×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۲۸ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
دومین نشست فنی و مشورتی رکن منطقه‌ای صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا در تهران

اقتصادتهران: دومین نشست فنی و مشورتی رکن منطقه‌ای صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا با حضور دکتر سید محمدهادی ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت، و نوربرت هاوزر، رییس هیات مدیره صندوق پیش‌گفته صبح امروز، یک‌شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۵، در هتل اسپیناس تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ پس گشایش نشست از سوی دکتر اسدی لاری، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، سخن‌رانی دکتر ایازی با موضوع در میان گذاشتن تجربه فعالیت‌های اجتماعی وزارت بهداشت و به ویژه در زمینه مبارزه با ایدز و اعتیاد، نخستین بخش این نشست بود.

دکتر ایازی در آغاز ارایه خود، به موانع مشترک مردم از جمله نبود زبان مشترک میان مردم و متخصصان و دیگر عدم تعهد مدیران ارشد نسبت به مساله مشارکت پرداخت. سپس اسناد جهانی و داخلی مرتبط با مشارکت اجتماعی در نظام سلامت را بررسی کرد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه به عموامل اجتماعی موثر بر ایجاد بیماری‌های واگیر، هم‌چون فقر، بیکاری، اعتیاد، آسیب‌های اجتماعی، بی‌سوادی و فقدان سواد سلامت، بی‌عدالتی و تبعیض، فقدان نظام جامع و فراگیر سلامت و فقر فرهنگی و انگ‌های اجتماعی اشاره کرد و نمونه‌های موفق از تجارب ایران در مشارکت‌های اجتماعی را معرفی کرد. استفاده از بسیج مردمی برای واکسیناسیون سراسری، حمایت از تشکیل سازمان‌های غیردولتی برای پیش‌گیری و کنترل ایدز و اعتیاد، مشارکت میان‌بخشی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشارکت خیران در ساخت و تجهیز مراکز درمانی و نگه‌داری از بیماران نیز از جمله راه‌های رسیدن به نمونه‌های موفق در سطح ایران بیان شد.

گرم‌خانه‌ها و موسسه بهاران از جمله نهادهای وابسته به شهرداری تهران که در زمینه ترک اعتیاد و آموزش مهارت‌های زندگی و فنی-حرفه‌ای برای توانمندسازی آن‌ها و اسکان کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها؛ ساخت و پخش سریال پریا با موضوع ایدز و فرهنگ‌سازی در این زمینه و برگزاری نشست‌های شورای فرهنگ سلامت از نمونه‌های موفق تجاربی بود که دکتر ایازی به شرح آن‌ها پرداخت و از حاضران خارجی و داخلی نشست فنی و مشورتی رکن منطقه‌ای صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا دعوت کرد از گرم‌خانه‌های شهرداری تهران بازدید کنند.

دکتر ایازی سپس به اهمیت مشارکت جامعه مدنی و مردم در ایران و معرفی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، ادارات کل و چارت تشکیلاتی و ماموریت‌ها، وظایف، اهداف و تجارب آن پرداخت. هم‌چنین از مهم‌ترین فعالیت‌های این حوزه را تشویق، ترغیب، شناسایی و سامان‌دهی خیران، سازمان‌های غیردولتی و شبکه‌سازی آن‌ها و امضا و اجرای تفاهم‌نامه با دیگر بخش‌های دخیل در سلامت دانست.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پایان گزارش خود، پیش‌نهادهای خود را در برای بهبود فعالیت‌ها در سطوح مختلف ارایه داد. نهادینه‌سازی مشارکت‌های مردمی و شمول گروه‌های سنی و جنسی در ساختارهای سلامت در کشور و صندوق جهانی پول؛ توجه بیش‌تر به مسوولیت اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی؛ توجه به نقش رسانه‌ها در تقویت مشارکت‌های اجتماعی و انگ‌زدایی؛ مسوولیت‌پذیری مسوولان فرهنگی در زمینه فرهنگ‌سازی و انگ‌زدایی؛ و آموزش و آگاهی همگانی از جمله پیش‌نهادهای مطروحه بود.

در ادامه نشست دکتر اسدی لاری، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت بهداشت، و دکتر گویا، رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از سوابق و فعالیت‌های مرتبط دکتر ایازی در حیطه مسوولیت‌های اجتماعی و سلامت سخن گفتند.

سپس حاضران نشست درباره گزارش ارایه‌شده دیدگاه‌های خود را بیان کردند. دکتر نجیب‌اله صفی نیز از دکتر ایازی درخواست کرد تا درباره چالش‌های حوزه مبارزه با ایدز و اعتیاد سخن بگوید. معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز مهم‌ترین چالش در حوزه مبارزه و کاهش اعتیاد را نه ترک کردن که بازگشت این افراد به جامعه و خانواده و توانمندسازی ایشان دانست. هم‌چنین افزایش روابط غیرمتعارف جنسی و مشکلات در زمینه آموزش همگانی را چالش مبارزه و کنترل ایدز در جامعه برشمرد. وی گفت: ایران در محور ترانزیت مواد مخدر به اروپا قرار دارد و بیش از ۱۷۵۰۰ نفر در زمینه مقابله با قاچاق مواد مخدر در ایران به شهادت رسیده‌اند. مواد مخدر از شرق وارد ایران می‌شود و موقعیت ژئوپلتیک ایران در این زمینه نقش بازی می‌کند.

در پایان دکتر ایازی با نوربرت هاوزر، رییس هیات مدیره صندوق جهانی ایدز، سل و مالاریا به صورت خصوصی دیدار و گفت‌وگو کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches