اقتصادتهران: مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: به دنبال تولید داخل لوکوموتیوهای زیمنس و جی ام هستیم و یک شرکت دانش بنیان نیز توانسته چرخ های مونوبلوک داخلی تولید کند.
به گزارش مهر، سید میعاد صالحی در حاشیه نهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی گفت: متأسفانه اولویت دهی به بخش حمل و نقلی ریلی بار در طول ۵ ساله برنامه ششم توسعه اتفاق نیفتاده است؛ اما در دولت سیزدهم اولویت بر ارتقای حمل و نقل ریلی است.
وی افزود: تلاش ما این است که هم در حوزه تزریق منابع و اعتبارات و هم اولویت دهی به صنعت حمل و نقل ریلی بتوانیم پیشرو باشیم. دو هفته قبل تفاهمی میان وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی به امضا رسید که در آن اولویت به حمل و نقل ریلی کالاهای کشاورزی داده شد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ رکورد ۱۱۰ ساله ترانزیت ریلی را با یک میلیون و ۳۱۹ هزار تُن بار ترانزیتی شکستیم که این عدد ۲.۵ برابر سال قبل از آن و نسبت به آخرین رکورد ترانزیت ریلی در سال ۱۳۹۷ که یک میلیون و ۵۹۷ هزار تن بود، باز هم افزایش را نشان میدهد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته رکورد صادرات از مرزهای ریلی هم شکسته شد گفت: یک میلیون و ۹۲۰ هزار تن صادرات از مرزهای ریلی در سال گذشته اتفاق افتاد.
صالحی ادامه داد: برای سال ۱۴۰۱ با توجه به تفاهم نامههای خوبی که در این دو ماه با کشورهای همسایه داشتیم و همچنین تفاهم نامهای که دیروز با قزاقستان امضا کردیم و قرار شد ۵ میلیون تن بار بین المللی داشته باشیم، پیش بینی ما این است امسال بتوانیم رکورد خوبی در ترانزیت بین المللی به دست بیاوریم. البته ظرفیت حمل ریلی بار از شبکه ما بسیار بالاست.
وی یادآور شد: امیدواریم با تزریق لوکوموتیو به کشور چه به صورت سفارش تولید داخل و چه به صورت ارائه تسهیلات به تعمیر لوکوموتیوهایی که زمینگیر و قابل بهره برداری هستند بتوانیم تفاهم نامهها با کشورهای همسایه را به خوبی پیگیری و اجرا کنیم؛ البته برخی لوکوموتیوهای زمینگیر ما ۷۰ تا ۸۰ سالهاند و اگر حتی نقدینگی به بخش تعمیرات لوکوموتیوها هم تزریق شود باز هم امکان راه اندازی مجدد آنها یا نیست یا به صرفه نیست.
دیدگاه ها بسته هستند.