×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
توضیحات همایون شجریان در مورد پروژه «سی»

اقتصادتهران: همایون شجریان ضمن تشریح پروژه چندرسانه ای «سی»، به علاقه خود به اجرای کارهای متفاوت اشاره کرد اما این امر را منوط به توانایی حنجره اش دانست.

به گزارش ایرنا، نشست خبری پروژه چندرسانه ای «سی» که قرار است به تهیه کنندگی مشترک سهرب پورناظری و همایون شجریان و خوانندگی همایون شجریان از ۱۵ مرداد ماه در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد به صحنه برود، برگزار شد.

در این نشست خبری حضور همایون شجریان، سهراب پورناظری آهنگساز این اثر، اصغر دشتی کارگردان، نغمه ثمینی نویسنده، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل و امیر جدیدی بازیگران این اثر و پوریا سوری نماینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حضور داشتند.

همایون شجریان در این نشست گفت: سعی کرده ام مرزی برای کار خود نگذارم. تا جاییکه حنجره و توانم اجازه می دهد کارهای متفاوتی انجام دهم. تکرار فُرمی که قبلا جواب داده، برایم خیلی جذاب نیست، هر چند که به موسیقی سنتی نزدیکتر هستم.

وی توضیح داد: تمام کسانی که در این پروژه هستند ریسکی که این کار دارد را پذیرفته اند و با شجاعت وارد این کار شده اند. زیرا اینجا موسیقی در خدمت نمایش و یا نمایش در خدمت موسیقی نیست. باید مخاطبانی که آمده اند کنسرت ببینند و یا کسانی که آمده اند نمایش ببینند را راضی کنیم. تلاشم این است که هیچ مرزی برای او نگذارم. در این روند ممکن است افتخار همکاری با آهنگسازان بسیاری را داشته باشم.

همایون شجریان اضافه کرد: هدف من و آقای پورناظری از این پروژه این بود که بتوانیم نسل های مختلف را در این کنسرت کنار هم بنشانیم و کاری را خلق کنیم که از چند نسل شنونده و بیننده داشته باشد. در عین حال پیام شاهنامه را هم به این نسل برسانیم. فرم های موسیقی و نمایشیِ این اجرا براین اساس بوده که افرادی با سنین و فرهنگ های مختلف بتوانند از این اثر لذت ببرند.

وی با بیان اینکه شاید به این واسطه بتوانیم سلایق امروز را به شاهنامه نزدیک و آشنا و تشویق کنیم که شاهنامه را بخوانند، گفت: هر کدام از کسانی که در این پروژه هستند و دعوت ما را پذیرفتند، وجودشان نعمت و ارزشمند است.

وی گفت: سعی کرده ام به سمت و سویی روم که فرزندانمان هم بتوانند با آثار ما رابطه برقرار کنند و با این نسل ارتباط بگیریم. دخترم ۱۰ ساله است و فقط با موسیقی «آرایش غلیظ» و «رگ خواب» من ارتباط گرفته است.

 از اجرای پروژه «سی» هیجان زده‌ام

همایون شجریان ادامه داد: نقطه مرکز این پروژه، شاهنامه فردوسی است که چه در اشعار و چه نقش هایی که روی صحنه می رود، شاید تصور کنید همه اشعار از شاهنامه فردوسی است اما تفاوت هایی وجود دارد و آن اینکه موسیقی و تصنیف های مختلفی خواهیم داشت، برخی اشعار از فردوسی و برخی دیگر از بزرگان خواهد بود. قطعه «ابر می بارد» و «آهای خبردار» را هم اجرا می کنیم چرا که مورد اقبال قرار گرفته است.

تهیه کننده و خواننده پروژه چند رسانه ای «سی» اضافه کرد: بسیار از این پروژه هیجان زده ام تا ببینم چه اتفاقی می افتد، جای مناسب برای اجرای این اثر سعدآباد است که از سازمان میراث فرهنگی تشکر می کنم.

وی با بیان اینکه برای من این پروژه با کنسرت هایی که همیشه داشته ایم متفاوت بوده، گفت: نقش های مختلفی در این پروژه داریم. زال و رودابه و رستم و اسفندیار داستان هایی است که برای این اجرا انتخاب کرده‌ایم. نگاهی هم به رستم و سهراب خواهیم داشت، در این اجرا یک منجم و یک پری نیز داریم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این پروژه ادامه «سیمرغ» است، گفت: این پروژه ادامه «سیمرغ» نیست. اینجا کاملا کار متفاوت است. علت این که فقط به اشعار فردوسی نپرداخته ایم همین است که در اشعار فردوسی محدودیت وزنی وجود دارد و ممکن است به عنوان مثال برای کنسرت سک ساعته کار یکنواخت شود. اینجا در موسیقی و در انتخاب اشعار کاملا کار متفاوت است.

شجریان تاکید کرد: شاهنامه گنجینه بزرگی است که هر چقدر به آن پرداخته شود، کم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این اثر را در خارج از کشور نیز در نظر گرفته اید؟ گفت: کار سنگین است و نمی توان به راحتی آن را به خارج از کشور برد اما روی این موضوع فکر کرده ایم که در کشورهای فارسی زبان و یا برای ایرانیان خارج از کشور اجرا کنیم.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches