×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۴ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
خرید گندم مازاد کشاورزان کردستان از مرز ۹۰۰ هزار تن گذشت

اقتصادتهران: نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان گفت: با آغاز فعالیت مراکز خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان این استان، تاکنون ۹۰۵ هزار تُن گندم خریداری شده تا رکورد خرید این محصول در فصل زراعی جاری شکسته شود.

جمال صالحی روز سه شنبه و در گفت و گو با خبرنگاران کردستان اظهار داشت: روزانه بیش از ۱۵ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در مراکز خرید، تحویل گرفته می شود و کردستان در بین استان های کشور از حیث خرید محصول در جایگاه سوم قرار دارد.

وی افزود: در بین استان های کشور از نظر خرید گندم استان خوزستان با خرید یک میلیون و ۱۳۰ هزار تُن و گلستان با ۹۳۳ هزار تُن به ترتیب در جایگاه های اول و دوم قرار دارند.

صالحی تاکید کرد: بهای گندم خریداری شده از کشاورزان این استان ۱۱ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال برآورد شده که تاکنون پنج هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال آن به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از گندم تولید شده (۲۰۰ هزار تُن) برای مصرف استان ذخیره می شود، یادآور شد: گندم مازاد بر نیاز استان به ۱۰ استان دیگر کشور از جمله مازندران، گیلان، تهران، کرمان، سیستان و بلوچستان، قم، البرز فرستاده می شود.

نماینده شرکت بازرگانی دولتی در کردستان اضافه کرد: تاکنون ۱۸۰ هزار تُن از گندم خریداری شده به استان های دیگر فرستاده شده است.

وی با انتقاد از روند کند انتقال گندم به سایر استان ها گفت: روزانه هفت هزار تُن گندم به سایر استان ها با استفاده از ۳۰۰ دستگاه کامیون ارسال می شود در حالیکه این میزان باید به ۲ برابر افزایش یابد.

صالحی اظهار داشت: اگر استان کردستان به شبکه حمل و نقل ریلی کشور متصل شود کار انتقال گندم به سایر استان ها نیز آسان تر و با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی افزود: در بین شهرستان های استان کردستان، بیجار با خرید ۲۲۱ هزار تُن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان پیشتاز است و سقز با ۱۶۷ هزار تُن، قروه ۱۶۳ هزار تُن و دهگلان با ۱۴۳ هزار تُن در جایگاه های بعدی قرار دارند، مریوان نیز با سه هزار تُن در جایگاه آخر قرار گرفته است.

در سال زراعی جاری ۵۵۶ هزار هکتار شامل ۵۲۲ هزار هکتار مزارع دیم و ۳۴ هزار هکتار مزارع آبی کشت گندم اختصاص یافته است.

در سال جاری ۹۴ مرکز خرید گندم شامل ۷۳ مرکز خرید سازمان تعاون روستایی و ۲۱ مرکز خرید بخش خصوصی شامل سیلو و کارخانجات آرد، کار خرید گندم را از کشاورزان به قیمت مصوبه ۱۳ هزار ریال با لحاظ درجه پاکی گندم شروع کرده اند.

کردستان قادر به انبار حدود ۶۰۰ هزار تُن گندم است که این میزان شامل ۴۰۰ هزار تُن در سیلوها و مراکز دولتی به صورت بلند مدت و حدود ۲۰۰ هزار تُن نیز در کارخانه های آرد بخش خصوصی است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches