×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
خاموشی موقت در برخی استان‌ها

ایران با ظرفیت واقعی تولید ۶۲٫۲۲ گیگاوات برق در روزهای اخیر در چندین استان با قطع موقت برق مواجه شد به طوری که پیک مصرف برق در ایران از شروع تابستان امسال با ۱۰ درصد افزایش به ۴۶٫۹ گیگاوات رسیده است. مصرف برق در ایران برخلاف مصرف گاز در تابستان افزایش پیدا می‌کند، اما افزایش اخیر فراتر از انتظار وزارت نیرو ایران بوده است.

نیاز به تولید زیاد برق برای ایران با جمعیت ۷۷ میلیون نفری چندین دلیل دارد. در وهله اول قیمت پایین برق(۴۵ تومان برای هر کیلووات ساعت) که به دلیل یارانه‌های انرژی پایین مانده، باری را روی دوش دولت قرار می دهد درحالیکه قیمت هرکیلووات ساعت برق در آمریکا بیش از ۱۲ سنت است.

دولت ایران قیمت برق را از سال ۲۰۱۰ در راستای اجرای برنامه هدفمندی‌ یارانه‌ها دو برابر کرده اما ارزان بودن برق همچنان مردم را به مصرف بیشتر ترغیب می‌کند.

عامل دیگر از دست رفتن زیاد برق در فرایند انتقال و توزیع است که به حدود ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت یا بیش از ۱۴ درصد مجموع ظرفیت تولید برق ایران می‌رسد.

دلیل سوم بهره وری پایین نیروگاه‌های ایران است. بهره وری نیروگاه‌های حرارتی ایران که ۸۳٫۷ درصد برق ایران را تولید می‌کنند، به طور متوسط تنها ۳۷ درصد است. بهره وری نیروگاه‌های گازی ۳۰٫۶ درصد، نیروگاههای بخار ۳۶٫۸ درصد و نیروگاه‌های سیکل ترکیبی حدود ۴۴٫۵ درصد است.

ایران در سال گذشته ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز و ۲۸ میلیارد لیتر سوخت دیزل و نفت کوره را برای تولید برق صرف کرد و به دلیل کمبود گاز در زمستان، مصرف سوخت‌های مایع در نیروگاهها در مقایسه با سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافت.

آمارهای وزارت نیرو و شرکت ملی گاز ایران نشان می‌دهد که در تابستان، وقتی مصرف‌کنندگان خانگی کمتر گاز مصرف می‌کنند، نیروگاه‌ها به وسیله حدود ۱۸۰ میلیون متر مکعب گاز در روز تامین می‌شوند. در زمستان این رقم به حدود ۴۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب کاهش پیدا می‌کند.

محمدرضا غروی معاون شرکت ملی گاز ایران اخیرا اعلام کرد که تامین سوخت نیروگاهها با گاز به یک رکورد بی‌سابقه و ۲۰۵ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

وی افزود: برنامه ریزی ها بر اینست که در سال جاری ۴۲ میلیارد متر مکعب گاز برای تامین سوخت نیروگاهها صرف شود.

مصرف بالای گاز در زمستان گذشته به کاهش عرضه آن به بخش صنعتی منجر شد. علاوه بر کاهش عرضه گاز به نیروگاهها که به سوزاندن ۳۰ میلیارد دلار سوخت مایع انجامید، دولت مجبور شد عرضه گاز به پتروشیمی‌ها را از ۳۵ به ۱۵ میلیون متر مکعب کاهش دهد. این امر باعث کاهش ۷٫۵ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در سال مالی قبل گردید.

منصور معظمی معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی در ماه آوریل گفت:‌ در سال گذشته واحدهای پتروشیمی به دلیل کمبود گاز در زمستان تنها ۴۰ میلیون تن فرآورده تولید کردند که به زیان هشت میلیارد دلاری آنها انجامید.

از سوی دیگر ایران در فصل زمستان عرضه گاز به واحدهای تولید ال ان جی را از ۱۹ میلیون متر مکعب به صفر رساند که باعث شد مصرف بنزین در سال مالی گذشته به طور متوسط به حدود ۷۰ میلیون لیتر در روز برسد.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches