true
اقتصادتهرانک گزارش وضعیت رضایت مشتریان از کیفیت خودروها در شش ماهه دوم سال ۹۳ منتشر شد.
به گزارش مهر، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران گزارش داد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، شاخص رضایتمندی مشتریان یکی از ابزارهایی است که مشتریان با استفاده از آن در خصوص خرید محصول مورد علاقه خود در کلاس قیمتی مورد نظر تصمیم گیری می کنند.
شاخص رضایتمندی مشتریان براساس نیازسنجی از مصرف کنندگان شکل گرفته که بر مبنای آن پرسشنامه استاندارد، تهیه و بر اساس روشهای نمونه گیری با جامعه هدفی مشخص مصاحبه صورت می پذیرد.
در پرسشنامه ای که در خصوص رضایتمندی مشتریان از کیفیت خودروها تدوین شده، پنج شاخص اصلی از مشتریان در خصوص ۸۳ خصوصیات کیفی خودرو سوالاتی پرسیده شده و سپس با بهره گیری از روشهای وزندهی، شاخص رضایتمندی از کیفیت هر خودرو حاصل می شود.
بر اساس روش نمونه گیری این تحقیق با مصرف کنندگان این خودروها در سه ماهه اول مالکیت خودرو شامل پیمایش کمتر از پیمایش کمتر از ۴۰۰۰ کیلومتر، سه روش مصاحبه تلفنی، حضوری و مکاتبه ای و با خطای نمونه گیری ۲ درصد و فاصله اطمینان ۹۵ درصد مصاحبه در سراسر کشور صورت پذیرفته و داده های به دست آمده تحلیل گردیده است.
در نهایت، در شش ماهه دوم سال ۹۳ با ۳۹۶۷۵ نفر از مشتریان ۵۶ نوع خودرو سواری مصاحبه گردیده است. نتایج کلی رضایتمندی مشتریان بیانگر آن است که میزان رضایتمندی مشتریان در شش ماهه دوم سال نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است.
یکی از شاخصههای اساسی تاثیرگذار در تحلیل میزان رضایت مشتریان از کیفیت خودروها دسته بندی قیمت خودرو است. در گزارش ارائه شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، خودروها به لحاظ قیمتی دستهبندی شده است.
محاسبات بیانگر آنست که با هر تغییر در دسته قیمتی خودروها یعنی افزایش ۲۵۰ میلیون ریالی قیمت خودروها، رضایتمندی مشتریان با نرخی ۴.۲ درصدی افزایش می یابد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=24588
false
true