×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
دستیابی صنعت به رشد مثبت ۶٫۵ درصد در سال ۹۵

اقتصادتهران: وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت یازدهم توانست روند منفی رشد صنعت را متوقف کرده و در پایان سال ۱۳۹۵ به رقم مثبت ۶٫۵ درصد برساند.

به گزارش وزارت صنعت،معدن و تجارت، تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده بخش‌های اقتصادی در سال‌های اخیر با توجه به تاثیرپذیری بالا از عوامل بیرونی همچون تحریم‌های بین المللی با روندی متفاوت از سال‌های پیشین مواجه بوده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، نرخ رشد تا تیرماه ۱۳۹۶ بر مبنای سال پایه ۱۳۷۶ منتشر می‌شد که در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ سال پایه از ۱۳۷۶ به ۱۳۹۰ تغییر پیدا کرد.

بررسی سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی نشانگر میزان تاثیرگذاری این بخش بر اقتصاد کشور بوده و روند تغییرات آن در سال‌های اخیر می تواند گویای تاثیر پذیری این بخش از رویدادها و عوامل داخلی و بین‌المللی موثر بر تولید و تجارت باشد.

بر اساس این آمار، نرخ رشد صنعت به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ در سال ۱۳۹۱ نزدیک به منفی ۱۰٫۵ درصد بود و در پایان سال ۱۳۹۵ به رقم مثبت ۶٫۵ درصد رسید.

این در حالی است که نرخ رشد فصلی بخش صنعت از فصل چهارم سال ۱۳۹۴ روند مثبت و رو به رشدی را آغاز کرد، به گونه‌ای که در فصل چهارم سال ۱۳۹۵ این نرخ به ۱۲٫۱ رسید. با توجه به برآوردهای صورت گرفته پیش بینی می‌شود در فصل نخست سال ۱۳۹۶ نیز این روند رو به رشد کماکان ادامه یابد.

همچنین نرخ رشد صنعت به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ در سال ۱۳۹۱ نزدیک به منفی ۴٫۵ درصد بود که در پایان سال ۱۳۹۵ به مثبت ۶٫۵ درصد بهبود یافت.

با توجه به اطلاعات مرکز آمار ایران، بخش صنعت کشور در سال ۱۳۹۲ با رشد منفی ۹ درصد یکی از پایین ترین رشدهای خود را در سال‌های اخیر بر اساس قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ تجربه کرده است. تاثیر رشد منفی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ به گونه‌ای بود که پس از گذشت چهار سال از وقوع آنها و با رشدهای به نسبت مناسبی که در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ به ترتیب با ۱۳٫۳ درصد و ۶٫۵ درصد در بخش صنعت رخ داد، این بخش توانست اندازه بازار خود را در انتهای سال ۱۳۹۵ باردیگر به سطح سال ۱۳۹۰ بازگرداند.

برپایه این گزارش، رشد تولید ناخالص داخلی بر حسب فعالیت‌های اقتصادی به قیمت ثابت سال ۱۳۹۰ برای بخش صنعت در سال ۱۳۹۱ منفی ۴٫۱ بود که در سال ۱۳۹۵ این رقم به ۶٫۹ درصد افزایش یافت.

همچنین سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به تفکیک بخش به قیمت ثابت سال ۱۳۷۶ که در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۱۸٫۹ درصد بود در سال ۱۳۹۵ به ۱۹٫۵ درصد رسید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches