×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
داغ شدن مجدد پرونده واردات «مارلبورو»

اقتصادتهران: ماجرای واردات سیگارهای آمریکایی ـ صهیونیستی با اظهارات جدید رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دوباره داغ شد.

در دو سال اخیر، واردات سیگارهای مارلبورو که تولیدکننده آن شرکت آمریکایی فیلیپ موریس، از حامیان مالی صهیونیست‌هاست، میان وزارت صنعت و نهادهای نظارتی، مجادله طولانی ایجاد کرده است.

درحالی که وزارت صنعت بر صدور مجوز واردات این نوع سیگار اصرار دارد، کمیسیون اصل ۹۰ به طور جدی با این اقدام، مخالف است.

با وجود پیگیری‌های کمیسیون اصل ۹۰، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت در دو سال اخیر بر صدور مجوز واردات رسمی سیگار مارلبورو اصرار کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از آن‌که برجام به تصویب برسد، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب به تقاضای نماینده کمپانی فیلیپ موریس برای واردات رسمی سیگار مارلبورو پاسخ مثبت داد و شخصا قرارداد آن را به امضا رساند.

نعمت‌زاده شهریور سال گذشته دراین‌باره گفت: برای فعالیت قانونی کمپانی تولیدکننده سیگار مارلبورو، منتظر برداشته‌شدن تحریم‌ها هستیم تا فعالیت رسمی برای واردات و تولید این سیگار در ایران آغاز شود، چون از نظر ما این شرکت هیچ مشکلی برای فعالیت در ایران ندارد و فقط عده‌ای قاچاقچی هستند که بر سر راه این همکاری سنگ‌اندازی می‌کنند.

نکته مهم آن که مسئولان وزارت صنعت در دو سال اخیر، ضمن رد وابستگی شرکت فیلیپ موریس به صهیونیست‌ها، آن را یک شرکت آمریکایی معرفی کرده‌اند. اکنون با توجه به دستور مقام معظم رهبری برای ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی از آمریکا در دوره اجرای برجام، باید دید واکنش مسئولان وزارت صنعت چیست؟

همچنین اظهارات رئیس کمیسیون اصل ۹۰ از رد و بدل شدن رشوه و بروز تخلفات سنگین در قضیه واردات سیگار مارلبورو حکایت دارد.

چند روز پیش نیز اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه درخصوص پرونده‌ای که مربوط به سیگار مارلبورو بود، گفت: در خصوص این پرونده برای هشت نفر کیفرخواست صادر شد و دادگاه از این موارد نقص گرفت و الان در مرحله رفع نقص است.

دیروز محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی هم درباره آخرین وضعیت پرونده واردات کالاهای اسرائیلی به کشور توضیح داد:‌ این پرونده توسط وزارت اطلاعات تکمیل و به مرجع قضایی ارسال شده است.

وی با اعلام این‌که کیفرخواست در این‌باره صادر و مشخص شد که رشوه رد و بدل شده است، اظهار کرد: این کیفرخواست برای یکی از متهمان که سیگار مارلبورو از اسرائیل وارد می‌کرد، صادر شده است.

پورمختار به فارس گفت: چهار تا پنج نفر از عوامل این واردات غیرقانونی از قبل در بازداشت بودند و الان با وثیقه آزاد شده‌اند و جالب است که یکی از اینها اقرار کرده که صرفا در یک قلم هفت میلیارد تومان از طرف کسی که قرار بوده این سیگارها را وارد کند، پول گرفته است تا مقدمات کارش را در وزارت صنعت، معدن و تجارت هموار کند.

وی ادامه داد: این مسیر برای او هموار شد و وزیر صنعت خود شخصا مجوز صادر کرد (که کاری غیرمعمول و غیرمنطقی بود) و وزیر صنعت از طرف مدیرکل امضا زد.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که متن این قرارداد منتشر شده و موجود است اظهارکرد: این فرد که مدعی نمایندگی بوده، اصلا حائز این سمت نبوده است.

وی افزود: این فرد ظاهرا مدتی با شرکت کار می‌کرده و حتی اگر خود او را صهیونیستی ندانیم، اما این مسیر قانونی نیز توسط وزیر رعایت نشده است.

پورمختار با اشاره به این‌که کمیسیون پیگیر بوده و این پرونده اکنون در مرجع قضایی است، اضافه کرد: در عین حال شنیدم وزیر دستور داده است، شش ماه دیگر این قرارداد تمدید شود که جای تأسف و تعجب دارد و وزیر صنعت به جای آن‌که به وظایف اصلی خود و مسائل اساسی صنعت کشور بپردازد، به واردات علاقه نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که در این‌باره سوالی مطرح کرده است و وزیر باید آن را پاسخ دهد، خاطرنشان کرد: وزیر صنعت، همه اطلاعات ما را درباره مبدأ ورود سیگار اسرائیلی دارد.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیر بودن و جدیت کمیسیون در این پرونده، گفت: دادستانی کل هم در این موضوع ورود کرده و حدود هفت ماه پیش نامه‌ای نوشته که واردات این کالا منع شود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches