×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
توسعه فرهنگ بیمه به وسیله رسانه ملی

اقتصادتهران: در نشست مدیران روابط عمومی صنعت بیمه که با حضور مدیر بخش بازرگانی صدا و سیما و مدیران روابط عمومی صنعت بیمه برگزار شد. پیشنهاد همکاری مشترکی مطرح گردید که لازم میدانم به عنوان کارشناس روابط عمومی و تبلیغات یاداشتی بر آن موضوع داشته باشم.

به گزارش ایبِنا، در نشست مدیران روابط عمومی صنعت بیمه که با حضور مدیر بخش بازرگانی صدا و سیما و مدیران روابط عمومی صنعت بیمه برگزار شد پیشنهاد همکاری مشترکی مطرح گردید که لازم میدانم به عنوان کارشناس روابط عمومی و تبلیغات یاداشتی بر آن موضوع داشته باشم.

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تنها متولی قانونی پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در کشور است.

با وجود بودجه بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومانی این سازمان در سال ۱۳۹۵ این سازمان یکی از زیان‌ده ترین سازمان‌های دولتی در ایران به شمار می‌رود.

  • نیمی از کل هزینه سالانه سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران هر سال در قانون بودجه مشخص می‌شود و نیمی دیگر از راه‌هایی دیگر از جمله راه‌های زیر تأمین می‌شود:
  • فروش زمان پخش رادیو و تلویزیونی به تبلیغات بازرگانی
  • دریافت هزینه آبونمان از تمام مشترکان برق در ایران
  • دریافت مبلغی با عنوان عوارض توسعه شبکه صدا و سیما از فروش هر دستگاه تلویزیون
  • دریافت مبلغ از تیم‌های ورزشی مورد نمایش در اوقات خاص
  • درآمد حاصل از انتشارات سروش
  • درآمد حاصل از انتشار مجلات
  • درآمد حاصل از روزنامه جام جم
  • درآمد حاصل از شرکت صنعتی سیما چوب
  • درآمد حاصل از شرکت صوتی و تصویری سروش
  • تولید برنامه مشارکتی که با مشارکت مالی ارگان ها،موسسات، شرکت ها ی دولتی و غیردولتی انجام می‌شود.

با این اوصاف سوالات ذیل مطرح می‌گردد:

چگونه سازمانی که در قانون به عنوان تنها متولی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون است و دارای انحصاری خاص و ویژه است، برای انجام امور فرهنگی به دنبال هزینه است؟

در شرایطی که شرکت‌های تبلیغاتی خصوصی با وجود هزاران مشکل سود آوری دارند چگونه یک سازمان با آن حجم گسترده امکانات تبلیغاتی و ردیف بودجه و …. زیان‌ده است؟

چگونه سازمانی با وجود بیش از ۵۰ هزار کارمند رسمی و غیر رسمی که از تعداد کارمندان صدا و سیمای چین و یا خبرگزاری بی بی سی بیشتر است اما هر روز شاهد پس رفت آن و کاهش مخطبان آن هستیم؟

چگونه سازمانی با این پتانسیل قوی که در همه جای دنیا جزء سود آورترین سازمان‌هاست اما همیشه دم از کسری بودجه و نبود امکانات می‌زند؟

چکونه سازمانی که همه انتقادات را متوجه کمبود ردیف بوجه میکند در بحث تبلیغات میتواند به تولیدات تبلیغاتی مثبت دست بزند؟

چگونه سازمانی با این انحصار خاص و ویژه میتواند به بازار رقابت پا بگذارد؟

و ده‌ها چرای دیگر که مجال آن در در این یاداشت نیست.

از نکات مهم دیگر که نباید فراموش کرد ضربه صدا و سیما به صنعت بیمه بود که در بحران بیمه توسعه و فیشهای حقوقی نمود پیدا کرد. که با سالها فرهنگ سازی از سوی بیمه ها قابل جبران نیست.

با این جزئیات مختصر آیا فکر می‌کنید حضور صدا و سیما در این عرصه موفقیت آمیز خواهد بود؟

تجربه‌های ناموفق صدا و سیما در عرصه‌های مختلف قطعا نشان داده که در این زمینه نیز موفق نخواهد بود. که این امر با نوعی تحقیق ساده قابل درک و فهم خواهد بود.

اما راهکار چیست؟

– تهاتر بیمه با خدمات سازمان‌ها و نهادهای مختلف منجمله شهرداری، سایت‌های خبری و غیره این کار علاوه بر چرخش فعالیت اقتصادی از انحصار نیز خارج شده و باعث رونق اقتصادی می‌شود. به عنوان مثال هر شرکت بیمه‌ای بر اساس توان خود در قبال ارائه خدمات بیمه‌ای تابلوهای محیطی از شهرداری دریافت کند و یا در قبال خدمات بیمه به یک سایت، تبلیغات خود را در سایت قرار دهد.

– این جمله معروف را نباید فراموش کرد که، هر تغییری، از خود آغاز می‌شود نه از دیگران. صنعت بیمه نیز ابتدا باید برای گسترش صنعت از خود آغاز کند و برای تغییر اساسی در خود نیاز به زلزله‌ای بالای ۱۰ ریشتری دارد تا یکبار دیگر همه اجزای خود را با دقت و وسواس بهتری بسازد.

– هزینه‌های تبلیغی و اطلاع رسانی در این صنعت بسیار ناچیز بوده و شایسته و بایسته این صنعت به هیچ عنوان نیست. طی بررسی انجام شده در برخی از شرکت‌های بزرگ این صنعت هزینه سالیانه روابط عمومی و تبلیغات در حدود ۸ میلیارد تومان و بیشترین مبلغ نیز در حدود ۲۰ میلیارد تومان است که این مبلغ قطعا برای این صنعت جوابگو نخواهد بود.

– تهیه فیلم، کتاب و سایر موارد آموزشی، فرهنگی و هنری با موضوع بیمه که علاوه بر ایجاد چرخه اقتصادی از قسمت فروش این خدمات شاهد بازگشت هزینه انجام شده در این بخشها میشویم.

– تمرکز بر بستر فضای مجازی که در آن اغفال بزرگی روی داده است.

– فرهنگ سازی چه در جامعه و چه در صنعت بیمه توسط یک سازمان به وجود نمی آید. بنابر این برای گسترش فرهنگ بیمه نیاز به یک اتحاد و خرد جمعی در کلیه شرکت‌های بیمه است.

در پایان پیشنهاد می‌شود تا هیئتی متشکل از افراد متخصص در حوزه‌‌های گوناکون با ایجاد کار گروهی، به بررسی و آنالیز دقیق موضوع فرهنگ سازی در بیمه پرداخته و ابتدا با ایجاد یک نقشه راه و ارائه آن راه به صورت پایلوت قدمی مثبت در این زمینه برداشته شود.

 ابوالقاسم دارابی؛ کارشناس روابط عمومی و تبلیغات

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches