true
اقتصادتهران: یکی از وظایف روابط عمومیها در صنعت بیمه کوشش در فرهنگسازی و افزایش ضریب نفوذ بیمه در جامعه است. این امر مستلزم یک تغییرات اجتماعی است که خود یک فرآیند طولانی و کند است. این فرآیند از تلفیق و همکاری عوامل اثرگذار فراوانی حاصل میشود که خود نیازمند زمان و صبر بسیار زیاد است. تغییرات در حوزه اجتماع به آسانی صورت نمیپذیرد و در حقیقت مردم با پذیرش ایدههای جدید که دارای ویژگیهایی نظیر امتیاز نسبی، سازگار بودن با هنجارهای اجتماعی و قابل آزمایش بودن و پیچیده نبودن باشد راحتتر کنار میآیند.
قطعاً در صورتی که یک تغییر جدید را بتوان آسان، مفرح و مرسوم کرد، پذیرش آن از سوی جامعهی هدف و مخاطبینآسانتر خواهد شد.
یکی از راههای انجام این امر تبلیغات فرهنگی است. طبق تعریفکاتلر، تبلیغات فرهنگی یا اجتماعی یعنی استفاده از اصول تبلیغات به منظور اثرگذاری بر رفتار افراد جهت بهبود شرایط زندگی آنها. تبلیغات فرهنگی دارای اصول پایهای است که به نظر میرسد رعایت آنها در جهت فرهنگسازی بیمه در جامعه ما بسیار کارساز است. برخی از این اصول آن مانند شناخت کامل از مخاطبین و جامعه هدف خود و قرار دادن آنها در مرکز تصمیمات اتخاذ شده و یا اینکه همه چیز در گروی اقدام به انجام تغییر مورد نظر است به این معنی که فرآیند تغییر نگرش افراد نسبت به هنجارهای اجتماعی در صورتی که به نتایج عملی منجر نشود فاقد ارزش است و حتی اینکه وجود مبادله با ارزش لازم است. اگر ما میخواهیم که یک نفر عادتی را کسب کند باید در ازای آن چیز قانع کنندهای و حتی وسوسه کننده بدهیم در حقیقت با داشتن شناخت کافی از مخاطبان و نیازهای آنان به منظور تغییر رفتارهایشان تحریک می کند راشناسایی کنیم، همه و همه نشاندهنده این است که فرهنگسازی بیمه امریست که بایستی قبل از هر اقدامی مخاطبین خود را شناسایی و بررسی کنیم. وپیش از آن که برای چه بکنیمهابرنامهریزی کنیم برای چه کسانیها را در صدر برنامههای خودمان قرار دهیم. باید همیشه در نظر داشته باشیم رقابت همیشه وجود دارد چرا که مخاطبان ما همیشه حق انتخاب دارند.
رقیب همیشه وجود دارد و این رقیب میتواند یک محصول تجاری باشد که رفتاری خلاف رفتار مورد نظر ما را تشویق میکند و یا یک رفتار باشد که مخاطب میتواند به جای رفتار موردنظر انتخاب کند. اما وظیفه ما برقراری امکان ارتباطات سالم است برای اینکه بتوان پیام به راحتی با مخاطبین در جریان باشد تا امکان مقایسه، آگاهسازی، بررسی، اعتماد و ایجاد ارتباط فراهم گردد.
میثم لطفی؛ رئیس اداره روابط عمومی بیمه زندگی خاورمیانه
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=262433
false
true