×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
true
true
دغدغه‌های فرشچیان

محمود فرشچیان گفت: متأسفانه هنر امروز ایران کیفیت و اصالت خود را از دست داده، چراکه متأسفانه عشق از هنر گرفته شده و به جای آن، مارکتینگ وارد عمل شده است؛ کسی هم وجود ندارد که از هنر و هنرمند واقعی حمایت کند.

این هنرمند پیشکسوت نقاشی و مینیاتور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه‌ی اصفهان، اظهار کرد: هنر و مقوله‌ی هنر، حساب دو دوتا چهارتا یا ترازوی میزان و سنجشی نیست، چراکه هر زمانی، فرازها و فرودهای متعددی دارد و گاهی به آن توجه می‌شود و گاهی مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد.

هنرمند امروز فقط به‌دنبال بازار است

او با بیان این‌که مدتی است هنر در ایران حالت اصولی و صحیح خود را از دست داده است، ادامه داد: از 35 سال گذشته تا کنون به‌تدریج به مقامات و مسوولان یک توصیه کرده‌ام و آن هم ایجاد یک دانشگاه هنر در ایران بوده است، چراکه هنرهای کشور کیفیت‌های اصلی خود را از دست داد‌ه‌اند، زیرا نه حمایت می‌شوند و نه انسجام دارند. این دانشگاه هنری که من بارها آن را توصیه کرده‌ام، دانشگاهی جامع و کاربردی است که تمام زیر و بم هنرهای موجود ایران در آن آموزش داده شود تا هنری در کشور خاموش نشود.

وی اظهار کرد: زمانی که هنر ایرانی از چین یا ژاپن وارد کشور می‌شود، معلوم است که هنرمند ایرانی رغبت خود را از دست می‌دهد. به‌عنوان نمونه، زمانی فرش ایرانی حرف اول را در دنیا می‌زد. حالا رتبه‌ی ایران در فرش 27 یا 28 در جهان است، زیرا نه از طرف هنرمند و نه از طرف مسوولان به مقوله‌ی هنر توجه نمی‌شود و فقط یک کار شتابناک در هنر ایران رسوخ کرده که هنر را برای رساندن به بازار و مارکتینگ می‌خواهد و همین موضوع، هنر را مورد تعرض و لطمه قرار داده است. چطور ممکن است هنری که هنرمند فقط برای بازار ایجاد می‌کند باارزش باشد؟

فرشچیان یادآوری کرد: کاشی‌کاری، یکی دیگر از هنرهایی بود که جهان دنبال مدل ایرانی آن می‌دویدند. برای مثال 700 سال پیش، بازار «سرشور» مشهد در مسجدجامع، کاشی‌کاری شده است که هر بیننده‌ای را مدت‌ها مجذوب خود می‌کند. در حالی که کاشی‌کاری‌های امروز ما اصلا آن جذابیت را ندارند و پس از 10 سال از بین می‌روند. به این دلیل که عشق جای خود را به مارکتینگ و بازار داده است.

هنرمندان در به‌وجود آمدن وضع فعلی هنر مقصرند

وی با بیان این‌که هنرمندان در وضع فعلی هنر مقصر هستند، چراکه عشق و علاقه‌مندی تقلیل یافته است، تصریح کرد: امروزه هنر یک مقدار حالت «شو» پیدا کرده و هنرمند تنها به‌دنبال سریع کار کردن است. کسی که خود را هنرمند می‌نامد و به جایی نرسیده است، سعی دارد گالری بزند یا شهرت پیدا کند. این فرد، هنرمند خطاب نمی‌شود و فقط اسم هنر و هنرمند را خراب می‌کند. هنرمند باید مطالعه کند.

فرشچیان گفت: دولت باید هنر و هنرمند را همراهی کند. هنر امروز کشور اصالت خود را از دست داده است. باید هنر و اصالت هنر در مراکز آکادمیک آموزش داده شود که این موضوع دقیقا به‌دلیل نبود همان دانشگاه جامع هنر به‌وجود آمده است.

چه شد که امروز حق یکدیگر را ضایع می‌کنیم؟

فرشچیان همچنین درباره‌ی خشک شدن زاینده‌رود، گفت: امروز پل‌های بی‌آب و تشنه‌ی زاینده‌رود منتظر جرعه‌ای آب هستند، من نمی‌دانم این چه بلایی است که بر سر زاینده‌رود آمده، مگر در گذشته مردم بالادست و پایین‌دست نبودند چه شد که امروز حق یکدیگر را ضایع می‌کنیم؟

وی اظهار کرد: دولت اگر اقدام عاجلی نکند، تأسف شدیدی برای اصفهان و کشور به‌وجود خواهد آمد، چراکه اصفهان بی‌آب دیر یا زود از دست می‌رود، رودخانه‌ها در شهر موجب آبادانی هستند و به همین دلیل است که تمام کشورهای دنیا حواس‌شان به رودخانه‌های‌شان است.

مترو بلای جان میراث اصفهان است

این چهره‌ی ماندگار کشور افزود: متأسفانه خبرهایی که از متروی اصفهان به گوشم می‌رسد، خوب نیست. من از همان آغاز درباره‌ی عملیات مترو بارها هشدار دادم و به مسوولان نامه نوشتم که عبور مترو از مرکز تاریخی اصفهان و خیابان چهارباغ، درست نیست و آبستن مشکلات متعدد است؛ اما کسی گوش نکرد و امروز می‌گویم عبور مترو از چهارباغ هم میراث فرهنگی را تهدید و هم درختان کهن‌سال چهارباغ را خشک می‌کند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches