×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۲۷ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تولید بیش از ۶۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی

گروه اقتصادی: توسعه فازهای پارس جنوبی از اهمیت والایی برخوردار استب به طوری که به‌دنبال وعده وزیر نفت مبنی بر افزایش روزانه ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور، عملیات توسعه برخی فازهای پارس جنوبی با اولویت بیشتری نسبت به سایر فازها در حال انجام است به گونه‌ای که مسوولان پروژه معتقدند سرعت و شیوه کار به گونه‌ای است که شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال هم تا به امروز نتوانسته چنین کاری را در زمان محدود انجام دهد.

توسعه پنج فاز پارس جنوبی شامل طرح توسعه فاز ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ این میدان مشترک با قطر از اولویت بیشتری نسبت به سایر فازها برخوردار است و در این بین فاز ۱۲ در بین فازهای دیگر این میدان گازی مشترک تا حدودی پیشروتر است.

بر این اساس فاز ۱۲ که بزرگ‌ترین فاز این میدان مشترک است، از سه سکوی A، B، C تشکیل شده که تولید گاز و میعانات گازی از سکوی A این پروژه از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و اولین محموله میعانات گازی فاز ۱۲ اوایل تیرماه سال جاری جهت صادرات بارگیری شد.

همچنین عملیات بارگیری، حمل و نصب دو سکوی دیگر فاز ۱۲ از اواخر بهار سال جاری آغاز شد و تا اوایل تابستان به پایان رسیده است.

بر این اساس با به بهره‌برداری رسیدن دو سکوی B و C و با احتساب میزان تولید سکوی A تولید گاز کشور بالغ بر ۶۵ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت.

در این راستا شهام انوشه – نماینده شرکت مهندسی ساخت و تاسسیات دریایی در فاز ۱۲ پارس جنوبی – در جریان بازدید خبرنگاران از این پروژه با اشاره به بهره‌برداری کامل از این سکو در نیمه آذرماه و پیش از فصل زمستان، گفت: پس از شروع به کار سکوی B طی مدت پنج روز کاری این سکو به ظرفیت کامل تولید دست خواهد یافت.

انوشه با بیان این که سکوی C نیز ۱۵ روز پس از راه‌اندازی عرشه B با ظرفیت اسمی تولید ۲۵ میلیون مترمکعب در روز آغاز به کار خواهد کرد، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد عملیات نصب اتصالات (هوکاپ) انجام شده و تا ماه آینده پیشرفت این بخش به ۹۵ درصد می‌رسد.

وی با تاکید بر این که کلیه عملیات نصب و راه اندازی سکوهای پارس جنوبی توسط کارکنان ایرانی انجام می شود، اظهار کرد: با توجه به اولویت بهره‌برداری از این پروژه ساعات کاری افزایش یافته و عملیات با رعایت استاندارد‌ها و نظارت دقیق پیش می‌رود.

او با اشاره به این‌که اکنون عملیات پیش راه‌اندازی در حال انجام است، تصریح کرد: پروژه‌های پارس جنوبی با توجه به تاکید صورت گرفته با سرعت در حال انجام است و عملیات به گونه‌ای در زمان محدود انجام شده که تا به امروز شرکت توتال چنین کاری را انجام نداده بود.

مدیر اجرایی پروژه سکوی B12 پیشرفت پروژه را مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد: بنا شده تا ۳٫۵ الی ۴ ماه آینده به مرحله‌ی استخراج گاز برسیم.

***بهره برداری از فاز ۱۷ تا اوایل زمستان

فاز ۱۷ پارس جنوبی یکی‌ دیگر از پروژه‌های اولویت‌دار وزارت نفت در میدان مشترک پارس جنوبی است که عملیات نصب سکوی این فاز در مهرماه سال ۱۳۹۱ توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران انجام شد.

طبق آمارهای اعلام شده با بهره‌برداری از این سکو بیش از ۱۴٫۵ میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود. براین اساس اکنون عملیات پیش‌ راه‌اندازی و راه‌اندازی سکوی ۱۷ در دست انجام است و گاز این فاز تا اواخر دی‌ماه سال جاری به شبکه سراسری گاز کشور تزریق خواهد شد.

***پایان لوله‌گذاری فاز ۲۲ تا هفته آینده

از دیگر اقدامات در دست انجام برای بهره‌برداری سریع‌تر از میادین گازی مشترک پارس جنوبی لوله‌گذاری فاز ۲۲ است.

در این راستا محمدصادق کفایت – نماینده شرکت مهندسی ساخت و تاسیسات دریایی در این پروژه – در جریان بازدید خبرنگاران از عملیات لوله‌گذاری توسط شناور C-master گفت: از ابتدای تیرماه لوله‌گذاری دریایی صد کیلومتری فاز ۲۲ پارس جنوبی آغاز شده و تا پایان هفته آینده در مدت زمان کمتر از ۸۰ روز به پایان می‌رسد.

وی گفت: این شناور به طور متوسط روزانه ۲ کیلومتر لوله‌گذاری می‌کند و البته دارای رکورد لوله‌گذاری ۲٫۴ کیلومتر در روز نیز است.

بر اساس این گزارش این شناور حدود ۲ هزار کیلومتر در پارس جنوبی لوله‌گذاری کرده است.

خط لوله خشکی و دریا فاز ۱۵ و ۱۶ پیشرفتی حدود ۹۷ درصد دارد و در مرحله راه‌اندازی است و احداث صد کیلومتر خط دریایی و ۴٫۸ کیلومتر خط لوله خشکی فازهای ۱۷ و ۱۸ نیز به پایان رسیده و در مرحله هیدرو تست قرار دارد.

***تولید ایران به نصف قطر می‌رسد

بنا بر این گزارش درصورت تحقق وعده وزیر نفت برای رشد ۴ برابری تولید گاز از پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در این میدان گازی مشترک در سال جاری به حدود ۳۶۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد اما این در حالی است که میزان تولید قطر از این میدان گازی مشترک معادل روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز است و در نتیجه میزان تولید ایران به نصف قطر خواهد رسید.

بنا به آمار موجود، تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال ۱۳۹۲ با افزایش ۲۲٫۱ میلیون مترمکعب در روز نسبت به سال ۱۳۹۱ به ۲۶۲٫۶ میلیون مترمکعب در روز رسید اما اکنون بیژن زنگنه، وعده داده که تا پایان سال ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بر تولید کشور در روز اضافه شود.

وزیر نفت البته این برنامه را دشوار دانسته و گفته است که توسعه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور “حکم نان شب” را دارند.

به گزارش ایسنا در صورتی که وعده زنگنه در این زمینه محقق شود، حداقل پنج میلیارد دلار به درآمد کشور از صادرات فرآورده افزوده می‌شود.

وزیر نفت همچنین ابراز امیدواری کرده که طرح توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۶ تکمیل شود که در پی این اظهارات زنگنه، رسانه‌های انگلیسی وی را زیادی “خوشبین” توصیف کرده بودند.

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches