مهرداد عسگری؛ روزنامهنگار
روابط عمومیهای حرفهای معمولا به گونهای عمل میکنند که به رفتار کارکنان و مجموعه کارمندان هر سازمان وزن میدهند.
به طور کلی روابط عمومی در هر شرکت یا سازمان عملکردی خاص و منحصربفرد دارد، اگرچه واحد روابط عمومی مانند هر واحد دیگری در هر سازمان یک اداره مشابه سایر ادارات است اما در تقریبا اکثر سازمانها، نهادها اعم از خصوصی یا دولتی و نیز شرکتهای مختلف و به خصوص بانکها و بیمهها تحت نظارت مستقیم مدیرعامل قرار داشته و به طور مستقیم با مهمترین و اصلیترین رکن اجرایی آن مجموعه در ارتباط است.
این نوع ارتباط به دلیل ماهیت ساختاری و ماهوی روابط عمومی در مواجهه با اصحاب رسانهها است که همواره باید پاسخگوی افکار عمومی بوده و به همین دلیل باید برای تعامل همهجانبه با شخص نخست آن سازمان در ارتباط مستقیم و تعامل باشد.
به همین دلیل، افکار عمومی همیشه از طریق روابط عمومیها در جریان تمامی اتفاقات و رویدادهای یک سازمان یا وزارتخانه قرار میگیرند و از همین رو، همانطور که یک روابط عمومی ضعیف، قدر و منزلت سازمان متبوع خویش را پایین میآورد، به همان اندازه، یک روابط عمومی قوی و حرفهای نیز موجب وزن دادن و استحکام بیشتر مجموع عوامل سازمانی خود میگردد.
به تازگی پس از برگزاری یک پنل تخصصی در حوزه ارتباطات، نقدهایی غیر منصفانه به یکی از اعضای پنل که اتفاقا جزو روابط عمومیهای برتر است وارد شده است. مدیر روابط عمومی یک شرکت بیمهای که یکی از بهترین عملکردها را داشته مورد نقدهای بی اساسی قرار گرفته که همین روابط عمومی چندی پیش در نمایشگاه کیش اینوکس بهترین عملکرد را در میان سایر شرکتکنندگان داشت و توانست با برنامهریزی و مدیریت منسجمی که از قبل طراحی و برنامه ریزی کرده بود به نحو احسن پذیرای بازدیدکنندگان و علاقمندانش باشد و از سوی دیگر با ارائه خدمات و محصولات خود که ماحصل یک کار تیمی درون سازمانی بود رضایت مشتریانش را بیش از پیش به دست آورده است.
بنابراین میتوان اینطور نتیجه گرفت که عملکرد روابط عمومی، خود گویای نمایش فعالیت و عملکرد تمامی زوایای یک شرکت است به خصوص در میان شرکتهای بیمه و در صنعت بیمه که عملکرد روابط عمومیها زیر ذره بین قرار داشته و هر اشتباهی از مدیر روابط عمومی میتواند تبعات جبران ناپذیری برای آن شرکت در مقوله فروش بیمهنامه به همراه داشته باشد.
به قول معروف کسی به قطار در حال سکون سنگ پرتاب نمیکند، بلکه نادانان سنگ را به شیشههای قطار در حال حرکت پرت میکنند.
پایگاه خبری- تحلیلی اقتصادتهران برای روابط عمومی وزین و اخلاق مدار شرکت بیمه دی به ویژه دکتر لطیفی، مدیر روابط عمومی این شرکت و دکتر هادی عبدالهی، مدیرعامل توانمند بیمه دی آرزوی موفقیت روز افزون دارد.