اقتصادتهران: مجید فرخی مقدم دارای مدرک دکتری مدیریت کسب و کار و سابقه مدیریت در اداره کل پست آذربایجان شرقی، اداره کل نظارت بر گمرکات بازرگان استان و اداره کل پست استان آذربایجان غربی است. وی در دوران مدیریت در استان آذربایجان غربی موفق به ایجاد تغییرات قابل ملاحظه بویژه در وضعیت درآمد و ترافیک استان شده است و در حال حاضر نیز این استان در آستانه رسیدن به خودکفایی و سودآوری می باشد. به این بهانه گفت و گویی با وی داشتیم که حاصل آن به شرح ذیل است.
-پست استان آذربایجان غربی طی سالهای گذشته روند رو به رشدی را آغاز کرد به طوریکه در سفر اخیر عضو هیئت مدیره به استان، آذریبایجان غربی در رده استانهای خودکفا قرار گرفت، دلیل موفقیت استان را چه عواملی می دانید؟
پست استان آذربایجان غربی از سال ۹۴روند رو به رشد خود را آغاز کرد به طوری که از آن سال به بعد رشد درآمدی در هرسال، بیش از میانگین کشوری بوده و خوشبختانه در سایه گسترش فکر و اندیشه شرکتی در میان آحاد همکاران، مد نظر قرار دادن کار تیمی و شناسایی نیاز های بومی استان و همچنین ارتباط موثر با مشتریان کلان از جمله نهاد ها و سازمان های مختلف دولتی و غیردولتی اعم از مخابرات، ثبت احوال و ثبت اسناد و … در جهت انجام امورات نیابتی آنها و حفظ این مشتریان، روند رو به رشد پست استان ادامه یافت.
-عمکلرد پست استان در حوزه کیفیت، درآمد و ترافیک چگونه است و برنامه های توسعه بخش استان در این رابطه برای سال ۹۷ را تشریح نمایید.
با وجود تلاش و همت همکاران در کسب اهداف ترافیک و درآمدی، متاسفانه تا به حال به اهداف کیفی مورد نظر دست پیدا نکرده ایم که از دلایل اصلی آن می توان به کوهستانی بودن و طولانی بودن مسافت شهرستان های استان و همچنین دوری از پایتخت در امر سرعت سیر مرسولات پستی اشاره کرد. با این وجود در خصوص بهبود عملکرد ترافیک و درآمد استان توفیقاتی را کسب کرده ایم که به منظور حفظ و توسعه آنها در حال رایزنی با منطقه آزاد ماکو به منظور ارایه خدمات نیابتی جدید در این منطقه هستیم.
همچنین با تعامل خوب و سازنده با اداره کل ثبت اسناد در جهت توسعه خدمات نیابتی این اداره کل و همچنین اجرای طرح سیماک از مهمترین اولویت سال جاری است، ضمن اینکه در راستای اهداف توسعه دولت الکترونیک تعاملات خوبی با دفاتر پیشخوان و ICT روستایی به عنوان درگاه ارائه خدمات پستی در حال انجام است.
-توسعه بازار و فضای کسب و کار پست یکی از اهداف اساسی شبکه در سال جاری است، استان آذربایجان غربی چه برنامه ای در این خصوص دارد؟
در راستای توسعه بازار و فضای کسب و کار بالاخص تجارت الکترونیک، در حال انعقاد قرارداد و جذب و توسعه فروشگاههای خرید اینترنتی مناطق مرزی و همچنین فروشگاه های منطقه آزاد ماکو هستیم و با استفاده از تکنولوژی IT و مشارکت بخش خصوصی در توسعه خدمات و کسب و کار های نوین اقداماتی را در دست اقدام داریم که استفاده از ظرفیت دفاتر ICT روستایی می تواند بستر ساز این خدمات باشد.
-فضای موجود شبکه در آستانه ورود اپراتورهای بخش خصوصی به بازار عرضه خدمات پستی را چگونه ارزیابی می کنید؟ و چه اقداماتی باید انجام شود؟
ورود اپراتورهای بخش خصوصی به صنعت پست هم می تواند فرصتی برای شرکت باشد و هم تهدید؛ بی تردید فضای جدید بازار رقابتی، ارتقای سطح کیفی خدمات پستی را در پی خواهد داشت و می تواند موجب تغییر دیدگاه کارکنان پست به سوی شرکتی شدن شود. شرکت ملی پست با تقویت نقاط قوت و برتری متمایزی که در برخی زمینه ها نسبت به رقبا دارد، می تواند با تکیه بر اعتماد عمومی مردم که به عنوان یک سرمایه اجتماعی بزرگ مطرح است، روز به روز در جهت استمرار ، قوام و شکوفایی موفقیت بیشتری کسب نماید. پست با داشتن بزرگترین شبکه مویرگی فیزیکی در اقصی نقاط کشور دارای قوه ممیزه و برتری نسبت به سایر رقبا می باشد که در سایه تعامل با دفاتر پیشخوان دولت و ICT های روستایی می توان بیش از پیش از این ظرفیت بهره مند شد.
-هوشمند سازی لازمه رسیدن به پستی پویا و سرآمد است، وضعیت موجود خدمات الکترونیکی پست بویژه در استان آذربایجان غربی را چگونه ارزیابی می کنید؟ برای تحقق هوشمند سازی چه اقدامات دیگری می توان انجام داد؟
تکنولوژی IT در ارایه خدمات نوین پستی از ضروریات و نیازهای اصلی شرکت می باشد و با توجه به رشد روز افزون دانش بشری که هر لحظه با سرعت بیشتری تکامل می یابد، لزوم توجه به فناوری، بیش از پیش احساس می شود. پست استان نیز همگام با شبکه پستی در جهت توسعه خدمات الکترونیکی، گام های مثبتی برداشته بطوریکه در سرویس ثبت نام کارت هوشمند ملی با ایجاد ۵۶ ایستگاه ثبت نام در تمامی شهرستان ها و مراکز بخش، علیرغم سهم دو درصدی این اداره کل، موفق به کسب شش درصد ثبت نام کارت ملی در سطح شبکه پستی شدیم.
تحقق کامل هوشمند سازی در پست استان نیز مستلزم حمایت مرکز فناوری شرکت ملی پست و تسریع در ایجاد نرم افزار جامع ثبت اسناد و چاپ اخطاریه های بانکی استان است. این موضوع ابزار کمک می کند تا پست استان در ارایه خدمات با ارزش افزوده بیش از پیش موفق باشد.
دیدگاه ها بسته هستند.