×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
خام فروشی، صنایع پایین دستی نفت را از توسعه محروم می‌کند

صنعت نفت در اقتصاد کشور دارای نقش کلیدی است و می‌تواند باعث رونق کسب و کار و همچنین خروج از رکود اقتصادی شود، به شرط آن‌که به توانمندیها و فناوریهای روز دنیا مجهز شود.

امروزه نقش صنعت نفت در اقتصاد کشور بر هیچ فردی پوشیده نیست، صنعتی که می‌تواند نه‌ تنها باعث رونق کسب و کار شود، بلکه حتی می‌تواند کلید خروج اقتصاد از رکود غیر تورمی باشد، این بخشی از سخنان “جعفر توفیقی”، دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ، در مورد صنعت نفت و گاز کشور است.

گفتگوی زیر را با دبیر ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ در پی می‌خوانید:

در شرایط کنونی وضعیت صنعت نفت کشور را چگونه توصیف می‌کنید؟

صنعت نفت قدیمی‌ترین صنعت کشور است و به معنای وسیع کلمه پایه‌گذار توسعه صنعتی کشور است، چراکه این صنعت از ابتدای فعالیت خود، نقش اساسی و کلیدی در اقتصاد ایران داشته و البته این نقش کماکان تداوم دارد.

صنعت نفت چه نقشی در توسعه اقتصادی ایران دارد و چگونه می‌تواند اقتصاد کشور را از رکود خارج کند؟

صنعت نفت نقش درجه اول در اقتصاد کشور دارد و می‌تواند باعث رونق کسب و کار و همچنین خروج از رکود اقتصادی شود، به شرط آنکه به توانمندی‌ها و فناوری روز دنیا مجهز شود.

بحث پرهیز از خام فروشی نفت بارها توسط مقامات ارشد کشور عنوان شده است، بنابراین ما باید از خام فروشی پرهیز کرده و به سمت توسعه صنعت بویژه صنعت پایین دستی و ایجاد ارزش افزوده هرچه بیشتر، حرکت کنیم، چراکه با اینکار در واقع حداقل ارزش افزوده اقتصادی را از نفت کسب می‌کنیم.

در شرایط کنونی کشورهایی را مشاهده می‌کنیم که از ذخایر انرژی از جمله نفت بی‌بهره‌اند و از نفت ما استفاده می‌کنند، اما بدلیل برخورداری از فناوری‌های صنعتی حتی از بسیاری از کشورهای دارای ذخایر عظیم نفت و گاز هم پیشرفته‌تر هستند، بنابراین صنعت نفت می‌تواند با توسعه فناوری و فعال کردن زنجیره ارزش افزوده، رونق بسیار زیادی در بازار کسب و کار و بخش خصوصی ایجاد کند و حتی می‌تواند پیشران توسعه فناوری در سایر حوزه‌ها باشد.

این صنعت از چنان گستردگی برخوردار است که اگر تحرک اقتصادی و فناوری داخلی خود را فعال کند، قطعا می‌تواند سایر بخشهای مهم اقتصادی را هم به حرکت درآورد.

اولویت‌ها در سیاستگذاری ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ چگونه تعیین می‌شود؟

معتقدم صنعت نفت ما از ضعف فناوری رنج می‌برد و باید یک اراده و باور ملی در این زمینه شکل بگیرد، چراکه در شرایط کنونی ما نمی‌توانیم در آینده، صنعت نفت را همانند مدل ١٠٠ سال گذشته اداره کنیم.

برداشت از مخازن مشترک نفتی و ایجاد ارزش افزوده از جمله بحثهای بسیار استراتژیک در این صنعت هستند. بنابراین باید حرکتی در وزارت نفت آغاز و برنامه‌ای برای توسعه فناوری تدوین شود. البته ستاد تازه تاسیس ما نیز اعلام آمادگی کرده تا با وزارت نفت در زمینه تدوین این برنامه همکاری و مشارکت داشته باشد تا برنامه توسعه فناوری در صنعت نفت اجرایی و عملیاتی شود. این موضوع باعث می‌شود بتوانیم بتدریج از وابستگی صنعت نفت به فناوریهای خارج از کشور رها شده و به سمت برخورداری از شرکتهای پیمانکاری با قدرت بالا حرکت کنیم و بتوانیم در بازار فناوری دنیا حرفهایی برای گفتن داشته باشیم.

اولویت‌گذاری در ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و ذغال سنگ با تشخیص وزارت نفت صورت گرفته است، با توجه به برنامه‌هایی که وزارت نفت برای توسعه صنعت نفت و گاز دارد آنها تعیین می‌کنند که چه حوزه‌هایی در اولویت قرار دارد، البته ما نیز اولویتهای وزارت نفت را مدنظر قرار خواهیم داد.

ارتباط این ستاد با دانشگاهها و مراکز پژوهشی و شرکتهای دانش بنیان تا چه میزان است؟

در یک برنامه جامع برای توسعه فناوری، تمام بازیگران باید شناسایی شوند و در تحقق فناوری نقش ایفا کنند، ما وقتی زنجیره “ایده تا بازار” را تحلیل می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که دانشگاهها و مراکز پژوهشی نقش کلیدی دارند، برنامه‌های توسعه فناوری زمانی موفق هستند که بتوانند مبتنی بر دانش، بویژه دانش بنیادی باشند.

ما از ظرفیت دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی استفاده می‌کنیم. در واقع در زنجیره توسعه فناوری از ایده گرفته تا توانمندی فناوری با تمامی بازیگران در ارتباط خواهیم بود.

با توجه به نقش شرکتهای دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی، برنامه‌های معاونت فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت، گاز و زغال سنگ چیست؟

اساسا همانطوری که در سیاستهای اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ شده شرکتهای دانش بنیان مهمترین بازیگر اقتصاد دانش بنیان هستند. تجربه دنیا نیز این مهم را نشان می‌دهد، بنابراین مهمترین استراتژی ستاد توسعه فناوری و نوآوری نفت، گاز و زغال سنگ بحث شرکتهای دانش بنیان است، بویژه آنکه قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان هم که مصوب سال ١٣٨٩ در مجلس شورای اسلامی است به این شرکتها و صندوق نوآوری و شکوفایی اختصاص دارد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches