجم از سرمایه‌گذاران را نداشت.

به گزارش مهر، علی صالح آبادی در مراسم راه اندازی سامانه نامک گفت: اگر امروز سیستم های IT موجود دارای امکانات فعلی نبودند، بازار سرمایه قدرت پاسخگویی به این حجم از سرمایه گذاران را نداشت. نامک مزیت ها و امکانات زیادی نسبت به سامانه های پیشین خود داشته و علاوه بر آن امکان توسعه آن نیز وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه حوزه IT این روزها از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر بخواهیم بازار سرمایه را توسعه دهیم، چاره ای جز استفاده از بستر IT نداریم، افزود: اگر امروز سیستم های IT موجود دارای امکانات فعلی نبودند، بازار سرمایه قدرت پاسخگویی به این حجم از سرمایه گذاران را نداشت.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه پم در سال ۸۷، خاطرنشان کرد: برای راه اندازی آن سامانه موانع و مشکلات زیادی وجود داشت، اما به سختی این نرم افزار راه اندازی شد. زمان راه اندازی سامانه پم، اعلام کردم این سامانه یک انقلاب در بازار سرمایه به شمار می رود و بعدها نتایج آن را شاهد خواهیم بود. این در حالی است که اگر آن سامانه در آن روز وجود نداشت، معاملات آنلاین امکان حضور در بازار را نداشتند.

صالح آبادی با بیان اینکه در سیستم قبلی مبتنی بر داس، حتی پیغام های ناظر بازار به بیرون از بازار مخابره نمی شد، ابراز داشت: در این سیستم شفافیت پایین بود، اما با سامانه پم بسیاری از این مشکلات برطرف شد و امروز که این حجم از معاملات انجام می شود، به واسطه راه اندازی این سامانه ها است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بستر پذیرایی از سرمایه گذاران در بازار سرمایه فراهم شده است، تصریح کرد: طبیعی است که سامانه ها باید همواره رو به جلو باشند و در حال حاضر هیچ محدودیتی در حوزه IT بازار سرمایه وجود ندارد. امروز نظارت با چشم و معامله با دست امکان پذیر نیست و اندازه بازار سرمایه بزرگ شده است و حتما باید نظارت ها را آنلاین و معاملات را الکترونیک کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون در بخش تسویه معاملات، فقط یک بانک مسوولیت تسویه را بر عهده دارد، در صورتی که باید هر بانکی که کارگزار انتخاب می کند، بانک تسویه باشد.

صالح آبادی با اشاره به اینکه شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در حال راه اندازی سامانه پس از معاملات است، اظهار داشت: سامانه پس از معاملات از ابتدای دی ماه به طور آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. این در حالی است که همه ارکان بازار سرمایه باید در این حوزه فعال شوند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص مزایای نامک خاطرنشان کرد: در سامانه پم اشکال اساسی این بود که دسترسی نامحدودی را به معامله گران می داد و مدیران کارگزاری کنترلی روی معامله گران نداشتند که این امر مشکلاتی را برای شرکت ایجاد می کرد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس، باید سازوکاری اندیشیده می شد تا نظارت مدیر بیشتر شود و در سامانه نامک مدیر کارگزاری می تواند حجم سفارش های وارده روزانه معامله گر را تعریف کند. در عین حال می تواند بر روی معاملات نیز حد بگذارد.

صالح آبادی افزود: یکی دیگر از مشکلات این بود که اگر معامله گر خطایی انجام می داد، مدیر کارگزاری متوجه نمی شد، اما سازمان بورس و اوراق بهادار متوجه این خطا می شد. بر همین اساس مقرر شد تا پایان سال، چند هشدار مهم را از طریق همین سامانه برای کارگزاران تعریف کنیم.

وی در ادامه به دیگر مزیت های این سامانه اشاره و خاطرنشان کرد: سامانه نامک امکان اتصال به “بک آفیس” کارگزاری ها را دارد که این امکان در پم وجود نداشت، به این معنا که مشخص می شود هر مشتری چه میزان مانده نزد کارگزاری دارد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی دیگر ازمزیت های این سیستم، پشتیبانی از پروتکل فیکس است که پروتکلی بین المللی محسوب می شود و از مزایای بالایی برخوردار است.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches