true
اقتصادتهران: برای ورود به بازار خارجی رعایت مسائل کیفی و استانداردها یک الزام و محرک است که قطعاً باعث بالا رفتن کیفیت و رشد میشود.
به گزارش مؤسسه دیدهبان آی تی، مهندس امید ترابی، قائم مقام شرکت توسن و مدیرعاملشرکتIDCORPمالزی درباره چگونگی ورود این شرکت نرم افزار بانکداری به بازار خارجی گفت: ما از سال ۸۵ یا ۸۶ این موضوعرا در برنامه خود قرار دادیم که شرکت توسن باید بتواند جزو ۱۴ شرکت کربنکینگ و بهترین شرکت در حوزه نرم افزاری بانکداری اسلامی باشد. زمانی که محصول ما برای فروش در بازار خارجیآماده شد سعی در بررسی بازار و شناسایی کشورهای مناسب کردیم و در سال ۲۰۱۰ بود بنابراین دفتری در مالزیایجاد کردیم و با وجود مالکیت صد درصدی شرکت بهخاطر مسئله تحریمهایی که بر کشور ما تحمیل شدهیک لایسنس به مالزی منتقل کردیم تا محدودیتی در فعالیت نداشته باشیم و شروع به شراکت در بازارهای مختلفکردیم و تاکنون در مالزی،کشورهای آفریقایی، میانمار و نیز یکی دو کشور همسایه در منطقه فروش داشتهایم.
وی درباره انتخاب کشور مالزی برای محل دفتر مرکزی شرکت گفت: مالزی کشوری است که در حوزه بانکداری و تجارت اسلامی تلاشهای بسیار کرده و تا حدی نیز موفق بوده و از طرفی همچنان روابط خوبی با کشور ایران دارد. دولت مالزی به فعالان این حوزه مزایای خوبی میدهد از جمله۱۰ سال معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان نرم افزار، امکان استخدام نیروی کار خارجی استخدام،شرکت به هزینه دولت مالزی در کنفراسهای خارجی به نمایندگی از طرف این دولت که اینهامشوقهایی بودند تا ما این کشور را انتخاب کنیم.
مدیرعامل شرکتIDCORPمالزیگستردگی و پراکندگی بازار بانکداری اسلامی در دنیا را جالب توجه دانست و در این مورد گفت:با وجود رشد بالا وبرآورد ۲هزار میلیاد دلاری دارایی بانکداری اسلامی دنیا حدود۷۵ درصد مسلمانان دنیا به ابزار بانکداری اسلامی دسترسی ندارند.ماتقریباً اولین کشوری هستیم که بانکداری اسلامی را بهدرستی در کشور شروع و اجرا کردهایم و داعیه آن را داریم که این شیوه را بهطور کامل در کشور اجرا میکنیم اما متاسفانه از این ویژگی و بستر در جهت توسعه تجارت و صادرات نرمافزارهای مربوطه استفاده نکردهایم. کشورهایی مثل مالزی، لبنان،کویت و اندونزی شروع به صادرات سایر محصولات این حوزه کردهاند و اکنونتعداد دانشجویان بانکداری مالزی خیلی زیاد است در حالی که ماواقعاً در کشورمان این میزان دانشجوی خارجی یا حتی داخلی بانکداری اسلامی و فعالیت پژوهشی در این زمینه نداریم.
مهندس ترابی درباره اصول حاکم بر سیستم بانکداری اسلامی گفت: مدل بانکداری اسلامی در ایران تنها یه ورژن از این نظام مالی است و وقتی که وارد بازارهای خارجی میشویم باید نرم افزاری مبتنی بر نسخههای دیگر بانکداری اسلامی و قابل تأیید در تمام دنیا داشته باشیم و امروز در دنیا موسسههایی هستند که به محصولات و خدمات ارائه شده گواهینامه تطبیق با شریعت میدهند که ما چنین گواهینامهای را از ایسرا در مالزی گرفتهایم و با وجود آن فروش و پذیرش خوبی بهدست آوردیم.
وی درباره دلیل ورود کشورهای غیرمسلمان دنیا به این بازار گفت: جمعیت مسلمانان در تمام دنیا گسترده است و بسیاری از این مسلمانان پولدار هستند و در بازارهای مالی جهان حضور دارند بنابراین بسیاری از کشورهای جهان خواهان جذب سرمایه از طریق بازار این حوزه هستند و سعی دارند ابزار بازار اسلامی را در بازار خود پیاده کنندتا بازار منطبق بر شریعت اسلامی داشته باشند و حجم قابل توجهی سرمایه از بازارهای کشورهای اسلامی را جذب کنند.
مهندس ترابی درباره چرایی تلاش بیشتر در بهدست آوردن بازار خارجی و از طرفی میزان تمایل به استفاده از محصولات خارجی در بازار داخلیگفت: صادرات کیفیت میآورد و رقبای ما کشورهای خارجی هستند. عرضه محصولات فنی و مهندسی در بازارهای جهانی باعث ایجاد رقابت میشود و این رقابت کیفیت به دنبال دارد.ما از وجود رقبای خارجی استقبال میکنیم. حقیقت این است که همیشه بازار داخلی فکر میکندکه نرم افزار خارجی بهتر از نرم افزار ایرانی است و البتهاین امر در مجموع به نفع بازار است اما عامل مهم در بازار نرم افزار این است که تولید نرم افزار در ایران در مقایسه با دنیا بسیار ارزان است که این امر برای شرکتهای مختلفیمثل توسن این انگیزه را ایجاد میکند و مشوق خوبی برای همه شرکتهای آی تی است که وقتی قیمتهای داخلی را با قیمتهای خارجی مقایسه میکنند تمایل پیدا میکنند کهوارد این بازار شوند.
وی ادامه داد: البته برای ورود به بازار خارجی رعایت یکسری مسائل کیفی و استانداردها یک الزام و محرک است و اینها شاید در ایران جا نیفتاده باشد اما وقتی شما خود را در معرض این قضیه قرار میدهید که گواهینامه از فلان شرکت معتبر بینالمللی بگیرید قطعاًاین باعث بالا رفتن کیفیت میشود. برای به دست آوردن بازار جهانی باید خود را بر روی پروتکلهای جدید امنیت قرار دهید و این امر باعث رشد میشود. این یعنی تغییر در دید، کیفیت و معماری. ما نیز با نگاه وارد بازار شدیم اما هنگام ورود با حجم عظیمی ازتغییرات و نیازمندیها مواجه شدیم و تا ۲ سال فقط در حال انطباق خود بودیم و تماموقت کار میکردیم.ما امروز رقبا و روندها را خیلی خوب میشناسیم و تعداد زیادی محصول داریمکه برای بازاربین المللی طراحی کردهایم و اینها قابل ارائه در داخل نیزهستند و ما در حال مذاکرههستیم تا اینها را برای استفاده مشتریان داخلی، بهبود و ارتقای کیفیت بانکداری داخلی بهکار ببریم.
قائم مقام شرکت توسن درباره چرایی انتخاب کشورهای درجه دوم و سوم به عنوان بازار محصولات گفت: مسئله اینجاست که ما هم دوست داریم به کشورهای بزرگ نرم افزار صادر کنیم اما زیرساختهای بازار نرم افزار در کشورهای پیشرفته از مدتها پیش ایجاد شدهاند ونیازی به خرید از ما ندارند ولی از طرفی این کشورهای پیشرفته در کسب بازار کشورهای درجه ۲ و ۳ رقبای ما هستند و ما با این برندهای برتر در فروش محصولات خود به این کشورها به رقابت میپردازیم. در همین میانمار که اخیراً سعی در راه اندازی و بهبود زیرساختهای آی تی خود دارد، شرکتهای مختلف و بزرگی در حال ورود بهبازار هستند و ما هم با این این برندها نظیر اوراکل در مناقضات برای کسب این بازارهارقابت داریم.
وی افزود: رقابت در این بازار و در کنار این نامها بسیار دشوار است اما بازار خیلی بزرگیوجود دارد. درستاست که ایران یک کشور بزرگ است اما در فضای صد برابری، فرصتها هم بیشتر میشوند.برندهای رقیب گاهی حاضر بهشکستن قیمت نمیشوند و ما بهعنوان کشورهای کوچکتر چون علاقه و انگیزه برای فروش داریم در شرایط سختتر باقی میمانیم.حقیقت این است که پارامترهای اکنونی بازار زیادند و هر شرکتی نقشه راه خود را پیدا میکند. شرکتهای بزرگ چابکی کمتر و قیمت بیشتری دارند که میتواند برای ما فرصت باشد. کشورهای در حال توسعه به برند ارزانتر هم راضی میشود.
ترابی درباره نقش و جایگاه دولت در حمایت از بازار نرم افزار داخلی گفت: قطعاً جای خرسندی بسیاری بود اگر مشوق داخلی ما داشتیم اما در این شرایط یک مالیات سنگین به حوزه آی تی تحمیل میشود. کاش ما نیز حداقلهایی شبیه مالزی در کشورمان داشتیم تابستر کسب و کارهای نوپای حوزه آی تی در کشور که بستری برای اشتغالزایی است، فراهم شود. این ناشی از تفاوت دیدگاهی است که در دولتها وجود دارد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=19820
false
true