×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
رشد یک میلیون نفری جمعیت استان تهران از سال ۹۰ تا ۹۵

اقتصادتهران: رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با ابراز نگرانی از روند جمعیت پذیری تهران گفت : استان تهران از سال ۹۰ تا ۹۵ رشد یک میلیون نفری داشته است.

به گزارش مهر، نعمت الله ترکی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به منظور بررسی موضوع راهکارهای چابک سازی و تسهیل در گردش امور شهروندان با توجه به افزایش کانون‌های جمعیتی محدوده جنوب تهران در آن حضور پیدا کرد.

ترکی بعد از آنکه پشت تریبون قرار گرفت در ابتدای سخنان خود گفت: اگر شاخص های توسعه را در نظر بگیریم متوجه می شویم که استان تهران به رغم آنکه یک شهر برخوردار خوانده می شود در این شاخص ها با کمبود مواجه هست. در بهداشت و درمان و در آموزش و پرورش این امر مشهود است به طوریکه تراکم دانش آموزی به ازای هر کلاس ۳۵ نفر می باشد. بنابراین می توان گفت به طور قطع استان تهران استان برخورداری نیست و چه بسا در رتبه بندی بسیاری از شاخص‌های توسعه سی و یکمین استان خواهد بود.

ترکی با ابراز نگرانی از رشد جمعیت استان گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، رشد جمعیت استان تهران از سال ۹۰ تا ۹۵ معادل یک میلیون نفر بوده است، یعنی سالی ۲۰۰ هزار نفر که عمده ای این افزایش نیز به واسطه مهاجرت می باشد نه زاد و ولد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی با توجه به اینکه در طول سالیان گذشته و بر اساس قانون تقسیمات کشوری همواره شاهد کاهش گستره استان تهران و در مقابل آن افزایش تراکم جمعیتی در آن بوده ایم باید نگران باشیم.

ترکی افزود: در حال حاضر تراکم در شهرستان های استان تهران باعث نابسمانی در کلان شهر تهران شده و این در حالی است که قانون مشخص و بازدارنده ای در خصوص ورود بی رویه افراد به کلان شهر تهران وجود ندارد.

وی در ادامه اضافه کرد: افزایش سهم شهرنشینان کشور از حدود ۳۲ درصد در سال ۳۵ به بیش از ۷۰ درصد در سال ۹۰ یکی از رخداد های بنیادین عرصه سازمان فضایی کشور بوده است. استقرار بیش از ۱۷ درصد از جمعیت ایران در کمتر از یک درصد مساحت کشور(استان تهران) ضمن ایجاد انباشتگی جمعیتی موجب افزایش تراکم جمعیت به بیش از ۹۰۰ نفر در استان تهران گردیده که موید شکاف های ساختاری توزیع جمعیت در پهنه سرزمین دارد.

ترکی تصریح کرد : در سال ۳۵ ما شاهد تنها ۸ نقطه شهری بودیم که در سال ۹۰ این میزان نقاط شهری به ۴۴ نقطه افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که گستره استان تهران مدام در حال کاهش بوده است.

وی افزود: شکل گیری ۴ استان جدید از مرز محدوده سیاسی استان تهران تحت عناوین استان مرکزی، قم، قزوین و البرز طی سالهای گذشته و به ویژه تحولات ناشی از اجرای قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری مصوّب سال ۱۳۶۲ نشان از اثر گذاری منحصر به فرد مفاد آن بر عرصه سرزمینی استان تهران می باشد. روند این تحولات موید این موضوع است که تا سال ۱۳۶۵ در عمل نوعی تغییر بطئی در افزایش شهرستان‌ها و نقاط شهری استان شاهد بوده ایم اما این روند کم شتاب طی سال‌های ۱۳۶۵ تا ۱۳۹۲ به یکباره سرعت مضاعفی یافته و عرصه محدود جغرافیایی استان را با تعدد مدیریت های شهری تحت عنوان شهرداری‌ها و مدیریت‌های سیاسی تحت عنوان فرمانداریها روبرو ساخته است.

ترکی گفت: در حال حاضر ۸.۵ میلیون نفر در شهر تهران ساکن هستند و بالغ بر ۵ میلیون نفر نیز در شهر های پیرامونی تهران که این امر به طور قطع در بخش توسعه تهران اثر گذار خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: به عنوان نمونه شهرستانی به مانند پردیس را در نظر بگیرید که از سال ۸۵ تا ۹۰ جمعیتی بالغ بر ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر داشته که در همان سال‌ها در تامین زیر ساخت‌ها دچار مشکل بوده است. امروز این شهرستان جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر دارد و حول و حوش ۱۵۰ هزار نفر در این شهرستان شغل می‌خواهند. بنابراین ناخواسته شهر تهران می شود محل تامین شغل این افراد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches