×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
سال تحصیلی دانشگاه‌ها از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود

اقتصادتهران: معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آغاز سال تحصیلی دانشگاهها بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، ۱۵ شهریور ماه خواهد بود.

به گزارش ایرنا، علی اکبر حق دوست، رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا روز سه شنبه در نشست خبری ویدیو کنفرانس که از وزارت بهداشت برگزار شد افزود: در برخی شهرها مجازی و در برخی شهرها تلفیقی مجازی و حضوری خواهد بود. عمده ورودی جدید از کنکور به بهمن ماه منتقل می‌شود و تلاش می‌کنیم دانشجویان در شرف فارغ التحصیلی زودتر فارغ التحصیل شوند و به نوعی به خلوت شدن دانشکده‌ها کمک شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایرنا در مورد تاثیر رفتارهای اجتماعی مردم ایران بر میزان شیوع ویروس کرونا افزود: کشورهای مختلف فرهنگ‌های مختلفی دارند و در برخی کشورهایی مثل چین، رفتار مردم و قانون پذیری و زیرساخت‌ها و تجربه آنها از ویروس‌های کرونای قبلی از کشورهای اروپایی متفاوت است. این تفاوت رفتار در کشورهای اروپایی هم وجود دارد. شاید در کشور ما علاقه به خانواده و پدر و مادر و مهمانی‌های خانوادگی یا این بحث‌های فرهنگی قوی‌تر از سایر کشورها باشد. این رفتارهای اجتماعی روی مدیریت ویروس کرونا تاثیر می‌گذارد.

وی گفت: بر اساس به توصیه سازمان جهانی بهداشت و اعداد رسمی، مرگ کرونا در افرادی حساب می‌شود که تست مولکولی آنها مثبت باشد و افرادی که تست آنها مثبت نباشد و حتی اگر علائم بالینی داشته باشند و فوت کنند، به عنوان فوتی ناشی از کرونا محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: در کشور دیگری ممکن است مردم در یکی از قهوه خانه‌ها بنشینند و با هم صحبت کنند یا در برخی کشورها مدارس شبانه روزی رونق داشته باشد. در ایران ماه مبارک رمضان و مراسم محرم را داریم که مباحث فرهنگی و موثر در چرخه انتقال بیماری محسوب می‌شود. باید به روند انتقال ویروس در کشورمان نگاه کنیم. به عنوان یک کارشناس بهداشتی می‌گویم که اگر کنترل بهتری می‌شد شاید درصدی از بار بیماری کمتر می‌شد. میزان فوتی این بیماری در کشورهایی که خودشان را با ایران مقایسه می‌کنند، به نسبت یک میلیون نفر در ایران مدیریت خوبی انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت گفت: برخی ممکن است با نگاه بدبینانه بگویند مرگ و میر بیشتر از این موارد اعلام شده است. در کشورهای مختلف تعریف‌ها یکسان نیست. برخی کشورها می‌گویند اگر مرگ در بیمارستان نباشد مورد شمارش قرار نمی‌گیرد. اگر کسی بیماری مثل سرطان داشته باشد و فوت کند به حساب کرونا گذاشته نمی‌شود.

وی افزود: در بدترین حالت اگر این موارد هم اصلاح شود، باز هم نسبت به جمعیت کشورمان، میزان مرگ عدد پایینی است. قسمتی از آن به علت مدیریت سلامت کشور است. باید از همکاران در بیمارستان‌ها تشکر کنیم. قسمتی هم به علت رعایت و همکاری مردم است. هرچند درصدی از افراد جامعه شاید به خوبی رعایت نکرده باشند و ما هم از آن ناراحت هستیم، اما نباید همراهی بیش از دو سوم مردم را فراموش کنیم. عید نوروز و سیزده به در و ماه مبارک رمضان امسال رفتار مردم مثل سال‌های قبل نبود. در حال حاضر در خیلی شهرها مردم پروتکل‌های بهداشتی را برای مراسم عزاداری هم رعایت می‌کنند. در اکثر شهرها، عزاداران و مداحان به این مسائل توجه می‌کنند.

شروع اپیدمی کرونا در دنیا

حق دوست اظهار کرد: درباره شروع اپیدمی در دنیا حرف جدیدی وجود ندارد و یک اعلام رسمی در این زمینه وجود دارد. برخی مستندات علمی با روش‌های مختلف برآوردهایی انجام داده‌اند. برآوردهایی در فرانسه انجام شده و گفته‌اند که شاید از آبان ماه این ویروس در فرانسه وجود داشته یا در اسپانیا اعلام شده که شاید دو ماه قبل از اعلام ویروس، رد این ویروس در آب‌های فاضلاب اسپانیا وجود داشته است و در این زمینه نمی‌توان حرف جدی زد.

وی ادامه داد: هنوز نتوانستیم رد این ویروس را قبل از بهمن ماه در ایران پیدا کنیم. برخی صحبت‌ها مبنی بر این‌که بیمارانی با علائم شبیه به کرونا داشته‌اند یا رادیولوژی‌هایی که ممکن است به کرونا شبیه باشد، مطرح شده است، ولی تاکنون چیزی اثبات نشده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches