true
اقتصادتهران: نظام تامین اجتماعی به مثابه یکی از نهادهای مهم توزیع مجدد درآمدها، مظهر استقرار و تضمین امنیت و عدالت اجتماعی بوده و با پوششهای بیمه ای مبتنی بر کارکردهای خود موجب ایجاد آرامش خاطر و عزت نفس در افراد شده و میتواند نقش بهسزایی در حمایت از آحاد مردم در برابر مخاطرات ناشی از گسستهای اقتصادی ایفا نماید به نحوی که امروزه به جهت اهمیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی امنیتی از آن به عنوان ابزار و بستر توسعه بلکه یکی از «اهداف توسعه پایدار» نام میبرند.
در این راستا سازمان تامین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمهگر اجتماعی کشور با بیش از نیم قرن فعالیت در عرصهی ارائه خدمات به نیروهای مولد و خانوادههای آنان، یکی از محوریترین بخشهای نظام جامع تامین اجتماعی کشور به حساب میآید.
جمعیت تحت پوشش این سازمان نزدیک به ١٣ میلیون بیمهشده اصلی و بیش از ٢,۵ ملیون نفر مستمریبگیر (بازنشسته، از کار افتاده و بازمانده) است که با احتساب افراد تحت تکفل آنها، بالغ بر ۴٠ میلیون نفر میشود.
گستردگی پوشش جمعیتی و تنوع خدمات از یک سو و تعاملات وسیع با بیش از یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد صنعتی، تولیدی و صنفی، سازمانها و نهادهای دولتی و نیمهدولتی و خصوصی و همچنین قوای سهگانه مجریه، مقننه و قضاییه از سوی دیگر این سازمان را به یک سازمان بزرگ اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و خدماتی تبدیل کرده است.
علیرغم کارکردهای اجتماعی و اقتصادی و ماهیت بسیار با ارزشی که سازمان تامین اجتماعی دارد، زمانی میتواند این نقش خطیر را به درستی ایفا کند که این سازمان به مثابه یک مجموعه اجتماعی و اقتصادی بتواند عملکرد رضایت بخش و قابل قبولی در قبال ذینفعان خود داشته باشد. تمام ارزشهای ماهوی که پیشتر بدان پرداخته شد و نیز خلق ارزش عمومی توسط این سازمان، منوط به عملکرد مثبت این مجموعه در قالب سازمانی اثربخش و کارآمد خواهد بود.
از طرفی عملکرد یا کیفیت کارکرد این سازمان نیز خود متاثر از دو بخش مهم کارامدی داخلی و نیزعوامل محیطی و بیرونی اثرگذار بر ماموریتهای ذاتی آن است.
در بخش عوامل درونی، ناگزیر از افزایش کارایی سازمانی هستیم، در اینجا کارایی توصیفکننده چگونگی استفاده سازمان از منابع خود در تولید و ارائه خدمات است. براساس مطالعات سازمانی انجام شده و همچنین رهنمودهای سازمان بینالمللی تامین اجتماعی (ISSA)، شاخصهای پنجگانه حکمرانی خوب (١-پاسخگویی، ٢-شفافیت، ٣-قابلیت پیشبینی، ۴-مشارکت و ۵-پویایی)، یک فهرست واقعی از عوامل مهم و تاثیرگذار در افزایش کارایی و ارتقاء معیارهای عملکردی در سازمانهای تامین اجتماعی است.
ذیل این رهنمودها، چهار وظیفه اساسی مدیریت ارشد سازمان بدین قرار تعریف شده است: ١. حفظ پایداری مالی؛ ٢. سرمایهگذاریهای منطقی؛ ٣. مشارکت و تعامل با ذینفعان؛ و ۴. مدیریت اثربخش منابع بهخصوص منابع انسانی و زیرساختهای فناوری اطلاعات.
انجام وظایف مذکور، سهم عوامل درونی از ارتقاء عملکرد سازمانی است؛ با این حال سهم عوامل بیرونی نیز در این معادله بسیار اثرگذار و غیرقابل چشمپوشی است. و در واقع بهبود معیارهای عملکرد سازمان تامین اجتماعی، در گروی اراده کنشگران هر دو بخش درونی و بیرونی است.
عوامل بیرونیِ موثر بر عملکرد سازمان، نشأت گرفته از پارامترهایی هستند که بیش از همه دولت و مجلس در خلق آن نقش دارند؛ مداخلات، مصوبات و قوانین سنجیده و نسجیده دارای اثرگذاری مثبت و منفی بسیاری بر سازمان هستند؛ تا آنجا که گاه برخی از این موارد، پیامدهای جبرانناپذیری برای سازمان دارند. کما اینکه شاهد این بودهایم که در این راستا چگونه رویکرد مثبت و مدبرانه دولت محترم فعلی، سازمان را از خارج شدن از مسیر اصلی خود در راستای کارکردها و ماموریتهای ذاتی خود مصون نگه داشته است. از سوی دیگر برخی از عوامل محیطی فرانهادی همچون وضعیت اشتغال، حرکت رو به رشد سالمندی در کشور و تغییرات جمعیتی و مواردی از این قبیل نیز میتوانند با خطرآفرینی برای منابع و مصارف سازمان، چالشهای مختلفی ازجمله چالشهای مالی و بودجهای ایجاد کنند.
در هر حال، نباید از نقش موثر نهادهای حاکمیتی و بهویژه دولت و رویکرد آن در قبال تعهدات خود نسبت به سازمان، غفلت کرد؛ در این راستا انتظار می رود که دولت در جهت تمهید سازوکارهای اجرایی برای پرداخت تدریجی مطالبات معوق و نیز پرداخت سالیانه تعهدات جاری ناشی از سهم خود در ارتباط با «بیمه مشاغل مشمول کمک دولت»، در چارچوب برنامه بودجه سالیانه کشور، گام مستحکمی برداشته و سازمان را در مواجهه با چالشهای پیش رو یاری نماید.
امید میرود بتوانیم با عزم جدی مدیران و کارکنان سازمان در ارتقای معیارهای عملکردی و همراهی دولت در انجام تعهدات خویش، ضمن ایفای ماموریتهای متعالی سازمان و خلق ارزش عمومی، آینده بهتری را در جهت توسعه پایدار کشور ترسیم نمائیم.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=45929
false
true