×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  دوشنبه - ۲ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
خسارت ٢هزار میلیاردی آنفلوانزا به صنعت طیور

اقتصادتهران: دبیرکل کانون مرغ تخم‌گذار، گفت: امسال بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به این صنعت خسارت وارد شده است.

به گزارش مهر، علی صفر ماکنعلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: برای نخستین بار، بیماری آنفلوانزا در سال ۸۴ و از بندر انزلی به وسیله پرندگان مهاجر وارد طیور بومی و سپس صنعتی شد.

 وی با بیان اینکه جزو ۱۰ کشور برتر تولیدکننده تخم مرغ هستیم، گفت: اکنون ۲۴ هزار و ۷۷۷ مزرعه تولید مرغ گوشتی و هزار و ۸۰۰ واحد مرغ تخم‌گذار در کشور فعال هستند.

صفر ماکنعلی افزود: با توجه به اینکه هزار و ۸۰۰ واحد تخم‌گذار کشور در ۹ استان احداث شده، این تراکم بحث مبارزه با بیماری آنفلوانزای طیور را با مشکل روبرو کرده است.

وی گفت: موانع مقابل سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری آنفلوانزای پرندگان رفتار پرخطر در کشور، از جمله توزیع دو میلیون کود مرغی است که موجب پراکندگی بیماری می شود.

مشاور معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: در سال ۹۵ بیماری آنفلوانزا در ۲۰ استان منتشر شده بود؛ اما امسال این بیماری در ۱۶ استان وجود دارد.

امکان مواجهه مرغ گوشتی با بیماری آنفلوانزای پرندگان بسیار کم است

وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ میلیون مرغ تخم‌گذاری به دلیل بیماری آنفلوانزا معدوم شده اند که ۱۰ میلیون مرغ جایگزین شده است، تصریح کرد: امکان مواجهه مرغ گوشتی با بیماری آنفلوانزای پرندگان بسیار کم است؛ در حالیکه در مقابل حدود ۶۵ تا ۱۰۰ واحد پرورش مرغ تخم‌گذار، فقط یک واحد مرغ گوشتی آلوده به این بیماری می شود.

صفر ماکنعلی افزود: همه واحدهایی که مرغ های آلوده آنها معدوم شده اند، برای جوجه ریزی دو باره آماده هستند و در ۱۵ استان نیز، موردی از بیماری آنفلوانزای پرندگان مشاهده نشده است.

وی گفت: از ابتدای شهریور امسال ۲۱ میلیون و ۶۴۰ هزار مرغ معدوم شده که ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه آن مربوط به مرغ تخم‌گذار بوده است.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیش بینی می کنیم تا اردیبهشت سال آینده ۲۰ میلیون مرغ تخمگذار کشور معدوم شود و غرامتی که سازمان دامپزشکی کشور به مرغداران در این زمینه تا پایان سال پرداخت می کند ۹۰ تا یکصد میلیارد تومان باشد.

همچنین در ادامه گفتگوی ویژه خبری، کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گفت: در سال ۹۵ بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون و در سال ۹۶ بیست میلیون مرغ به دلیل بیماری آنفلوانزا معدوم شدند.

وی با بیان اینکه می توانیم در کنترل بیماری آنفلوانزا بهتر عمل کنیم، افزود: ۴۰ درصد مرغ تخم‌گذار کشور به دلیل این بیماری کاهش یافته و استان های اصلی مرغ تخم‌گذار دچار بیماری آنفلوانزای پرندگان هستند.

زرگران گفت: البته این فقط مشکل ما نیست و از سال ۲۰۱۶ بیست و هفت کشور اروپایی نیز درگیر این بیماری بوده اند. اصلی ترین مشکل مقابله با آنفلوانزای پرندگان نبود بودجه مناسب برای کنترل این بیماری در سازمان دامپزشکی کشور است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches