×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
حجم صادرات کشور از ۲۳ میلیارد دلار گذشت

اقتصاد تهران: رییس سازمان توسعه تجارت از افزایش ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی در ۶ ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: حجم تجارت خارجی در ۶ ماه نخست سال جاری به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده است.

با اعلام این خبر گفت: طبق آخرین آمار گمرک ۲۳٫۲ میلیارد دلار با احتساب میعانات گازی به خارج از کشور صادر شده است که رشد نزدیک به ۲۰ درصدی دارد و از این میزان ۱۶٫۷ میلیارد دلار مربوط به صادرات کالا بدون احتساب میعانات گازی است و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است.

وی در خصوص مقاصد صادراتی گفت: مهمترین کشورهای مقصد صادراتی به ترتیب چین با ۴٫۶ میلیارد دلار مقام اول، عراق با ۲٫۸ میلیارد دلار کشور مقصد دوم و امارات با ۱٫۹ میلیارد دلار مقام سوم هستند و افغانستان با ۱٫۲ میلیارد دلار و هند با ۱٫۱ میلیارد دلار در رتبه‌های چهارم و پنجم قرار دارند.

افخمی‌راد با بیان اینکه امارات بیشتر کشوری واسطه‌ای است که کالای ایرانی از آنجا به سایر کشورها صادر می‌شود، افزود: مقصدهای صادراتی کشور زیاد نیست و ۷۰ درصد صادرات کالا به پنج کشور انجام می‌شود اما امیدواریم با لغو تحریم‌ها تنوع کشورهای هدف افزایش یابد.

وی در مورد میزان واردات کشور گفت: ۲۶ میلیارد دلار حجم واردات بوده که از رشد ۳۰ درصدی نسبت به سال قبل برخوردار است و امارات با ۶٫۵ میلیارد دلار رکورددار واردات به ایران به حساب می آید و پس از آن چین با ۶ میلیارد دلار، هند با رقمی معادل ۲ میلیارد دلار، کره و ترکیه هر دو با ۱٫۹ میلیارد دلار جزو پنج مبدا نخست وارداتی هستند که ۵۰ درصد واردات کشور از آنها صورت گرفته است.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به ۵۰ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی در ۶ ماه نخست سال جاری گفت: تجارت خارجی در ۶ ماه نخست سال با تراز منفی مواجه بوده است اما این عدم توازن، رقم زیادی نیست و امیدواریم در ۶ ماه دوم سال تراز مثبت شود.

وی ادامه داد: در آمار گمرک، صادرات خدمات فنی مهندسی، گردشگری، حمل‌ونقل و سایر بخش‌های خدماتی احتساب نشده است و برآورد ما این است که در این بخش بیش از ۳ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی صادرات گفت: به دلیل اهمیت حضور رییس‌‌جمهوری در این مراسم، روز ملی صادرات ۲۷ مهرماه برگزار خواهد شد چرا که حضور رییس جمهوری در مراسم، نشانه اهمیت و اهتمام دولت یازدهم به موضوع صادرات غیر نفتی و فعالان این عرصه است.

افخمی‌راد اضافه کرد: از سال ۷۶ برگزاری مراسم روز ملی صادرات به عنوان نمادی برای تقدیر و تشکر از فعالان عرصه صادرات مطرح شد، اما چون امکان تجلیل از همه صادرکنندگان نبود از کسانی که طبق آیین‌نامه‌‌ها در رتبه بالاتری قرار داشتند، تجلیل می‌شد.

وی ادامه داد: امسال انتخاب صادرکنندگان طبق مصوبه شورای عالی صادرات طبق ۳ پارامتر صدور خدمات فنی و مهندسی، صادرات کالا با ارزش افزوده بالا و صادرات کالا با فناوری بالا انجام می‌شود و از ۵۰ تن از صادرکنندگان نمونه تجلیل خواهد شد.

رییس سازمان توسعه تجارت مولفه ماندگاری در بازار را یکی از مشکلات صادرات دانست و افزود: کمپانی‌های صاحب نام در کشورهای مختلف سال‌ها در بازار حضور دارند اما در ایران این مشکل وجود دارد که صادرکنندگان برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای استمرار حضور در بازارهای جهانی و حفظ بازار ندارند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص جوایز صادراتی که پرداخت آن از سال ۸۹ متوقف شد، گفت: تاکنون بودجه‌ای به این منظور در اختیار ما قرار نگرفته است، اما شورای عالی صادرات تصمیم گرفته تا از سال ۹۳ برای آنهایی که کالا با ارزش افزوده و فناوری بالا صادر می‌کنند این جایزه را اختصاص دهد البته در صورتی که بودجه‌ای در اختیار ما قرار گیرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به اینکه در لایحه خروج از رکود چه برنامه‌ای برای صادرات غیر نفتی و حمایت از آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، گفت: بخش‌های عمده‌ای که در مورد صادرات مطرح است اشکالات بین دستگاهی است و پیشنهادهایی مطرح شده که منابع حاصل از دریافت عوارض کالاهای با ارزش افزوده پایین به صادرکنندگان کالاهای با ارزش افزوده بالا اختصاص یابد.

افخمی‌راد در پاسخ به پرسشی در مورد اخذ مالیات از صادرکنندگان گفت: با وجود جلسات بسیار زیاد و پیگیری‌هایی که با سازمان امور مالیاتی داشتیم این سازمان ساز و کار مناسبی را در این زمینه تاکنون طراحی نکرده است تا بتواند ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده را به صادرکنندگان بازگرداند اما با رویکرد مثبت وزیر اقتصاد امیدواریم این موضوع حل شود.

وی ادامه داد: البته این موضوع در مورد ورود مواد اولیه کالاهایی که پس از تولید صادر می‌شوند نیز وجود دارد که گمرک راهکار مناسبی را در این زمینه تهیه کرده تا پس از صادرات حقوق اولیه‌ای که دریافت کرده را برگرداند.

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به پرسشی در خصوص واردات خودروهای لوکس گفت: امیدوارم یک بار برای همیشه پرونده این موضوع بسته شود چرا که از ابتدای امسال هیچ مجوز و ثبت سفارشی برای خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌.سی داده نشده و از مجموع ۱۳۲ خودرویی که با این شرایط از گمرک خارج شده ۶۵ مورد مربوط به سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های خارج از کشور بوده است.

افخمی‌راد در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت از صادرکنندگان در قالب مشوق‌های صادراتی گفت: قرار نیست مشوقی به صورت نقدی پرداخت کنیم بلکه به دنبال راهکاری هستیم تا هزینه‌های تمام شده کالا را کاهش دهیم و زمینه را برای رقابت‌پذیر شدن در بازارهای خارجی فراهم کنیم مثلاً یارانه‌ای را برای حمل و نقل دریایی اختصاص دهیم تا هزینه کمتری برای کرایه حمل پرداخت شود یا خطوط منظم کشتیرانی برقرار کنیم تا کالا به موقع در بازار هدف حضور یابد.

افخمی راد در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای حمایت از ممنوعیت صادرات برخی کالاهای با ارزش افزوده بالا مانند مصنوعات طلا دارید، گفت: این موضوع مسئله‌ای است بین‌دستگاهی اما باید گفت اگر کسی بخواهد شمش طلا را وارد کند و آن را تبدیل به مصنوعات کرده و سپس صادر کند مشکلی نداریم فقط باید تضمینی را به بانک مرکزی بدهد که رقمش هم بالا نیست و به میزان ۸ درصد از طلای وارداتی بابت مالیات بر ارزش افزوده در بانک سپرده‌گذاری کند که اگر آن را در بازار داخل عرضه کرد این مالیات به او برگردانده نمی‌شود و در صورت صادرات فرد صادرکننده این پول را دریافت خواهد کرد.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches