×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
داروهای وارداتی با ارز ۳۸۰۰ تومان تامین می شود

اقتصادتهران: مدیرکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اعلام کرد: تمام داروهای وارداتی که با ارز مبادلاتی قبلا وارد می‌شد قرار است با ارز مرجع دولتی و ثابت سه هزار و ۸۰۰ تومان تامین کنیم؛ ضمن اینکه ما به التفاوت قیمت را دولت تامین خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، اکبر برندگی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از داروی ایرانی پارکینسون (لوپارکین) افزود: قیمت داروی ایرانی که متاثر از ارز است افزایش چندانی نمی کند که این موضوع در بحث داروهای وارداتی نیز وجود دارد.

وی در عین حال به نکته ای نیز اشاره کرد مبنی بر اینکه افزایش قیمت داروی داخلی در مباحثی مثل هزینه کارگر ممکن است وجود داشته باشد اما در بحث عرضه فکر نمی کنم افزایش داشته باشیم.

برندگی به افزایش ۴۰۰ تومانی اخیر ارز اشاره کرد و گفت: در خصوص این افزایش قیمت بحث های زیادی به وجود آمده است و ما از مجلس و دولت انتظار داشتیم که افزایش ارز را در بیمه ببرند تا ما نیز قیمت دارو را با قیمت ارز واقعی داشته باشیم که در این راستا موفق نشدیم.

وی ادامه داد: در زمان حاضر از سه هزار میلیارد تومانی که به کالاهای اساسی اختصاص داده شده است ۸۰۰ میلیارد تومان به دارو مربوط می شود بنابر این مدیران شرکت های دارویی هر چه سریع تر گشایش ارز را روی سه هزار و ۸۰۰ تومان شروع کنند ضمن اینکه مابه التفاوت یعنی همان ۴۰۰ تومان را بانک مرکزی و دولت تقبل می کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس فکر نمی کنم قیمت داروی ایرانی که متاثر از ارز است افزایش چندانی داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در دو تنش ارزی اخیر بسیاری از شرکت های وارد کننده نابود شدند چرا که خرید اعتباری انجام می دادند.

برندگی به عنوان نمونه به وارد کننده ای در حوزه دارو اشاره کرد که صد در صد ارز را حواله کرده اما بانک از او برای نوسان ارز تعهد گرفته بود.

وی اظهار کرد: یک نگرانی که وارد کننده و تولید کننده دارو دارد این است که سال قبل گشایش ها را انجام داده و حتی محصول را به صورت اعتباری وارد کشور کرده و توزیع کرده بودند که مساله ما به التفاوت آن با نرخ ارز جدید پیش آمد و ما تلاش می کنیم تا مابه التفاوت به آنان پرداخت شود تا ضرر کمتری ببینند.

وی تصریح کرد: در زمان حاضر هم بانک مرکزی، حسابی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته است تا مابه التفاوت قیمت دارو را پرداخت کند بنابر این به محض اینکه پرفرم ها (پیش فاکتورها) را شرکت ها دارویی بیاورند و سازمان غذا و دارو نیز آنها را تایید کند آن پیش فاکتورها جاری می شود و مساله مابه التفاوت حل می شود.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو همچنین عدد بودجه سلامت در سال ۹۷ را نسبت به سال ۹۶ به صورت ثابت ارزیابی کرد و در عین حال تاکید کرد که باید خدمات را تلاش کنیم در همان حد خود نگه داریم و آن را کاهش ندهیم.

وی اظهار کرد: بودجه تولید دارو در سال ۹۵ ، ۱۶ هزار میلیارد تومان و در سال ۹۶ بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که این بودجه در سال ۹۷ از مرز ۲۰ هزار میلیارد تومان خواهد گذشت.

وی یاد آور شد: بودجه بیمه ها هفت هزار میلیارد تومان است که اگر بودجه آنها افزایش نیابد، با یک حساب سر انگشتی از این ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه تولید دارو، هشت میلیارد تومان را بیمه می دهد و بقیه از جیب مردم تامین می شود.

برندگی اظهار کرد: تقریبا در انتهای سال گذشته در بحث ارز ۳۰ درصد افزایش داشتیم و یک جهش ۴۰۰ تومانی هم از سال ۹۷ پدید آمد. ضمن اینکه ما در سال قبل افزایش قیمت تولید دارو را کمتر از هفت درصد داشتیم.

وی ادامه داد: در سطح عرضه از وارد کنندگان درخواست ۱۵ درصد کاهش قیمت را داشتیم که آنها با ۱۲ درصد موافقت کردند تا کاهش قیمت پیش بیاید اما متاسفانه مزه این کاهش قیمت با افزایش ارز احساس نشد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches