×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۶ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
رودخانه‌های گلستان نیازمند علامت گذاری تعیین حریم

اقتصادتهران: بارش سالانه استان گلستان درشرایط مطلوب آب وهوایی بین ۱۸۰ تا ۸۵۰ میلیمتر درسه اقلیم خشک – نیمه خشک، خزری و کوهستانی متغیر است که حاصل آن ۲۷۰۰کیلومتر رودخانه بوده که بهره برداری از این ظرفیت نیازمند توجه به مدیریت هشت گانه مهندسی آن بویژه در حوزه علامت گذاری حد نهایی حریم و بستر است تا آب در مسیل خود جاری بوده و از حوادث بعدی ناشی از سیلاب های ناگهانی نیز جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا کارشناسان حوزه آب معتقدند مدیریت پدیده ای طبیعی به نام رودخانه و نگهداری آن در شرایط سالم و بدون ایجاد خطر برای مجاوران اقدامی مشکل است، زیرا از یک طرف به عنوان جزئی از طبیعت پیچیدگی های درهم تنیده خاص خود را دارد و از طرف دیگر تحت تاثیرعوامل اجتماعی، سیاسی واقتصادی محیط پیرامون عکس العمل نشان می دهد.

به گفته آنان؛ مدیریت رودخانه‌ها در قالب طرح های برنامه ریزی، تحقیق، ترویج و مطالعه مستلزم وجود آگاهی از خصوصیات این پدیده طبیعی و یافتن راهکارهای پایدارسازی حریم آن است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان گفت که در این استان دو هزار و ۳۰ کیلومتر از دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه های موجود نیاز به علامت گذاری حد نهایی بستر رودخانه( رپُرگذاری) دارد.

سید محسن حسینی افزود: از مجموع رودخانه های استان تاکنون برای ۱۳۰۰ کیلومتر آن مطالعات حد بستر و حریم انجام شده و در طول ۶۷۰ کیلومتر رپُر در ۲ طرف رودخانه نصب و میزان باقی مانده ۲۰۳۰ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر رپُرگذاری مسیر رودخانه ۶۰ میلیون ریال هزینه دارد، گفت: برای تکمیل رپُرگذاری در کل رودخانه های استان اعتباری افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال نیاز است.

به گفته وی؛ برای اجرای آن در یک برنامه ۵ ساله، سالانه ۲۵ میلیارد ریال هزینه نصب رپُر نیاز خواهد بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای گلستان تصریح کرد: رپُر گذاری رودخانه ها، علاوه بر تعیین حدود بستر رودخانه ها، نوعی آگاهی رسانی به مجاوران است که قبل از هر گونه تصمیم گیری برای تصرف یا تعیین کاربری اراضی خود در حریم رودخانه با اخذ استعلام از آب منطقه ای از حدود بستر آن مطلع شوند.

به گفته وی؛ نسخه ای از نقشه اجرای طرح برای اطلاع به اداراتی همچون ثبت اسناد واملاک، بخشداری ها وشهرداری ها اعلام می شود.

وی افزود: علامت های نصب شده در حد بستر رودخانه ها که اصطلاحا به آن رپُر می گویند علائم دو تکه ای هستند که قسمت تحتانی آن بتونی و قسمت فوقانی لوله هایی به رنگ آبی است وگاهی پلاک هایی نیز روی آن نصب می شود، که این بخش ها بستر رودخانه با دبی برگشت ۲۵ ساله و ابتدای حریم را نشان می دهد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches