true
اقتصادتهران: آذربایجانغربی دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور است که از این بین، ترکیه به دلیل ایفای نقش گذرگاهی به اروپا اهمیت خاصی در تبادلات اقتصادی برای جمهوری اسلامی دارد و خط ریلی منطقه آزاد ماکو، در این راستا بهترین فرصت را در اختیار ایران قرار میدهد که صادرات به اروپا را در بستری امن فراهم کند.
به گزارش ایرنا، احیای شاهراه ارتباطی چین – اروپا موضوعی است که اخیرا به کانون توجه کشورها برای افزایش مبادلات تجاری قرار گرفته است؛ شاهراهی که ایران برای اجرای آن نقش کلیدی دارد.
با توجه به اینکه شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روشهای جابه جایی مسافر و کالا محسوب میشود در همین راستا بهرهمندی از یک خط ترانزیت ریلی بین ایران و ترکیه به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقهای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را به یکدیگر وصل کرده و منجر به شکوفایی منطقه شود.
افزون بر این موارد، ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دستنخورده باقیمانده که باید تلاش کرد تا ظرفیتهای بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود.
در این بین اجرای طرح راه آهن بین ۲ کشور میتواند سبب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود و در سرعت بخشیدن به روند همکاریها نیز موثر باشد.
قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس ترکیه میتواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است و بدین طریق چین و بندر شانگهای از طریق ایران در سریعترین و کمترین هزینه به اروپا متصل خواهد شد.
مطالعه مسیر ریلی تبریز – کارس ترکیه در مراحل پایانی
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو در آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از این منطقه در مراحل پایانی قرار دارد که با اتمام آن، عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی اجرایی خواهد شد.
مهدی صفری مقدم با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز – کارس اظهار داشت: با مطالعاتی که کشور ترکیه در خصوص طراحی مسیر انجام داده، ۲ نقطه اتصال را پیشنهاد دادهاند که شامل چشمه ثریا و نقطه اتصال سه کشور ایران، ترکیه و نخجوان است.
وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات چندین راه ریلی از تبریز به چشمه ثریا، این ۲ مسیر مورد تایید قرار گرفت، افزود: بر اساس این مطالعات نخستین کریدور، تبریز- مرند- مرگنلر – یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین کریدور تبریز- صوفیان – رازی (قبل از ایستگاه سلماس) – مراکان – مرگنلر- چشمه ثریا در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تا شهریور امسال فقط یکی از این مسیرها مورد تصویب وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.
هزینه ۳۰ هزار میلیاردی خط ریلی ترانزیت به اروپا
وی ادامه داد: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی میشود و برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از بازدید تیم متشکل از اداره کل راه آهن، دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مشاور و مجموعه معاونت لجسنیک حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات این ۲ کریدور مشخص شده خبرداد و افزود: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور میکند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی منطقه آزاد این شهرستان ایفا خواهد کرد.
تحول اقتصادی با خط ریلی ماکو به ترکیه
نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو دروازه آسیا به اروپا محسوب میشود، گفت: ایجاد خط ریلی به ترکیه در این منطقه میتواند یک پتانسیل ویژه اقتصادی برای کل کشور باشد.
محمد علیپور با تاکید بر ضرورت ارتباط ۲ طرفه با طرف ترک در احداث این خط ریلی، اظهار داشت: ترکیه باید اعلام کند که در کدام مسیرهای کشور خود با ما در احداث این خط ریلی همراه خواهد بود.
وی با تاکید بر صعب العبور بودن بخشهایی از احداث این خط ریلی در منطقه، بیان کرد: اهمیت این خط ریلی به اندازهای است که به تمامی مشکلات آن ارزش دارد.
نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی افزود: هزینههای ترانزیت با استفاده از خط ریلی در مقایسه با ترانزیت جادهای و هوایی بسیار پایین است که نقطه عطفی در این راستا محسوب میشود.
مجلس در اجرای طرحهای اقتصادی در کنار دولت است
وی با اعلام اینکه از تمامی طرحهای اقتصادی دولت که منجر به جهش تولید و شکوفایی اقتصادی میشود، حمایت می کنیم گفت: یقین داریم که تاثیر مثبت اقتصادی این خط ریلی در سطح ملی نمود پیدا میکند.
علیپور آغاز مراحل اجرایی این طرح را منوط به تصویب شورای امنیت ملی دانست و اضافه کرد: تمامی طرحهای مناطق صفر مرزی باید به تصویب شورای امنیت ملی برسد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=192415
false
true