true
اقتصادتهران: یک کارشناس آموزشی معتقد است که مسئولان آموزش و پرورش باید علاوه بر افزایش سرانه مدارس، در محتوا کتابهای درسی و روح حاکم بر نظام آموزش و پرورش تجدید نظر جدی کنند.
حمزه علی نصیری با اشاره به مشکلات فراوان مدارس کشور به خبرنگار مهر گفت: تنگنای مالی مدارس یکی از مشکلاتی است که کاستی های گسترده ای را با خود به همراه داشته و باعث پایین آمدن کیفیت آموزشی و میزان اثرگذاری آموزشهای مدرسه بر دانش آموزان شده است.
وی ادامه داد: مثلاً نبود امکانات آموزشی و تربیتی در مدارس و عدم امکان بازسازی و بهسازی فضا و تجهیزات آموزشی، تشکیل کلاسهای پر ازدحام و کم بازده، برگزاری کلاسهای درسی فشرده به سبک مدارس دونوبت، از جمله رهاوردهای کسری بودجه در آموزش و پرورش است.
نصیری با اشاره به اینکه پایین بودن حقوق و دستمزد معلمان از دیگر مشکلات آموزش و پرورش است، اضافه کرد: حقوق پایین ناشی از وجود تبعیض آشکار در نظام پرداختهاست بهطوریکه شوق و انگیزه خدمت را از آنها گرفته و کیفیت کارشان را به دلیل اشتغالات ذهنی،گرفتاری های مالی و اجبار به اشتغال در خارج از مدرسه برای تأمین حداقلهای زندگی، تقلیل داده است.
این کارشناس آموزشی با بیان اینکه یکی دیگر از عواملی که خروجی آموزش و پرورش را با افت کیفیت مواجه نموده، فلسفه و رویکرد حاکم بر آن است، تاکید کرد: یکی از ممتازترین ویژگی آموزش و پرورش کشور ما اهتمام به تربیت انسان موحد است، لیکن به همین میزان، از تربیت انسان مولد و کارآفرین غافل و یا نسبت به آن کم توجه شدهاند که نتیجه آن برنامه درسی و آموزشی مبتنی بر محفوظات ذهنی است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=94279
false
true