×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
رشد ۲۰ درصدی ارزش صادرات گروه برق و الکترونیک در هشت ماه امسال

اقتصادتهران: صدور کالاهای زیرگروه برق و الکترونیک در دوره هشت ماهه امسال به سبب تسهیل تجارت بین المللی ناشی از توافق هسته ای و رفع مشکلات صادراتی، به ۲۴ هزار و ۴۰۰ تن و ارزش ۲۰۰ میلیون و ۷۰۰ دلار رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال ۲۰ درصد افزایش ارزش نشان می دهد.

بررسی ایرنا درباره اطلاعات و جداول آماری منتشر شده سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد با وجود رشد ارزش صادرات کالا در زیرگروه برق و الکترونیک، از نظر وزنی کاهش ۲۴٫۹ درصدی رخ داده است.

زیرگروه های برق و الکترونیک انواع سیم و کابل، تابلو و تجهیزات برق صنعتی، انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی، انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی را دربرمی گیرد.

** انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی

در هشت ماهه امسال دو میلیون و یکصد هزار دلار انواع لوستر، چراغ و لوازم روشنایی صادر شد که نسبت به دوره مشابه پارسال از نظر ارزش و وزن به ترتیب ۴۸ و ۲۵ درصد کاهش نشان می دهد.

پنج بازار هدف صادرات کشور ما در این بخش عراق، امارات، جمهوری آذربایجان، افغانستان و ارمنستان بودند.

دست اندرکاران این بخش بر این باورند که واردات بی رویه چراغ های بی کیفیت، مهمترین دلیل حجم ناکافی صادرات است؛ زیرا تولید داخل را تضعیف می کند و انگیزه را از تولیدکنندگان می گیرد.

** عراق؛ نخستین متقاضی لوستر، چراغ و لوازم روشنایی ایران

بررسی ها نشان می دهد پارسال عراق با واردات سه میلیون دلاری، شریک نخست ایران برای جذب تولیدات لوستر، چراغ و لوازم روشنایی بود و پس از آن، امارات با یک میلیون دلار واردات قرار گرفت.

جمهوری آذربایجان با واردات ۲۱۰ هزار دلاری و افغانستان با سهم ۱۸۰ هزار دلاری از این بازار بیشترین سهم را بین دیگر واردکنندگان داشتند.

** ارزیابی بازار صادرات تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی

اطلاعات سازمان توسعه تجارت ایران نشان می دهد در هشت ماهه امسال هشت میلیون و ۷۰۰ هزار دلار انواع سوئیچ، تجهیزات مخابراتی و الکترونیکی به وزن ۶ تن به بازارهای هدف صادر شد که اوگاندا با جذب پنج میلیون دلاری در جایگاه نخست قرار گرفت

عراق با یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار و چین با ۷۰۰ هزار دلار رده های بعدی را از آن خود کردند.

افغانستان با واردات ۴۶۰ هزار دلار و اندونزی با جذب ۳۱۰ هزار دلار از این کالاها، جزو بازارهای صادراتی ایران بودند.

 ** بازارهای صادراتی سیم، کابل و انواع تجهیزات برق صنعتی

آمارها در زمینه بازار عمده صادرات سیم، کابل و انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی نشان می دهد افغانستان در دوره هشت ماهه امسال با واردات ۶۰ میلیون دلار سیم و کابل بیشترین سهم در این بخش را به خود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۴۶ درصدی را نشان می دهد.

عراق در این مدت با جذب ۴۸ میلیون دلار در مقایسه با هشت ماهه پارسال، افزایش ۱۱۸ درصدی را ثبت کرد.

همچنین سوریه با واردات هفت میلیون و ۶۰۰ هزار دلاری خود، رشد ۸۸۷ درصدی را نسبت به سال ۱۳۹۴ رقم زد.

ترکمنستان با واردات ۹۷۰ هزار دلار و عمان با جذب ۸۷۰ هزار دلار از دیگر واردکنندگان انواع سیم و کابل ایران در دوره این گزارش بودند.

** پنج بازار انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی

بررسی جدول واردکنندگان عمده انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران در دوره این گزارش نشان می دهد عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان از مشتریان کشور ما در این بخش به شمار می روند.

عراق در هشت ماهه امسال ۳۰ میلیون دلار از این کالاها را وارد کرد که نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۵۳ درصدی دارد.

افغانستان با جذب پنج میلیون و ۶۰۰ هزار دلار از تولیدات ایرانی این بخش، رشد واردات ۵۵ درصدی را در مقایسه با هشت ماهه پارسال(منتهی به آبان ماه) تجربه کرد.

سوریه نیز با واردات چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار، از انواع تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران استقبال کرد.

در دوره این گزارش آفریقای جنوبی با واردات چهار میلیون و ۹۰۰ هزار دلاری در هشت ماهه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال افزایش ۴۸ درصدی را ثبت کرد.

سودان نیز یک میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از این کالاها را جذب کرد که در مقایسه با دوره مشابه پارسال رشد ۵۸ درصدی دارد.

** سهم واردکنندگان سیم و کابل- تابلو و تجهیزات برق صنعتی ایران

براساس آمارهای صادراتی در دوره هشت ماهه امسال، از کل سیم و کابل صادر شده ۸۴٫۷ درصد به مقصد افغانستان، عراق، سوریه، ترکمنستان و عمان فرستاده شد.

همچنین عراق، افغانستان، سوریه، آفریقای جنوبی و سودان در مجموع ۹۰ درصد کل تابلو و تجهیزات برق صنعتی صادراتی ایران را جذب کردند.

** مشکلات تولید و صادرات گروه برق و الکترونیک

بررسی های کارشناسی و دیدگاه های فعالان این بخش نشان می دهد سختی رقابت با تولیدکنندگان چینی و ترکیه ای به لحاظ قیمت و تنوع تولیدات برای ماندگاری در بازارهای موجود و نفوذ به بازارهای جدید صادراتی از مشکلات این عرصه به شمار می رود.

فقدان برندهای معتبر شرکت های تولیدی و صادراتی و نیز تعامل اندک با صاحبان برندهای جهانی از دیگر دغدغه های این بخش است.

مشکلات ناشی از رشد قیمت مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز و پیامدهای ناشی از تحریم های بین المللی در اجرای طرح های مخابراتی و الکترونیکی در خارج از کشور تاثیر بسیاری بر صدور محصولات و کالاهای این گروه گذاشت که البته در پی اجرای توافق برجام (بیست و هفتم دی ماه پارسال) شرایط رو به بهبود پیش بینی می شود.

مساله دریافت نکردن مطالبات شرکت ها از وزارت نیرو، تخصیص نیافتن کمک های بانک توسعه صادرات ایران برای تامین مالی (فاینانس)، مشکل بودن دریافت تسهیلات ریالی از بانک ها و اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه ها به طور ناقص، روی قیمت تمام شده محصول نهایی و غیررقابتی شدن تولید در همسنجی با محصولات مشابه خارجی در سایر بازارهای هدف تاثیر مستقیم گذاشته است.

فقدان زیرساخت ها و تجهیزات مناسب با تجارت خارجی ایران و مشکل های رایج در بندرها برای بارگیری، انبار، انتقال و… نیز مانعی بر سر راه سرعت گرفتن فرآیند صادرات به شمار می رود.

** پیشنهادها و راهکارهای اجرایی

کارشناسان سازمان توسعه تجارت ایران و فعالان عرصه گروه برق و الکترونیک بر این باورند که برای رویارویی با رقیبان بزرگ در کشورهای هدف و سایر بازارهای برون مرزی باید به سوی ارتقای کیفیت محصولات، کاهش قیمت تمام شده و تقویت زیرساخت های توسعه صادرات مانند تسهیل سازی شرکت در نمایشگاه های تخصصی و سایر رویدادهای بین المللی در داخل و خارج از کشور حرکت کرد.

همچنین کنترل مبادی ورودی برای جلوگیری از ورود مواد اولیه نامرغوب و فاقد استانداردهای بین المللی، تسریع شرکت توزیع و توانیر برای پرداخت مطالبات تولیدکنندگان، بازنگری و تعدیل ضرایب مالیاتی، اختصاص بخشودگی مالیاتی برای واحدهای واجد شرایط، اعطای تسهیلات کم بهره بانکی به بخش صنعت، توسعه و تجهیز زیرساخت های بندری برای سهولت در بارگیری، تخلیه،… و سرعت بخشی به ترخیص کالا در گمرک از دیگر راهکارهای تقویت صادرات در این بخش است.

سازماندهی بخش های بازرگانی فعال در سفارتخانه ها و دفترهای نمایندگی بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف نیز ابزاری را برای یاریگری دیپلماسی به اقتصاد و تجارت کشور در اختیار قرار می دهد.

همه این راهکارها در بندهای گوناگون سیاست های ابلاغ شده رهبر معظم انقلاب برای تحقق اقتصاد مقاومتی و همچنین شیوه نامه های صادر شده دولت یازدهم برای پیاده سازی این سیاست ها در بخش های صنعتی- تجاری گنجانده شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches