×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true

فروشندگان و تولیدکنندگان برنج در گیلان می گویند: طی سه هفته اخیر، قیمت ارقام مختلف برنج در بازارهای گیلان به ثبات رسیده است.

به گزارش ایرنا، برنج هاشمی همچون سنوات قبل بیش از ۸۰ درصد برنج تولیدی گیلان را تشکیل می دهد که این رقم برنج در عمده فروشی های شهر رشت بین ۶۰ تا۶۵ هزار ریال و هر کیلوگرم برنج علی کاظمی حدود هزار تا دو هزار ریال کمتر از برنج هاشمی خرید وفروش می شود.

رقم های دمسیاه و پر محصول گوهر نیز از جمله برنج هایی هستند که به میزان بسیار کمی در بازارهای گیلان خرید و فروش می شوند.

برنج دمسیاه به عنوان برنج درجه یک و اعلاء در گیلان شناخته می شود و آن را بیشتر به عنوان برنج آستانه اشرفیه ، فومن و شفت می شناسند و هم اکنون در این مناطق بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال در هر کیلو گرم خرید و فروش می شود.

یک برنج فروش عمده در بازار شهر رشت به خبرنگار ایرنا گفت: از یک ماه قبل قیمت هرکیلوگرم انواع رقم های برنج در گیلان حدود سه هزار ریال کاهش یافته است.

محمدحسن پسندیده افزود: قیمت برنج از دو هفته به این سو در استان گیلان ثبات پیدا کرده و تغییر در روند کاهشی یا افزایشی آن دیده نمی شود.

وی واردات برنج خارجی و وارد شدن برنج تولید داخلی را از علت های ثبات در بهای برنج داخلی دانست.

وی تصریح کرد: در سال های اخیر خریداران عمده برنج بازار رشت که بیشتر از سازمان های دولتی و بانکی بودند، کاسته شده و هم اکنون بازارهای استان های آذری بویژه آذربایجان غربی و شرقی عمده ترین مشتریان برنج گیلان به شمار می روند.

صاحب یک کارخانه برنجکوبی در سراوان رشت نیز گفت: برنج های خارجی معروف به آمریکایی، هندی و اروگوئه نیز در بازارهای گیلان خرید و فروش می شود و به ترتیب برنج آمریکایی ۳۰ هزار ریال، برنج هندی هر کیلوگرم ۴۳ هزار ریال و اروگوئه ۲۲ هزار خرید و فروش می شوند.

بهزاد رمضانی افزود: در هتل ها، تالارهای عروسی و مراسم عزاداری در گیلان به دلیل پایین بودن بهای برنج خارجی نسبت به رقم های داخلی، برنج خارجی بویژه برنج هندی پخت می شود.

وی یادآور شد: قیمت فعلی برنج با توجه به بالا بودن دستمزد و هزینه های کارگری و بهای نهاده های کشاورزی، در اندازه پرداخت هزینه هاست و سودی برای شالیکاران ندارد.

یک تولید کننده برنج در منطقه لشت نشاء شهرستان رشت نیز گفت: امسال کاشت برنج های رقم علی کاظمی و گوهر که در سال های قبل مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته بود، کاهش یافته است.

محمد حسن زاده افزود: در فصل زراعی جاری برنج هاشمی که برنجی زودرس است، برخلاف برنج علی کاظمی از آسیب آفت کرم نجات یافت و به همین دلیل محصول بیشتری نیز داده است.

براساس برآورد سازمان جهادکشاورزی گیلان در سال زراعی جاری حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن شلتوک از شالیزارهای استان برداشت شده است.

گیلان با ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار و تولید حدود ۴۰ درصد برنج مرغوب کشور ، یکی از قطب های تولید برنج محسوب می شود.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches