×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۲۹ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تولید روزانه ۱۶میلیون لیتر بنزین یورو۴ در پالایشگاه امام خمینی شازند

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از تولید روزانه ۱۶میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در این پالایشگاه خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی ، ˈعلی اکبر میرقادریˈ افزود: پس از اجرای کامل طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، میزان تولید بنزین این پالایشگاه از۴ میلیون لیتر به ۱۶ میلیون لیتر در روز که معادل ۲۶ درصد بنزین تولیدی کشوراست، افزایش یافت.

وی با بیان این که طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند، برنامه مصوب دولت در سال ۱۳۸۴ بود، اظهار کرد: در سال های اخیر با توجه به افزایش قیمت نفت خام، کاهش مصرف نفت کوره ضرورت بیشتری پیدا کرده، ضمن این که رعایت الزامات زیست محیطی بیش از پیش مطرح بوده و از این رو اجرای برخی طرح های توسعه ای به پالایشگاه ابلاغ شد.

وی ادامه داد: واحدهای اکتانایزر و ایزومریزاسیون از جمله واحدهایی بود که به علت انجام عملیاتی از جنس فرایندهای پتروشیمی توسعه یافت و هم اکنون به عنوان واحدهای پتروپالایشگاهی در حال فعالیت است.

میرقادری تشریح کرد: واحدهای اکتانایزر و ایزومریزاسیون با تبدیل هیدروکربورهای خطی به هیدروکربورهای شاخه دار و با کاهش میزان بنزن موجود در محصول، افزایش درجه آرام سوزی خوراک را در طول فرایند کاتالیستی عهده دار است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند سرمایه کل این طرح توسعه را ۴ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: محصولات نهایی تولید شده از واحدهای مذکور به شرکت ملی پخش و شرکت های پتروشیمی مصرف کننده پروپیلن تحویل داده می شود.

وی آمار تولید محصولات این شرکت بعد از اجرای طرح توسعه را روزانه ۱٫۲میلیون لیتر پروپیلن، ۳٫۶ میلیون لیتر بنزین سوپر،۳٫۶ میلیون لیتر گاز مایع،۱۲٫۳ میلیون لیتر بنزین معمولی، ۵٫۷ میلیون لیتر نفت سفید،۹ میلیون لیتر گازوئیل و ۶۵۰ تن گوگرد اعلام کرد و افزود: میزان نفت کوره تولید این پالایشگاه از ۶ میلیون لیتر به ۲٫۵ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرده است.

براساس این گزارش پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از ۲ قسمت پالایشگاه قدیمی با قدمت ۲۰ سال و پالایشگاه جدید که واحدهای طرح توسعه در آن قرار دارد تشکیل شده است.

عملیات پیش راه اندازی پالایشگاه قدیم در زمستان سال ۱۳۷۱ آغاز شد و در سال ۱۳۷۲ تمام واحدها در سرویس عملیاتی قرار گرفت.

از جمله واحدهای قدیمی می توان به واحدهای تقطیر با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز، واحد تبدیل کاتالیستی با تولید بنزین سوپر و واحد کاهش گرانروی که ته مانده برج تقطیر در خلا، در این واحد برای سوخت نیروگاهها تهیه می شود اشاره کرد.

همچنین واحد آیزوماکس به عنوان یکی از سودآورترین واحدهای پالایشگاه با ظرفیت ۲۴ هزار و ۵۰۰ بشکه در روز در این پالایشگاه قرار دارد.

برای راهبری این واحدها، واحدهای جانبی شامل تولید آب، برق، بخار، آب مقطر و هوای فشرده ساخته شده است.

در سال ۱۳۸۲ و بر اساس سیاست های وزارت نفت مبنی بر تولید محصولات با استانداردهای روز دنیا، واحدهای طرح توسعه پالایشگاه با اهدافی نظیر افزایش تولید بنزین از ۴ میلیون لیتر در روز به ۱۶ میلیون لیتر در روز و افزایش ظرفیت پالایشی از ۱۷۰ هزار بشکه به ۲۵۰ هزار بشکه در روز طراحی شد.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches