×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
تولید بیش از ۴ میلیون تن محصول پتروشیمی در مرداد امسال

اقتصادتهران: مجموع کل تولید صنعت پتروشیمی در مردادماه امسال بیش از چهار میلیون و ٣٧ هزار تن بوده است.

از مجموع کل تولیدات صنعت پتروشیمی در مردادماه بیش از ١,١ میلیون تن آن به ارزش ١٩ هزار و ٩۴۴ میلیارد ریال در داخل کشور و بیش از ١.۵۴ میلیون تن به ارزش ٧۵٠ میلیون دلار صادر شده است.

بر اساس آمارهای موجود از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از ١٩,۶٩ میلیون تن محصول پتروشیمی در مجتمع های موجود و واگذار شده صنعت پتروشیمی تولید شده است.

بر پایه این گزارش، بر اساس پیش بینی‌ها تولید امسال صنعت پتروشیمی به بیش از ۵٠ میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته ۶ میلیون تن افزایش دارد، یک میلیون تن از این میزان مربوط به راه اندازی پروژه های جدید و پنج میلیون تن آن مربوط به بالا بردن راندمانهای مجتمع های موجود است.

در سالهای ٩٢ و ٩٣ تولید محصولات پتروشیمی در کشور به ترتیب ۴٠,۵ و ۴۴.۵ میلیون تن بوده است و پارسال نسبت به سال ٩٢ از لحاظ تولید بیش از ١٠ درصد محصولات بیشتری تولید شده است.

با تکمیل ظرفیت تولید پالایشگاه های گازی فازهای ١۵ تا ١٨ پارس جنوبی در اواسط سال جاری و همچنین راه اندازی بخشی از فاز ١٩ پارس جنوبی امسال وضع متان ارسالی به مجتمع های پتروشیمی بهتر از پارسال خواهد شد، پارسال زمستان ١٠ روز و ٣٠ روز به ترتیب در منطقه عسلویه و ماهشهر مجتمع های پتروشیمی دچار کمبود گاز شدند، پیش بینی می شود امسال این مناطق با کمبود گاز بسیار کمتری روبرو شوند.

در سال گذشته در مجموع بیش از ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار تن اتان به مجتمع های پتروشیمی در کشور اتان تحویل داده شده است و امسال بر اساس پیش بینی های صورت گرفته و قولهای داده شده از سوی مدیران بالادستی حداقل یک میلیون ۴٠٠ هزار تن به این رقم افزوده می شود به عبارت دیگر در مجموع سهم پتروشیمی ها از اتان تولیدی کشور به مرز سه میلیون چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تن می رسد.

به گزارش شانا، به نظر می رسد با توجه به روند فعالیت در فازهای ١۵ و ١۶ و فاز ١٧ و ١٨ واحدهای اتان زدایی این فاز ها به ترتیب خرداد و شهریور ماه امسال وارد مدار تولید شوند، در سال گذشته به دلیل شرایط خاص کشور پالایشگاه های نفتی به جای استفاده از نفت کوره مجبور به استفاده از نفتای واحدهای پتروشیمی شدند، امیدواریم امسال با افزایش تولید نفت کوره این کمبود کاملا رفع شود.

پارسال علاوه بر بهبود وضعیت خوراک واحدهای پتروشیمی شاهد افزایش موجودی انبارهای مجتمع های پتروشیمی نیز بودیم، زیرا با کاهش قیمت جهانی نفت روند فروش محصولات پتروشیمی با کندی روبرو شد، بنابراین موجودی انبارهای پتروشیمی به شدت افزایش یافت.

توافق جدید ایران-اسپانیا برای همکاری در صنعت پتروشیمی

در همین رابطه، دور جدید مذاکرات ایران با «سارکوبه» اسپانیا به‌عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه گذار اسپانیایی در حالی آغاز شده که توافق اولیه به‌منظور امضای قراردادهای جدید فروش پتروشیمی انجام شده است.

به گزارش مهر، دور جدید مذاکرات شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و نمایندگان شرکت پتروشیمی سرکوبه اسپانیا به منظور مشارکت در طرح‌های جدید توسعه صنعت پتروشیمی کشور در دوران پساتحریم آغاز شد.

بر این اساس این دور از مذاکرات بین عباس شعری مقدم معاون وزیر نفت ایران در امور پتروشیمی و خوان رامون دوران مدیرعامل شرکت سرکوبه در تهران برگزار شد.

خوان رامون دوران مدیرعامل سرکوبه در این مذاکرات با اشاره به علاقه شرکتهای فعال در زمینه صنعت پتروشیمی اسپانیا، گفت: شرکت‌های اسپانیایی بسیار امیدوارند که هر چه سریعتر تحریم‌ها برداشته شده و امکان حضور در پروژه های صنعت پتروشیمی ایران داشته باشند.

این مقام اسپانیایی افزود: شرکت‌های اسپانیایی به دو شیوه عمل می کنند؛ به این شکل که یا به صورت فردی و مستقل برای سرمایه گذاری و فعالیت اقدام می کنند که نیازمند توانا بودن آنها در اداره پروژه است و شیوه دوم که بسیار معمول است، شرکتها اجماع کرده و در قالب یک کنسرسیوم برای سرمایه گذاری و فعالیت بین‌المللی اقدام می کنند که در حال حاضر بیش از ۲۵۰ شرکت اسپانیایی برای حضور در ایران و همکاری با صنعت پتروشیمی علاقه مند هستند.

خوان رامون دوران تاکید کرد: قصد داریم قراردادهای بلند مدت در زمینه های مختلف صنعت پتروشیمی با ایران منعقد کنیم.

امیرحسن فلاح مشاور فاینانس و مدیر توسعه سرمایه گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این دیدار با بیان اینکه باور داریم که بخش اعظمی از پروژه های ایران با سرمایه گذاری مستقیم شرکت‌های اسپانیایی تکمیل خواهد شد، اظهار داشت: از این رو امکان تولید محصولات جدید برای ما فراهم می شود.

اسپانیا از معدود کشورهای اروپایی بود که در زمان تحریم در کنار صنعت پتروشیمی ایران بوده است و زمینه های اعتماد سازی بین دو طرف وجود دارد.

عباس شعری مقدم مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم در این دیدار با ابراز خرسندی از پیشنهادهای شرکتهای اسپانیایی برای سرمایه گذاری در پروژه های مختلف بیان کرد: با توجه به اینکه در منطقه خاورمیانه امکان فعالیت بسیار زیادی وجود دارد اما همکاری با پروژه های ایران آینده درخشانی برای طرفین قرارداد فراهم خواهد کرد

معاون وزیر نفت افزود: شرکت سرکوبه اسپانیا پیشینه مثبتی برای خود ایجاد کرده است و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به این شرکت اعتماد دارد.

به گفته این مقام مسئول، تا دو سال آینده و بعد از برداشته شدن تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ بسیاری برای سرمایه گذاری در پروژه های ایرانی تقاضا خواهند داد و شرکت هایی که اعتمادسازی کرده باشند در اولویت خواهند بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches