اقتصاد تهران
شماره خبر : 311348
تاریخ انتشار : ۱۴۰۴/۰۷/۲۱
اقتصاد تهران

تنها افزایش حق بیمه ملاک موفقیت نیست؛ امیدآفرینی توسط شرکت بیمه نشاط می‌آفریند

شاید به گمان برخی، همین که یک شرکت بیمه در رشد فروش و افزایش حق بیمه تولیدی موفق عمل می‌کند، شرکتی موفق محسوب می‌شود. البته این امر شرط لازم و نه لزوماً کافی برای بقا و ادامه حیات است بلکه شاید مهم‌ترین اصل و مهم در موفقیت یک کسب و کار، ایجاد نشاط و شور و امید در آحاد مردم است.

از قدیم اکثر بیمه‌گزاران، شرکت‌های بیمه را موفق و خلاق و خوش برخورد در فروش بیمه‌نامه اما بدون انعطاف‌پذیری لازم و بی‌توجه به برخوردهای غیر اصولی هنگام پرداخت خسارت می‌شناختند. از اصل حفظ سود برای بنگاه‌های اقتصادی که شامل شرکت‌های بیمه نیز می‌شود اگر بگذریم بیراه نیست که بگوییم برخی شرکت‌های بیمه هنگام پرداخت خسارت، هویت واقعی خود را نمایان می‌سازند و از این منظر، شاید در برخی موارد بتوان حق را به بیمه‌گزار داد.

رفته رفته اما اصول پرداخت خسارت با بکارگیری ابزارهای مختلف توسط شرکت‌های بیمه و نیز دیجیتالی شدن امور به رویه معقول خود بازگشته است چرا که دیگر امکان تقلب‌هایی که در گذشته وجود داشت اکنون وجود ندارد و شرکت‌ها مجهز به انواع ابزارهای دیجیتالی و نیز پرداخت خسارات آن‌ هم‌ غیر حضوری با کمک هوش مصنوعی شده‌اند.

از همین رو دیگر شرکت بیمه با روش پرداخت خسارتش شناخته نمی‌شود بلکه با تلاش برای افزایش رفاه عمومی جامعه و نیز اهتمام برای افزایش سطح رضایتمندی نزد بیمه‌گزاران شناخته می‌شوند.

به بیان دیگر امیدآفرینی و ایجاد آرامش و امیدواری در مردم یکی از بزرگ‌ترین موهبت‌هایی است که یک شرکت بیمه می‌تواند برای مردم به خصوص بیمه‌گزارانش به ارمغان آورد.

این اصل مهم که امروز به مبنای فعالیت شرکت‌های موفق بیمه‌ای تبدیل شده است در صحبت‌های مدیرعامل شرکت بیمه دی نیز کاملا مشهود بود به طوری که دکتر هادی عبدالهی در نشست هم‌اندیشی مدیران منابع انسانی این شرکت بر ضرورت نقش بی‌بدیل نیروی انسانی در ایجاد آرامش در کلیه سطوح جامعه سخن گفت و بر افزایش امید‌آفرینی در میان بیمه‌گزاران تاکید کرد.

به بیان دیگر می‌توان گفت که اگرچه با ورود تکنولوژی و به خصوص رویکرد‌های هوش مصنوعی به صنعت بیمه، این صنعت رنگ و بوی تازه‌ای از فعالیت و ارائه خدمات به خود گرفته است اما همچنان نمی‌توان از نقش نیروی انسانی موثر و البته دلسوز در میان شبکه فروش و نمایندگان شرکت‌های بیمه به راحتی گذر کرد.

ایجاد آرامش فکری، رفع دغدغه‌های بیمه‌گزار و نیز افزایش امید و بالا بردن رفاه اجتماعی همگی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شرکت بیمه خوب محسوب می‌شوند و به بیان دیگر ارزش بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی دنیا به مدیران ارشد آن‌ها بازمی‌گردد به گونه‌ای که در صنعت بیمه نیز باید ارزش سرمایه‌های انسانی را به درستی دریافت کرد تا به راحتی از نیروهای عبور نکنیم و شرکت‌های بیمه برای حفظ و پرورش آنان برنامه‌های نظام‌مند داشته باشند.

به گفته دکتر عبداللهی با این که صنعت بیمه یک صنعت نیروی انسانی‌محور است، اما با وجود ابزارهای فناورانه، در نهایت این نیروی انسانی است که تحلیل کرده و تصمیم می‌گیرد. بنابراین مدیران منابع انسانی باید انسان‌هایی تربیت کنند که نه‌تنها همگام، بلکه جلوتر از تکنولوژی باشند و بتوانند از ابزارهای نوین بهره‌برداری کنند.

توجه به همین اصل، بر نقش موثر نیروی انسانی صحه گذاشته و بر تربیت نیروهای خلاق و دلسوز در این صنعت تاکید دارد.

از همین رو می‌توان گفت که برند‌سازی شغلی، جانشین‌پروری، ترسیم مسیر شغلی، ارزیابی عملکرد، ارتباط صنعت و دانشگاه و انتقال تجارب میان نسل‌ها از موضوعات کلیدی برای پیشرفت صنعت بیمه است؛ چرا که در این صنعت تکنولوژی جای انسان را نمی‌گیرد و تحلیل انسانی همیشه ضروری خواهد بود.

لازم به ذکر است شرکت بیمه دی از جمله شرکت‌های موفق بخش خصوصی در کشور محسوب می‌شود که علاوه بر پوشش جامعه ایثارگری و ارائه خدمات به ایشان توانسته در رضایت بیمه‌گزارانش نقش موثری ایفا کرده و همواره به نقش موثر بکارگیری نیروهای کارآزموده اهتمام جدی داشته است.