true
اقتصادتهران: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از ادعاهای دروغ برخی مسئولین و رسانهها در زمینه آلودگی هوا اظهار کرد: این افراد خوراک تبلیغاتی شبکههای معلوم الحال را که برای براندازی نظام فعالیت میکنند، تهیه میکنند.
به گزارش ایسنا، سعید متصدی در نشست خبری با موضوع آلودگی هوا و اقدامات انجام شده با اشاره به اینکه برخی افراد کارهایی انجام می دهند که به نفع مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و آب در آسیاب دشمن میریزند، گفت: برخی رسانهها و برخی افراد زحمات فرزندان این کشور در زمینه بهبود کیفیت محیط زیست را تخریب میکنند. بعد از انقلاب اسلامی شعارهای اساسی بحث خودکفایی، استفاده از تخصص داخلی و ارتقاء سطح علمی و تخصصی بوده است.
وی اظهار کرد: بر اساس سیاستهای نظام در بحث آلودگی هوا پیشرفتهایی داشتهایم همچنین باید بحثهای خودکفایی و تخصص گرایی در این زمینه در اولویت قرار میگرفت که نمونههای آن در کشور ما زیاد است. تا کنون برنامه جامعی که برای آلودگی هوا تهیه و اجرایی شده است متکی بر دانش ایرانیان بوده است و از هیچ مشاور و مستشار خارجی کمکی نگرفتیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشورهای همسایه در بحث آلودگی هوا استراتژیهایی انجام شده که همگی متکی بر دانش بومی و توان کشوری خود نبوده است، گفت: اولین برنامه کاهش آلودگی هوا را در سال ۷۹ شروع کردیم. علاوه بر این در سال ۹۳ راهکارهای اجرایی کاهش آلودگی هوا را پیشنهاد دادیم همچنین در سال ۹۵ مصوبه دولت در زمینه کاهش آلودگی هوا ارائه شد که همگی متکی بر اسناد علمی است. اجرای برنامهها نیز با توجه به توان داخل ایران بوده است و بدون کمک گیری از بنگاههای خارجی فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز کردهایم.
متصدی با اشاره به اینکه امروز با کمک و توان علمی و اجرایی داخل کشور شاهد تولید بنزین یورو ۴ هستیم، افزود: خودروها با توان داخلی به استاندارد یورو۴ رسیدهاند ولی متاسفانه عدهای ادعاهایی که هیچ پایه علمی و اجرایی ندارد مطرح میکنند. در ایام اخیر یک فرد ادعا کرد که ۴۴۱ نفر به خاطر آلودگی هوا فوت کردهاند. سوال اینجاست که چه کسی میتواند طی یک هفته چنین اطلاعاتی ارائه دهد؟ در حقیقت مدلهای گوناگونی وجود که میتواند میزان فوت و مرگ ناشی از آلودگی هوا را تخمین بزند ولی کسی نمیتواند ادعا کند که ۴۴۱ نفر طی هفته گذشته به خاطر آلودگی فوت کردهاند یا کس دیگری ادعا میکند که شاخص ۱۸۰ در آلودگی هوا به معنای بمب اتم است. شاخصهای آلودگی هوا تقسیم بندی مشخصی دارد و روشن است که در هر مرحله چه اتفاقاتی میافتد و چه توصیههایی باید داشته باشیم.
وی افزود: شاخص بالای ۱۵۰ برای همه گروهها مضر است ولی اگر شاخص بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ باشد برای گروههای حساس آسیب زا و خطرناک است. این گروه شامل ورزشکاران حرفهای، بیماران قلبی و تنفسی، زنان باردار، کودکان و سالمندان است. این افراد برای شبکههای معلوم الحال که برای براندازی نظام حرکت میکنند خوراک تهیه میکنند. این حرفها مبنا ندارد، این افراد کسانی نیستند که برای حفظ نظام و کمک به ارتقای محیط زیست فعالیت کنند و در حقیقت تلاش جوانان و برنامه ریزان این کشور را هدر میدهند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اینورژن (وارونگی دما) یک پدیده طبیعی است و کسی نمیتواند برای آن راهکار داشته باشد گفت: باید تلاش کنیم کمترین انتشار آلودگی صورت گیرد که با اقداماتی چون تعطیلی مدارس و علت یابی این موضوع سعی داریم انتشار آلودگی را کاهش دهیم. کشور ما از سال ۱۳۵۰ دچار آلودگی هوا بوده است و هر شهری که به کلانشهر تبدیل شده در زمره شهرهای آلوده قرار گرفته است ولی در این مدت تصمیمات و تلاشهای درستی برای مقابله با آلودگی هوا اتفاق نیفتاده تا اینکه در سال ۷۹ برنامهای برای کاهش آلودگی هوا طراحی شد که این برنامه ۱۰ ساله تنها تا سال ۸۴ اجرا شد.
متصدی با اشاره به اینکه مدیریت کنترل و کاهش آلودگی هوا جزو مصوبههای دولت است گفت: ۴۷ برنامه تدوین شده و در دست اجراست و بسیاری نیز به نتیجه رسیده است. حذف بنزین پتروشیمی از جمله این اقدامات مهم است که در نتیجه این اقدام میزان بنزن هوا از ۶۰۰ ppm به ۳۰ ppm رسید بنابراین چه کسی میتواند منکر این اقدامات و تاثیرات مثبت ناشی از آنها شود.
متصدی در ادامه با ارائه نمودارهای مربوط به روزهای سالم و پاک و ناسالم هشت کلانشهر کشور طی سالهای ۹۱ تا ۹۵ اظهار کرد: به قطع تعداد روزهای سالم و پاک در تهران و سایر کلانشهرها نسبت به سالهای ۹۱ و ۹۲ افزایش داشته است. در تهران در سال ۹۲، ۲۰۲ روز سالم، در سال ۹۳، ۲۳۳ روز سالم، در سال ۹۴ نیز ۲۱ روز پاک و ۲۳۳ روز سالم داشتیم. این موضوع نشان دهنده فعالیت و اقدامات دستگاههای مختلف و نظارت دقیق سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه کاهش آلودگی هوا است.
متصدی بااشاره به اینکه از ابتدای امسال تا اول آذر ۲۰۵ روز پاک و سالم داشتهایم گفت: چرا باید وقتی یک پدیده طبیعی مثل اینورژن اتفاق میافتد و آلودگی بالا میرود تمام فعالیتهای دستگاهها و سازمان محیط زیست را زیر سوال برد؟
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در شهر اصفهان تا پایان مهر ۹۵، ۱۸۶ روز سالم داشتیم گفت: در سال ۹۵ دو نیروگاه برق اصفهان پلمب شد همچنین اصفهان جزو کلانشهرهایی است که بنزین یورو۴ در آن توزیع می شود. در حال حاضر ۲۶ میلیون لیتر بنزین یورو۴ با توان داخلی تولید میشود که در پالایشگاه اصفهان از کاتالیستهایی استفاده میشود که ساخت دانشمندان ایران است. بنابراین حرفها و ادعاهای دروغ، تبلیغات ضد فعالیتی است که باعث دلسرد شدن دانشمندان کشور میشود.
متصدی با تاکید بر اینکه زیر بار اطلاعات دروغ نمیروم گفت: همه دادهها و شاخصهای کیفیت هوا که ارائه میشود حاصل آنالیز ایستگاههای مستقر در کشور است. اهواز وضعیت خوبی ندارد که این موضوع به گرد و غبار ورودی به کشور از ناحیه عراق و عربستان مرتبط است. در زمینه گرد و غبار در نشست اخیر تغییرات اقلیم که در مراکش برگزار شد ریاست سازمان حفاظت محیط زیست با رئیس جمهور عراق گفتوگویی داشتند تا تعیین تکلیف گرد و غباری که ایران را تحت تاثیر قرار میدهد مشخص شود. همچنین در مراکش نشست تخصصی گرد و غبار با حضور رئیس عمران ملل متحد و رئیس محیط زیست ملل متحد و خانم ابتکار برگزار شد که نتایج مثبت منطقهای و بین المللی در پی داشت. علاوه بر این سه قطعنامه برای گرد و غبار در ماههای گذشته در سازمان ملل متحد تصویب شده است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت اهواز نامطلوب است گفت: در این شهر بیشتر بحث آلودگی طبیعی است و با وجود اینکه بیشترین اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست در استان خوزستان هزینه شده و بیشترین مصوبههای دولت برای این استان بوده است، هنوز مشکل آلودگی هوای اهواز که بیشتر ناشی از گرد و غبار و آلودگی طبیعی است حل نشده است. در اهواز اقداماتی چون کاهش میزان سوخت ورودی به واحدهای فراوری اهواز، شکسته شدن سدها و احیای هورالعظیم صورت گرفته است ولی همچنان مشکلات آلودگی در این شهر وجود دارد و ما به تلاشهای خود ادامه میدهیم تا شاخص آلودگی را پایین بیاوریم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برخورد با صنایع تشدید شده است، گفت: سازمان محیط زیست تولید کننده آلودگی نیست بلکه ناظر بر کنترل آلودگی است. تعداد نیروگاههای تبدیل شده و تعداد صنایع و پالایشگاههایی که اخطاریه دریافت کردهاند نشان میدهد که سازمان حفاظت محیط زیست از وظایف خود ذرهای کوتاه نیامده است.
متصدی با اشاره به اینکه با بررسی وضعیت تغییرات غلظت آلایندهها در سه سال متوالی ۹۲ تا ۹۴ متوجه کاهش روند آلودگی در کشور میشویم ادامه داد: میانگین اوزون در حال کاهش است. واضح است که برای کاهش و کنترل آلایندهها ابتدا باید آلایندهها را تثبیت کنیم که در حال حاضر علاوه بر تثبیت به نقطه کاهش آلایندهها نیز رسیدهایم. با همه این وجود چطور برخی میتوانند اطلاعات دروغ ارائه دهند؟
وی با بیان اینکه برنامههای زیست محیطی حداقل پنج ساله است اظهار کرد: برنامه کاهش آلودگی هوا یک برنامه ۱۰ ساله است و برآوردها، دادهها و اطلاعات نشان میدهد که شاخص آلودگی هوا نسبت به سال ۹۲ در حال کاهش است. بنابراین دادهها به هیچ وجه ساختگی نیست و ما میتوانیم این دادهها را در اختیار همه قرار دهیم. سازمان به هیچ وجه نمیخواهد با مردم و کار خود بازی کند.
متصدی با اشاره به اینکه طوفانهای گرد و غبار و اینورژن طبیعی است ولی باید از طریق مدیریت منابع آبی، کشاورزی و خاک به سمت تثبیت وضعیت زمین حرکت کنیم، اظهار کرد: طی سه سال گذشته تکمیل بنزین یورو۴ بیش از ۴۰ میلیون لیتر صورت گرفته است همچنین با بررسی میزان گوگرد گازوئیل متوجه میشویم که در سال ۹۱ میزان گوگرد ۲۷۵ ppm بوده ولی این میزان تا سال ۹۵ به ۵۰ ppm کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه حذف حلالهای صنعتی پتروشیمی از دیگر اقدامات در زمینه کاهش آلودگی هوا بوده است افزود: تا کنون طرح کهاب تا ۵۰ درصد اجرایی شده است. علاوه بر این پایش و آنالیز سوخت هر سه ماه یکبار به منظور ارزیابی بنزن و آروماتیک سوخت انجام میشود زیرا از نگاه ما علت و علل آلودگی هوا سوخت است که باید کنترل شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال ۹۱ میزان بنزن در بنزین توزیع شده در کلانشهرها ۲٫۲ درصد بوده است گفت: این در حالیست که میزان بنزن بنزین امروز به یک درصد یعنی سطح استاندارد رسیده است و در حقیقت میزان بنزن ۵۰ درصد کاهش یافته است. این موضوع بر همگان روشن است که بنزن سرطان زاست و تنفس در هوایی که بنزن دارد به قطع فرد را دچار سرطان میکند. بنزن در پایش آلودگی هوا سنجش نمیشود ولی سازمان حفاظت محیط زیست این آلاینده را پایش میکند و اگر طرح کهاب به طور کامل اجرایی شود بنزن هوا را به حد زیادی کاهش میدهیم و به زیر ۱۰ ppb میرسانیم.
وی با اشاره به اینکه ارتقای استاندارد خودروها از یورو۲ به یورو۴ از جمله اقدامات کشور در حوزه کاهش آلودگی هوا است افزود: جلوگیری از شماره گذاری خودروهای دیزلی فاقد فیلتر از آذرماه سال ۹۴، جلوگیری از تولید خودروهای بنزینی تولید داخل فاقد استاندارد یورو۴، توقف تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری از مهر سال ۹۵، ارائه بسته حمایتی تولید خودروها و موتورسیکلتهای هیبریدی و برق، بازنگری در تصویب حدود مجاز معاینه فنی خودروها و راه اندازی سیستم یکپارچه معاینه فنی خودرو از دیگر اقدامات به منظور کاهش آلودگی هوا است.
در دوره هشت ساله دولت سابق فعالیتهای کاهش آلودگی هوا متوقف بوده است
متصدی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ میلیون موتورسیکلت در ایران وجود دارد گفت: در حقیقت به ازای هر خودرو پنج موتورسیکلت در کشور داریم بنابراین مجاب کردن کارخانههای تولید کننده موتورسیکلتها برای جلوگیری از تولید موتورسیکلتهای کاربراتوری کار بسیار دشواری بود و پنج روز آلودگی نمیتواند کل فعالیتهای چهار ساله را تحت تاثیر قرار دهد. با قاطعیت میگوییم که در هیچ دورهای به اندازه این دوره برای کاهش آلودگی هوا فعالیت نشده است. در دوره هشت ساله گذشته فعالیتها کاملا متوقف بوده است.
در دورهای شاخص آلودگی هوا اعلام نمیشد
وی با بیان اینکه در دورهای شاخص کیفیت هوا به ۲۰۰ میرسید ولی به مردم اعلام نمیکردند گفت: در سالهای گذشته زمانی که شاخص کیفیت هوا به بالای ۲۰۰ میرسید کمیته اضطرار تشکیل می شد، در حالیکه طی دو سال گذشته تصویب شد که به محض اینکه شاخص به بالای ۱۵۰ برسد کمیته اضطرار تشکیل شود.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سود بازرگانی خودروهای هیبریدی وارداتی به صفر رسیده است افزود: معاینه فنی در دورهای به یک مقوله بغرنج تبدیل شده بود و تقلبات بسیاری در آن صورت میگرفت ولی در حال حاضر سیستم سیمفا یا سیستم الکترونیکی کنترل معاینه فنی فعالیت میکند. همچنین استاندارد خودروهای وارداتی یک پله بالاتر از خودروهای داخلی است. به طوریکه خودروهای وارداتی باید استاندارد یورو۵ داشته باشند. در دورهای حداکثر مصرف گاز نیروگاهها ۵۰ درصد بوده ولی امروز حداقل به ۹۰ درصد افزایش یافته است.
متصدی با بیان اینکه تمام نیروگاههای بخاری و گازی را ملزم به سیکل ترکیبی کردیم گفت: سعی داریم با این اقدامات به تعهدات مورد نظر خود در ارتباط با تغییر اقلیم و آلودگی هوا و افزایش راندمان دست یابیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ ایستگاه پایش آلودگی در سراسر کشور داریم افزود: اولویت ما هشت کلانشهر کشور است ولی برای کل کشور برنامه ریزی داریم و همه مردم ایران برای سازمان محیط زیست مهم هستند و سعی داریم کیفیت هوا را در همه نقاط کشور پایش کنیم تا اگر آلودگی در شهر کوچکی هم اتفاق افتاد با آن مقابله کنیم.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هر پروژه جدیدی که به نحوی با آلودگی هوا ارتباط داشته باشد باید گزارشات ارزیابی خود را و گزارشات مقابله با آلودگی هوا را ارائه دهند، گفت: در کلیه صنایع باید هر سه ماه یکبار از طریق ۴۰۰ آزمایشگاه معتمدی که در سراسر کشور وجود دارد خوداظهاری داشته باشند.
متصدی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ خودرویی بدون استاندارد یورو۴ شماره گذاری نمیشود گفت: به صورت رندوم در دو مرحله تولیدی از خودروها تست میگیریم. همچنین کارگروههای کاهش آلودگی هوا در ستاد مرکزی و در استانها به طور مرتب برگزار می شود. طی هشت سال دوره قبل تنها دو جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا تشکیل شده بود. این در حالیست که طی دو سال گذشته این کارگروه ۲۰ جلسه تشکیل داده است.
وی ادامه داد: این کارگروه به منظور مدیریت صحیح و یکپارچه دستگاههای مختلف که با آلودگی هوا در ارتباط هستند را کنار هم مینشاند همچنین گزارش عملکرد دستگاههای مختلف در راستای اجرای راهکارهای کاهش آلودگی هوا منتشر شده است.
وی با اشاره به اینکه به منظور کاهش میزان انتشار گازهای گلخانهای برنامه اقتصاد کم کربن در دولت به عنوان پیوست برنامه ششم توسعه تصویب شد، گفت: در نشست تغییرات اقلیم مراکش در مورد موضوعات مختلف مربوط به منافع کشورها بحث شد. اگر در این اجلاسها بر سر منافع ایران صحبت و رایزنی نکنیم معلوم نیست چه اتفاقی برای ایران میافتد. در حال حاضر ایران رتبه ۹ دنیا را از لحاظ تولید گازهای گلخانهای دارد. بنابراین باید مواضع کشور خود را در ارتباط با این مقوله مشخص کنیم که مواضع کشور در همین مذاکرات رقم میخورد. بنابراین مواضع ایران در ارتباط با تغییر اقلیم با توجه به حضور فعال تیم مذاکره کننده ایرانی تبیین و تدوین شد و در نشست مراکش لحاظ شد.
دفاع از مواضع ایران دلیل حضور در نشست مراکش
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برخی متاسفانه بدون در نظر گرفتن مواضع ایران و صلاح نظام صحبتهایی درباره نشست مراکش داشتند و آب در آسیاب دشمن ریختند، گفت: ایران طبق توافقنامه پاریس پذیرفته که انتشار گازهای گلخانهای را تا ۴ درصد بدون شرط و هشت درصد دیگر به شرط رفع تحریمها داشته باشد. در موافقتنامه پاریس کمکهای مالی و انتخاب تکنولوژی جزو پیش شرطهای ما برای اجرایی کردن تعهدات است که در بیانیه مراکش نیز تاکید بسیاری برای اجرایی شدن این موافقتنامه وجود داشت که این موضوع دستاورد کمی نیست ولی در این میان برخی افراد بدون هویت، عنوان کردند که در مراکش چه اتفاقی میافتد که محیط زیست باید حضور داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه تدوین برنامه برش یکساله کاهش آلودگی هوا که هفته گذشته در هیات دولت تصویب شد از دیگر برنامههای کشور برای کاهش آلودگی هوا بوده است اظهار کرد: ۵۰ نوع پروژه در ایران باید گزارش ارزیابی ارائه دهند. در سال جاری ۳۷ پروژه رد شده که ۱۴ پروژه آن مربوط به سدسازیها بوده است. همچنین بازنگری قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا در قالب لایحه هوای پاک به مجلس ارائه شد. علاوه بر این بازنگری و ارتقای حدود مجاز معاینه فنی خودرو و تصویب آن در شورای عالی محیط زیست و بازنگری و تکمیل حدود مجاز خروجی آلایندههای هوا از سایر اقدامات برای کاهش آلودگی هوای کشور است.
جمشید آرین درخواستی مبنی بر تولید خودروی هیبریدی به سازمان محیط زیست ارسال نکرده است
متصدی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد ادعاهای شخصی به نام جمشید آرین در فضای مجازی مبنی بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با اختراع خودروی هیبریدی او مخالفت کرده و موانعی برای رشد کار او ایجاد کرده است گفت: آقای آرین تا کنون هیچ درخواستی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال نکرده است همچنین امضای نامهای که به اسم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در شبکههای مجازی منتشر کرده جعلی است.
وی با بیان اینکه در سالهای گذشته بحثهای بسیاری در ارتباط با خودروهای هیبریدی داشتهایم اظهار کرد: برای اولین بار در سال ۱۸۱۶ خودروی برقی ساخته شد اما بعد از آن سالها دنیا به سمت خودروهای احتراق داخلی رفت و تا اواخر قرن ۲۰ این خودروها رشد کرد. خودروهای برقی در زمینه باطری و میزان پیمایش با مشکلاتی مواجه بودند. سنگینی بدنه و باطری خودرو و عدم کارکرد مناسب آن از مسائلی بود که مانع آن میشد که این خودرو با اقبال مواجه شود و دنیا هم اجازه کار به آنها نداد. در ایران نیز تولید این خودرو اجرایی نشد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از بحثهایی که بر سر تغییر اقلیم ایجاد شد رویکرد خودروسازان به سمت خودروهای برقی پیش رفت و این خودروها اصلاح شد و در حال حاضر خودروهای برقی که در کل دنیا ساخته میشوند شرایط و پیمایش بهتری دارند و در همه جا مورد استقبال قرار میگیرند و طیف عظیمی از خودروهای برقی تولید میشوند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز همگام با کشورهای جهان سود بازرگانی خودروهای برقی را حذف کرده است و تلاش داریم با همکاری وزارت صنایع خودروهای برقی در کشور تولید کنیم.
متصدی اظهار کرد: اگر آقای آرین حدود ۱۵ سال پیش این خودرو را اختراع کرده چرا تا کنون این موضوع را پیگیری نکرده است. لازم به ذکر است که سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه بازار، مارکتینگ و بیزینس فعالیت نمیکند بلکه استانداردهای محیط زیستی مربوط به حوزههای مختلف را مشخص میکند و هر بخشی که این استانداردها را رعایت کند میتواند تولیدات خود را داشته باشد. بنابراین با خودروی تمام برقی نیز مشکلی نداریم.
نامه منتشر شده در فضای مجازی از سوی جمشید آرین جعلی است
وی با تاکید بر اینکه آقای آرین درخواست مجوزی برای شماره گذاری خودرو نکرده است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست حامی تولید کننده و مصرف کننده نیست بلکه حامی سلامت انسانهاست. سازمان نمیتواند از ابداع و اختراع کسی حمایت کند فقط کنترل و نظارت بر حسن اجرای استانداردهای کشور بر عهده این سازمان است. این آقا هیچ درخواستی نکرده و نامهای که در فضای مجازی منتشر کرده جعلی است همچنین تاریخ این نامه مربوط به ۱۰ سال گذشته است. این در حالیست که اصلاحات و تغییرات خودروهای برقی از جمله سبک شدن و افزایش پیمایش آنها طی چهار سال اخیر اتفاق افتاده است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه موضع سازمان حفاظت محیط زیست کاملا روشن است افزود: این سازمان درخواستهای مختلف را بررسی میکند و نه برای کسی کار جور میکند و نه نان کسی را آجر میکند. بنابراین نباید از این سازمان توقعات بیجا داشت.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست: از مخالفین اصلی طرح منطقه ۲۲ هستم
متصدی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در ارتباط با علت محافظه کاری سازمان حفاظت محیط زیست در برابر برخی نهادها چون شهرداری تهران و عدم موضع گیری روشن سازمان محیط زیست در قبال مباحثی چون منطقه ۲۲ اظهار کرد: یکی از مخالفین اصلی بحث مطروحه در منطقه ۲۲ بنده هستم و اعلام میکنم که بی برنامگی در این منطقه صورت گرفته است. این منطقه کریدور هوای شهر تهران را بسته است. مقایسه دادههای مهر آباد و اقدسیه نشان میدهد جریانات هوا از غرب وارد شهر میشود ولی به خاطر موانع ایجاد شده قدرت خارج کردن آلودگی را از شهر ندارد.
وی با اشاره به اینکه تبصرهای که در طرح تفصیلی جامع شهری وجود دارد، باعث این وضعیت در منطقه ۲۲ شده است گفت: عامل آلودگی تهران خودرو است ولی علت آلودگی سوختی است که در این شهر استفاده میشود همچنین جمعیت بالای تهران باعث شده که این شهر گنجایش زیستی مناسبی نداشته باشد. هر گونه ساخت و ساز که باعث افزایش جمعیت در این شهر میشود علت آلودگی است. سازمان حفاظت محیط زیست نیز انتقادات بسیاری در ارتباط با توسعه ساخت و سازها و فروش تراکم داشته است.
سازمان محیط زیست همیشه مواضع خود را در قبال شهرداری اعلام کرده است
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه لایحه مدیریت شهری و لایحه درآمدهای پایدار شهری از جمله لایحههایی است که به منظور اصلاح شرایط کنونی به دولت ارائه شده است گفت: سازمان محیط زیست همیشه مواضع خود را اعلام کرده و وضعیت نامطلوب شهر تهران از لحاظ جمعیت و عدم توسعه حمل و نقل عمومی و عدم اطمینان مردم به سیستم اتوبوسرانی به خاطر نداشتن زمانبندی مناسب موضوعاتی هستند که همواره از سوی سازمان محیط زیست تذکر داده شدهاند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=57191
false
true