اقتصادتهران: دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) اتصال بنادر خشک به دریایی، بهبود وضع پایانههای مرزی و کاهش عوارض ترانزیت را از مهمترین هدف این سازمان توصیف و به ایران سفارش کرد برای باقی ماندن در گردونه رقابت های منطقه ای باید به سوی حذف عوارض حمل و نقل گام بردارد.
به گزارش ایرنا، فروردین ماه امسال بیست و سومین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی «اکو» در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار و دبیرکلی این سازمان به مدت سه سال- تا ۲۰۲۰ میلادی- به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد
.به گزارش شنبه وزارت راه و شهرسازی، دبیرکل سازمان همکاری های اقتصادی (اکو) در ششمین نشست کارگروه لجستیک کشور با تشریح برخی جزییات «سند ترکمن باشی» که اردیبهشت ماه امسال به امضای وزیران حمل و نقل کشورهای عضو اکو رسید، گفت: عوارض ترانزیت بسیار زیاد است و بر اساس توافقنامه، اعضا باید آن را به حداقل یا صفر برسانند.
«هادی سلیمان پور» افزود: اگر عوارض ترانزیت را حذف کنیم کشور خود را در وضع فوق العاده ای قرار می دهیم اما اگر به این سمت حرکت نکنیم، ظرفیت های گسترده ژئوپولتیک ایران در بخش حمل و نقل در چهار تا پنج سال آینده از دست بخش خصوصی و دولتی ایران خارج می شود.
سلیمان پور توضیح داد کشورهای اطراف ایران در حال افزایش برتری کیفی مسیرهای حمل و نقلی خود نسبت به ایران هستند. این وضع اکنون به صورت پایاپای است اما اگر ایران اقدامی نکند، عقب می ماند.
به گزارش ایرنا، نهمین نشست وزیران حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی هفته دوم اردیبهشت ماه در بندر ترکمن باشی ترکمنستان برگزار شد.
جمهوری اسلامی ایران، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و قرقیزستان عضو اکو به شمار می روند و از ۱۰ کشور، وزیران ۹ کشور سند ترکمن باشی را امضا کردند.
ازبکستان نیز توافق کرده است به این سند بپیوندد.