×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۱ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
حق التحریر ثبت اسناد افزایش نیافته است

اقتصادتهران: رییس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: حق التحریر ثبت اسناد در دفاتر اسناد رسمی افزایش نیافته است و این نرخ ها مانند سال گذشته خواهد بود.

به گزارش ایرنا، محمد رضا دشتی اردکانی روز شنبه در نشست خبری افزود: بر اساس قانون حق التحریر ثبت هر چهار سال یکبار از سوی سازمان ثبت اسناد مورد بازنگری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به تورم در سال۹۲ براساس تبصره ۶ هر ساله ۱۰ درصد باید حق التحریر افزایش یابد که در سال گذشته این چنین شد.

دشتی اردکانی گفت: در ۱۵ مرداد امسال هم دیوان عدالت اداری اعلام کرد نباید این افزایش انجام شود که ما هم مقاومت نکردیم.

وی تاکید کرد: چنانچه مردم در این خصوص تخلفی را مشاهده کردند می توانند به بازرسی کانون سردفتران و دفتر یاران اطلاع دهند.

 ثبت سند خودرو

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره اختلاف پلیس و ثبت بر سر سند خودرو نیز گفت: در حال حاضر در دفاتر ثبت اسناد، سند نقل و انتقالات ثبت می شود و بخشنامه رییس قوه قضاییه فصل الخطاب است، نباید مردم را سردرگم کنیم و طبق روال، تعویض پلاک توسط پلیس و نقل و انتقال مالکیت توسط دفاتر ثبت اسناد انجام می شود و می توان گفت، ثبت اسناد خودرو مانند سال های گذشته هیچ تغییری نداشته و مردم اسناد خودرو را در دفاتر اسناد رسمی ثبت می کنند.

دشتی اردکانی درباره اختلاف حقوقی با بنگاه های معاملات املاک نیز گفت: سند رسمی مزایایی دارد که هیچ سند دیگری ندارد بنگاه ها باید طرفین را پیدا کنند و برای تنظیم سند به دفاتر هدایت کنند،در قانون پیش فروش ساختمان هم پیش بینی شده که سند پیش فروش باید در دفاتر تنظیم شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۲۹ مورد و در چهار ماهه نخست امسال ۱۲۵ مورد سند پیش فروش در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده است.

رییس کانون سردفتران درباره وزیر پیشنهادی دادگستری (علیرضا آوایی )در کابینه دوازدهم گفت: آوایی پلکان قضاوت را از پایین ترین سمت شروع کرده و به بالاترین رسیده است، در چند شهر رییس دادگستری بوده، مجموعه را خوب می شناسد و کاستی های کار را می داند و دردآشنای دستگاه قضایی است.

وی افزود: فکر می کنم یکی از بهترین گزینه هایی که به مجلس معرفی شده است همین است ، در طول ۳۰ سال آشنایی با ایشان حتی یک مورد مساله که خارج از عدالت باشد از وی ندیده ایم و در هیچ جناحی قرار ندارد و امیدوارم در کارشان موفق باشند، باید از پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت یازدهم هم تشکر کنیم، عملکرد خوبی داشتند، اما آقای آوایی اولین گزینه ای هستند که از متن این وزارتخانه انتخاب شده است و امیدوارم که مجلس با رای بالایی به وی رای اعتماد دهد.

دشتی اردکانی همچنین درباره حذف دفاتر سنتی اسناد رسمی و اختلال در سیستم ثبت آنی گفت: راه اندازی این سیستم الکترونیک و ثبت آنی یک کار ملی و بسیار بزرگ بود و اکنون در هیچ دفتری، اسناد به صورت دستی ثبت نمی شود.

وی ادامه داد: در گذشته فقط ۱۱ هزار کارمند مسئول دفترنویسی بودند و هزاران ساعت وقت و انرژی و کاغذ هدر می رفت.

وی تاکید کرد: اختلال ایجاد شده در هفته های گذشته مربوط به سازمان ثبت نبود بلکه مربوط به زیرساخت بود که معاون وزیر ارتباطات هم اعلام کرد و خوشبختانه امروز هیچ مشکلی در ثبت آنی نداریم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در خصوص آخرین وضعیت ثبت اثر انگشت نیز بیان کرد: در دفاتر اسناد رسمی اثر انگشت انجام می شود و بانک اثر انگشت بسیار مهم است که از جعل جلوگیری می کند و اثر انگشت هر ایرانی در سامانه ثبت شده است و در تمامی دفاتر اسناد رسمی اثر انگشت اجرایی است.

وی در خصوص بازرسی از دفاتر اسناد رسمی نیز گفت: دفاتر اسناد رسمی توسط چهار مرجع مورد بازرسی قرار می گیرند و یکی از آنها کانون سردفتران و دفتر یاران است. ،بیست و یکمین کانون هم هفته گذشته در استان مرکزی به بهره برداری رسید و مردم می توانند شکایت های خود از این طریق مطرح کنند.

وی ادامه داد: در چهار ماهه امسال ۱۱۲ مورد شکایت در سرتاسر کشور دریافت کردیم که تعدادی از آن به دادستانی اعلام شد،اما در مقایسه با آمار سال های گذشته، آمار امسال کاهش یافته است.

دشتی اردکانی در خصوص مطالب مطرح شده در خصوص پرونده بابک زنجانی و نقش سردفتر دخیل درآن نیز گفت: سندی که درآن دفترخانه تنظیم شده است براساس قوانین است ،اما باید توجه داشت که به نظرات مقامات ذیربط تمکین شود و ما هم در این خصوص هر کمکی از دستمان برمی آمد ،انجام دادیم.

رئیس کانون سر دفتران و دفتریاران در پاسخ به سئوال ایرنا در مورد اسناد کسبه ساختمان پلاسکو نیز گفت: بعد از آتش سوزی ساختمان پلاسکو، ما به کسبه اعلام کردیم که اگر هرگونه سند رسمی آنها در آتش سوزی از بین رفته باشد با استفاده از بایگانی های موجود خود می توانیم به آنها کمک کنیم.

وی ادامه داد: اما در خصوص سند های عادی کسبه پلاسکو ،هیچ مرجعی وجود ندارد و دراین خصوص نیز مشکلات عدیده ای وجود دارد و باید راهکارهای حقوقی برای مالکان پالاسکو یافت تا آنها نیز به حقوق خود برسند.

دشتی اردکانی با اشاره به اینکه اگر مردم مزایای تنظیم سند رسمی را بدانند دچار مشکلات فراوانی نمی شوند نیز، گفت: اکنون سندها الکترونیک شده و سند در سامانه ثبت می شود و به هیچ وجه امکان از بین رفتن سند وجود ندارد.

وی به بنیاد مستضعفان نیز پیشنهاد کرد: اسناد را طوری تنظیم کند که مالکان متضرر نشوند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches