true
اقتصادتهران: اجرای پایلوت نسخه الکترونیک، استقرار نظام ارجاع داخلی، ارتقاء سیستم نوبتگیری، بهروز رسانی دستگاههای پزشکی مراکز درمانی تأمین اجتماعی، نوسازی ناوگان آمبولانس، ساخت ۶١ مرکز درمانی جدید، ارتقاء هتلینگ و بهرهبرداری از نخستین اقامتگاه همراه بیمار مهمترین محورهای گفتوگو با معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی است.
به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان بیمهگر اجتماعی است که مأموریت اصلی آن پوشش کارگران مزد و حقوق بگیر (به صورت اجباری) و صاحبان حرف و مشاغل آزاد (به صورت اختیاری) است. جمعیت تحت پوشش این سازمان، حدود ۴٢ میلیون نفر بیمه شده و بیش از ٢ میلیون نفر مستمریبگیر است که با درنظر گرفتن افراد خانواده بیمهشدگان است.
تعهدات این سازمان برابر استانداردهای تعیین شده به وسیله سازمان بینالمللی کار و سازمان بینالمللی تأمین اجتماعی تنظیم شده و بالاترین حد این استانداردها را در بر میگیرد. چگونگی تحقق این تعهدات و ارایه خدمات به وسیله این سازمان را قانون معین کرده است.
مهمترین تعهدات و خدمات سازمان تأمین اجتماعی برمبنای قانون تأمین اجتماعی و مقررات مربوط به آن، شامل حمایت در برابر حوادث، بیماریها و بارداری، مستمری بازنشستگی، مستمری از کارافتادگی، مستمری بازماندگان، مقرری بیمه بیکاری، غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی و کمک هزینه ازدواج می شود.
سازمان تأمین اجتماعی دارای ٨٠ بیمارستان و ٢٨۵ مرکز سرپایی اختصاصی یا مراکز ملکی است که با بسیاری از مراکز بخش خصوصی و دانشگاهی طرف قرارداد است و خدمات زیادی را در بخش درمان به بیمه شدگان ارائه می دهد. دراین باره گفت و گویی را با دکتر مهدی درخشان معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی انجام داده که بخش نخست آن را در ادامه می خوانید:
مهدی درخشان در گفت و گو با خبرنگار پانا با بیان اینکه در سال جاری ٢٩ پروژه در سازمان تأمین اجتماعی تعریف شده است، اظهارداشت: این پروژه ها در قالب برنامه های مصوب انجام می شود و اعتبارات آن مشخص است. این پروژه های تعریف شده یکی از برنامه های اصلی تأمین اجتماعی است که به طور ویژه در طول دولت تدبیر و امید به منظور انجام اقدامات صحیح و علمی انجام شده است. این برنامه ها می تواند مبنایی برای مسئولان آینده سازمان باشد. چون به طور معمول هر وقت مدیری تغییر می کند در بسیاری از ارگان ها باید اقدامات از صفر شروع شود اما طبق برنامه ریزی دقیق سازمان تأمین اجتماعی در این دوره، مسئولان آینده نیازی ندارند که کارشان را از صفر آغاز کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت زیرساخت در سازمان تأمین اجتماعی گفت: دومین موضوعی که مورد توجه قرار دارد، زیرساخت های سازمان تأمین اجتماعی به ویژه در بخش درمان است که این زیرساخت ها بر مبنای تکنولوژی های روز شکل گرفته است.
۴٢ میلیون نفر تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی
درخشان در ادامه با بیان اینکه در کنار عقد قرارداد و خرید خدمات از مراکز دانشگاهی و دولتی، بخش اعظمی از مراکز بخش خصوصی نیز با سازمان تأمین اجتماعی قرارداد دارند، بیان کرد: در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی دارای ٣۶١ مرکز درمانی، ٨٠ بیمارستان و ٢٨۵ مرکز درمانی سرپایی اعم از کلینیک و پلی کلینیک است به که به بیمه شدگان خدمات رسانی می کنند. همچنین بیش از ۴٢ میلیون بیمه شده در سطح کشور داریم و علاوه بر این خدمات در این مراکز رایگان است البته با کلیه مراکز دولتی و دانشگاهی و بخش اعظم مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد است که بیمه شدگان با پرداخت فرانشیز از این خدمات استفاده می کنند.
معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی افزود: تعداد ٨١۶ بیمارستان دولتی و خصوصی و ۴۵ هزار و ٧٢٩ مرکز پاراکلینیکی و کلینیکی طرف قرارداد با تأمین اجتماعی هستند. در این مراکز دانشگاهی بعد از طرح تحول سلامت بیمه شدگان تأمین اجتماعی فقط ١٠ درصد فرانشیز را می پردازند. این میزان در مقطعی به ۶ درصد رسید و افرادی که از طریق نظام ارجاع از روستاها مراجعه کنند نیز همان ۶ درصد است.
وی با اشاره به برنامه های در حال اجرا در سازمان تأمین اجتماعی اظهارداشت: علاوه بر استفاده از سیستم های مدیریت و تأمین تجهیزات پزشکی در بستر آی تی پس از استقرار HIS بیمارستانی، استقرار سیستم بایگانی تبادل تصاویر پزشکی (پکس)، سامانه نسخه الکترونیک، سیستم یکپارچه اسناد پزشکی، نظام ارجاع داخلی، ارتقای هتلینگ و ساماندهی اورژانس بیمارستانی از جمله برنامه های در حال اجرا هستند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=86897
false
true